روغن گیاهی را با این فرمول مصرف کنید+ باید ها و نبایدها را بشناسید

خط سلامت: روغن‌گیاهی اخیراً بیشتر مصرف می شود. همانطور که گیاهان برای بدن مفید هستند ،محدودیت مصرف نیز دارند.

 روغن گیاهی را با این فرمول مصرف کنید+ باید ها و نبایدها را بشناسید

 روغن گیاهی باید به شکل رقیق شده مصرف شود زیرا غلظت آن ها گاهی می تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند. بهتر است قبل از استفاده از هر اسانس یا روغن گیاهی از دستورالعمل مصرف استفاده کرد.

به گزارش خط سلامت بررسی مصرف روغن گیاهی در این مطلب آورده شده است.

 روغن گیاهی و پوست

از انواع  روغن  گیاهی در بسیاری از دستور العمل های زیبایی مانند لوسیون ها و روغن گیاهی ویژه پوست صورت اما در مقادیر رقیق استفاده می شود. در بیشتر موارد، روغن های گیاهی را نباید بدون رقیق کردن روی پوست استفاده کرد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد، اما در بیشتر مواقع، روغن‌های گیاهی فقط باید تحت مراقبت و راهنمایی یک متخصص پزشکی آموزش دیده استفاده شوند.

استفاده روغن های گیاهی رقیق‌نشده روی پوست می‌تواند باعث تحریک یا واکنش آلرژیک در برخی افراد شود. برخی از روغن‌ها، مانند اسطوخودوس، گل رز و بابونه معمولاً برای استفاده رقیق‌نشده برای پوست بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند.

اسانس گیاهان

اسانس ها حاوی خواص بسیار غلیظ گیاهانی هستند که از آن ها مشتق شده اند. مقدار بسیار کمی اسانس گیاه اغلب دارای ویژگی های بسیاری از فنجان های چای گیاهی از همان گیاه است به عنوان مثال یک قطره اسانس نعناع معادل ۲۶ تا ۲۸ فنجان چای نعناع است.

این بدان معنا نیست که نباید از اسانس ها استفاده کرد، اما باید با دقت، با آموزش مناسب و در مقادیر مطمئن استفاده شود. به عنوان یک قاعده کلی، اسانس ها باید در یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام در محلول 3-5٪ رقیق شوند. در سطح عملی، این 3-5 قطره اسانس در هر قاشق چایخوری روغن حامل است (و اگر برای نوزاد یا کودک استفاده شود، بسیار کمتر است).

روغن های گیاهی حساس به نور

این روغن ها دارای ترکیبات خاصی هستند که می توانند پوست را به اشعه ماوراء بنفش حساس تر کنند و می توانند منجر به تاول زدن، تغییر رنگ پوست یا سوزش راحت تر در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید شوند. اگرچه خطر حساسیت به نور یا سمیت نوری بر اساس روش تقطیر روغن متفاوت است، روغن‌هایی که عموماً حساس به نور در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از: پرتقال، لیموترش، گریپ فروت و ترنج.

استفاده داخلی از روغن های گیاهی

بسیاری از روغن ها برای استفاده داخلی ایمن نیستند و سایر روغن ها باید با احتیاط فراوان استفاده شوند. از آنجا که اسانس ها معادل 10 تا 50 فنجان چای گیاهی (بسته به گیاه) یا 20 برابر دوز توصیه شده تنتور گیاهی همان گیاه هستند، باید فقط در مواقعی که استفاده شوند که به شدت مورد نیاز هستند و از قبل با پزشک مشورت شده باشد.

روغن های گیاهی در بارداری یا شیردهی

روغن‌های گیاهی می‌توانند بر هورمون‌ها، باکتری‌های روده و سایر جنبه‌های سلامتی تأثیر بگذارند و هنگام مصرف آن‌ها در دوران بارداری یا شیردهی باید بسیار مراقب بود. شواهدی وجود دارد که روغن های ضروری می توانند از جفت عبور کرده و به جنین برسند. باید در مصرف اسانس های گیاهی در دوران بارداری بسیار دقت کرد.

روغن هایی که در بارداری ایمن نیست

انیسون، گلپر، ریحان، فلفل سیاه، کافور، دارچین، بابونه، مریم گلی (که اغلب در طول زایمان توسط ماماها استفاده می شود)، میخک، رازیانه، صنوبر، زنجبیل، ترب کوهی، یاس، ارس، مرزنجوش خردل، ماگوارت، جوز هندی، پونه کوهی، نعناع فلفلی، رزماریو آویشن همگی روغن هایی هستند که در بارداری احتیاط مصرف دارند. اسانس نعناع ممکن است باعث کاهش میزان شیر در دوران شیردهی شود و به همین دلیل از مصرف موضعی آن در دوران شیردهی اجتناب می کنم.

 روغن گیاهی برای کودکان

روغن گیاهی و اسانس ها را هرگز نباید به صورت داخلی به کودکان داد و یا به صورت رقیق نشده روی پوست استفاده کرد. آنها باید بیشتر از مصرف بزرگسالان رقیق شوند ،زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

به طور کلی، روغن‌هایی مانند اسطوخودوس، بابونه، پرتقال، لیمو و کندر برای استفاده رقیق‌شده برای کودکان بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند.

برخی از روغن‌ها باعث تشنج در کودکان شده‌اند و باید بسیار احتیاط کرد. برخی دیگر مانند نعناع فلفلی، رزماری و اکالیپتوس نباید در اطراف کودکان خردسال یا نوزادان استفاده شوند. این گیاهان حاوی منتول و سینئول هستند. این ترکیبات می توانند تنفس را در کودکان خردسال یا کسانی که مشکلات تنفسی دارند کند کند (یا حتی آن را به طور کامل متوقف کنند).هرگز نباید آن ها را به صورت داخلی یا رقیق نشده روی پوست کودکان استفاده کرد، اما این روغن های خاص حتی برای استفاده معطر احتیاط را ایجاب می کنند.

نگهداری اسانس های گیاهی درظروف پلاستیکی

نکته دیگر این است که اسانس ها را هرگز نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد، مخصوصاً به صورت غلیظ. بسیاری از اسانس‌ها در صورت رقیق نشدن می‌توانند از طریق پلاستیک‌ها خورده شوند و حتی زمانی که رقیق شوند، می‌توانند پلاستیک را در طول زمان تجزیه کنند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان