شوره سر دیگر نگران کننده نیست+ متخصصان از آخرین شیوه های خانگی گفتند

خط سلامت: شوره سر شامل علائمی مانند خارش، احساس ناراحتی و پوسته های ناخوشایند روی سر است. درمان‌های معمولی مانند شامپو، استروئیدها و قطران زغال سنگ می‌توانند کمک کنند، اما طبیعی یا بی خطر نیستند.

 شوره سر دیگر نگران کننده نیست+ متخصصان از آخرین شیوه های خانگی گفتند

شوره سر به سختی با شامپوهای طبیعی قابل کنترل است و گزینه های معدود کمی وجود دارد که گران هستند. درمان‌های طبیعی شوره سر از مواد مؤثری مانند سرکه سیب و روغن‌های گیاهی ضد قارچ برای کنترل طبیعی آن استفاده می‌کنند.

به گزارش خط سلامت به بررسی شوره سر در این مطلب پرداخته شده است.

شوره سر چرا؟

شوره سر معضلی است که حدود 50 درصد از مردم با آن مواجه هستند. محیط، انتخاب مواد غذایی و ژنتیک همگی در ایجاد شوره سر نقش دارند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اختلال عملکرد میکروبیوم روده در تولید شوره سر نقش دارد.

شوره سر معمولاً رشد بیش از حد قارچ مالاسزیا روی پوست سر است و همچنین می تواند به دلیل خشکی پوست ایجاد شود. درماتیت سبورئیک نوعی شوره است که در آن پوسته‌های آن چرب و سفید یا زرد، با پوست سر قرمز و تحریک‌شده است. در تئوری، توقف قارچ می تواند به حل مشکل کمک کند.

شامپوهای شوره سر اغلب حاوی مواد شیمیایی خشن هستند که برای مبارزه با قارچ طراحی شده اند.خوشبختانه، گزینه های طبیعی وجود دارد که بدون خطر به خوبی کار می کنند. 

درمان های طبیعی شوره سر

از آنجا که شوره سر توسط میکروب ها و خشکی پوست سر ایجاد می شود، عوامل ضد قارچ و مرطوب کننده ها هر دو کمک می کنند.  بهبودی پس از اولین استفاده قابل مشاهده است، اما درمان های طبیعی برای بهترین نتیجه باید در طولانی مدت استفاده شوند.

اکثر مطالعات بیشترین موفقیت را در صورت استفاده برای سه تا شش ماه (یا بیشتر) نشان داده اند. درمان های طبیعی شوره سر در این بخش آورده شده است:

عسل طبیعی

عسل خام با پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی یک نیروگاه تغذیه‌ای است. عسل از زمان های قدیم به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. عسل  نرم کننده، مرطوب کننده، التیام بخش، ضد میکروبی و تسکین دهنده پوست سر است و در عین حال موها را نرم می کند. این ماده شیرین چسبنده همچنین به جلوگیری از عفونت های پاتوژن کمک می کند و میکروب هایی که باعث شوره سر می شوند را کنترل می کند.

نحوه استفاده از عسل طبیعی برای شوره سر

از آنجا که عسل بسیار غلیظ و چسبنده است، قبل از استفاده باید رقیق شود.

1-2 قاشق غذاخوری عسل را با 2/3 فنجان آب گرم ترکیب کرده و هم زده تا حل شود.

موها را با مخلوط عسل آبکشی کرده و با انگشتان روی موها و روی پوست سر قرار داده شود.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی را می توان برای بسیاری از درمان های طبیعی استفاده کرد. روغن های زیر را می توان برای درمان شوره سر استفاده کرد:

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خاصیت پاک کنندگی قوی و ضد قارچی که دارد، مدت هاست برای پوست سر و بیماری های پوستی استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد روغن درخت چای در برابر همه گونه‌های مالاسزیا مولد شوره سر که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، مؤثر است.

اسانس لیمو ترش

لیموترش نیز مانند درخت چای دارای خواص ضد قارچی است. مطالعه ای در تایلند نحوه عملکرد شامپو اسانس لیموترش را در برابر سویه قارچی مالاسزیا فورفور آزمایش کرد. محققان روی رقت 2 درصدی برای مهار قارچ کار کردند، با این حال مطالعه دیگری روی 30 شرکت‌کننده نشان داد محلول 10 درصد در برابر شوره سر مؤثرتر است.  

اسانس کندر

یک مطالعه 9 اسانس مختلف را ارزیابی کرد تا ببیند چگونه در برابر انواع میکروارگانیسم ها عمل می کند. اسانس کندر بقیه را شکست داد و از بیوفیلم های کاندیدا، مالاسزیا و حتی استاف جلوگیری کرد. برخی از محققان بر این باورند رشد بیش از حد باکتری استاف نیز می تواند نقش زیادی در شوره سر داشته باشد. کندر بسیار تسکین دهنده و آرام بخش است و برای پوست سر تحریک شده عالی عمل می کند.

روغن های گیاهی برای شوره سر

از آنجا که اسانس ها بسیار غلیظ هستند، همیشه قبل از استفاده باید رقیق شوند. راه های مختلفی برای ترکیب آنها در درمان شوره سر وجود دارد، بنابراین می توان با دستور های زیر آن ها را ترکیب کرد.

اسانس های انتخابی را به مقداری عسل  اضافه کرده و خوب هم زده تا ترکیب شوند. سپس با آب گرم رقیق کرده و به عنوان آبکشی مو استفاده شود.

اسانس های انتخابی را به یک روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور اضافه کرده و سپس به پوست سر مالیده شود. موها را جدا کرده و سپس مقداری روغن به پوست سر مالیده شود. سپس دوباره این کار تکرار شود تا کل پوست سر پوشیده شود.

چند قطره از روغن های گیاهی  را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کرده و طبق معمول شسته شود. مخلوط به مدت 5 دقیقه روی پوست سر باید باقی بماند و سپس آبکشی شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان