7 علامت غیر معمول بیماری آسم + درمان

خط سلامت: بیماری آسم یک بیماری تنفسی است که با علائم مختلفی همراه است. این بیماری درمان قطعی ندارد اما نیازمند کنترل است. آسم بیماری خطرناکی است و در صورت درمان نشدن موجب مرگ افراد می شود.

7 علامت غیر معمول بیماری آسم + درمان

بیماری آسم نیازمند شناخت علائم است تا تشخیص داده شده و روند درمان آن شروع شود. بیماری آسم شدت های مختلفی دارد که بر اساس آن فرد درمان دریافت می کند.

به گزارش خط سلامت آسم با التهاب لوله های برونش همراه با افزایش تولید ترشحات چسبنده در داخل لوله ها مشخص می شود. افراد مبتلا به آسم زمانی علائم را تجربه می کنند که راه های هوایی سفت، ملتهب یا پر از مخاط شود.

علائم آسم

سرفه، به خصوص در شب

خس خس سینه

تنگی نفس

سفتی قفسه سینه، درد یا فشار

با این حال، همه افراد مبتلا به آسم علائم یکسانی ندارند. علائم آسم از یک حمله آسم به حمله بعدی متفاوت است، در یک حمله خفیف و در حمله دیگر شدید می شود.

برخی از افراد مبتلا به آسم برای دوره‌های طولانی بدون هیچ علامتی می مانند که با بدتر شدن دوره‌ای علائم آنها به نام حملات آسم قطع می‌ شود. برخی دیگر هر روز علائم آسم دارند. علاوه بر این، برخی از افراد فقط در حین ورزش آسم با عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی دارند.

حملات خفیف آسم به طور کلی شایع تر هستند. راه های هوایی در عرض چند دقیقه تا چند ساعت باز می شوند. حملات شدید کمتر شایع هستند اما بیشتر طول می کشند و نیاز به کمک فوری پزشکی دارند. مهم است که علائم خفیف آسم را بشناسند و درمان کنند تا در جلوگیری از حملات شدید آسم کمک کند.

علائم اولیه آسم

علائم هشدار دهنده اولیه تغییراتی هستند که درست قبل یا در همان ابتدای حمله آسم رخ می دهند. این علائم قبل از علائم شناخته شده آسم شروع می شوند و اولین علائمی هستند که نشان می دهد آسم در حال بدتر شدن است.

به طور کلی، این علائم آنقدر شدید نیستند که افراد را از انجام فعالیت های روزانه باز دارند. اما با شناخت این نشانه ها حمله آسم قابل کنترل است یا از بدتر شدن آن جلوگیری می شود. علائم هشدار دهنده اولیه حمله آسم عبارتند از:

سرفه های مکرر به خصوص در شب

از دست دادن راحت نفس یا تنگی نفس

احساس خستگی یا ضعف بسیار هنگام ورزش

خس خس سینه یا سرفه بعد از ورزش

احساس خستگی، بدخلقی

کاهش یا تغییر در عملکرد ریه همانطور که در پیک فلومتر اندازه گیری می شود

علائم سرماخوردگی یا آلرژی ( عطسه، آبریزش بینی، سرفه، احتقان بینی، گلودرد و سردرد )

مشکل خواب

علائم حمله آسم

حمله آسم دوره ای است که در آن نوارهای عضلانی اطراف راه های هوایی تحریک می شوند تا سفت شوند. این سفت شدن برونکواسپاسم نامیده می شود. در طول حمله، پوشش مجاری هوایی متورم یا ملتهب می‌شود و سلول‌های پوشاننده راه‌ های هوایی مخاط بیشتر و ضخیم‌ تری نسبت به حالت عادی تولید می‌کنند.

همه این عوامل باعث ایجاد علائمی مانند مشکل در تنفس، خس‌خس سینه، سرفه، تنگی نفس و مشکل در انجام فعالیت‌های عادی روزانه می‌ شوند. سایر علائم حمله آسم عبارتند از:

خس خس سینه شدید هنگام دم و بازدم

سرفه ای که متوقف نمی شود

تنفس بسیار سریع

درد یا فشار قفسه سینه

سفت شدن ماهیچه های گردن و قفسه سینه که به آن عقب نشینی می گویند

مشکل در صحبت کردن

احساس اضطراب یا وحشت

صورت رنگ پریده و عرق کرده

لب ها یا ناخن های آبی رنگ

شدت حمله آسم به سرعت افزایش می یابد، بنابراین مهم است که بلافاصله پس از تشخیص علائم آسم، آنها را درمان کنند.

بدون درمان فوری، مانند استنشاق آسم یا گشادکننده برونش، تنفس سخت‌تر می‌شود.

 به تدریج، ریه ها سفت می شوند، بنابراین حرکت هوا به اندازه کافی برای ایجاد خس خس وجود ندارد. باید فوراً به بیمارستان منتقل شوند. متأسفانه، برخی از افراد ناپدید شدن خس خس سینه را به عنوان نشانه ای از بهبود تعبیر می کنند و مراقبت های فوری اورژانسی دریافت نمی کنند.

اگر درمان کافی آسم را دریافت نکنند، در نهایت نمی توانند صحبت کنند و رنگ مایل به آبی در اطراف لب ها ایجاد می شود. این تغییر رنگ که به عنوان سیانوز شناخته می شود، به این معنی است که اکسیژن کمتری در خون دارند. بدون درمان برای آسم، هوشیاری خود را از دست می دهند و در نهایت می میرند.

علائم آسم در کودکان

آسم 10 تا 12 درصد از کودکان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و علت اصلی بیماری های مزمن در کودکان است. به دلایل ناشناخته، بروز آسم در کودکان به طور پیوسته در حال افزایش است. در حالی که علائم آسم در هر سنی شروع می شود، اکثر کودکان اولین علائم آسم خود را در سن 5 سالگی تجربه می کنند.

علائم غیرمعمول آسم

همه مبتلایان به آسم علائم سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را ندارند. گاهی اوقات افراد دارای علائم غیرعادی آسم هستند که به نظر مرتبط با آسم نیست. برخی از علائم "غیر معمول" آسم شامل موارد زیر است:

تنفس سریع و پی در پی

آه کشیدن

خستگی

ناتوانی در ورزش کردن مناسب (به نام آسم ناشی از ورزش)

مشکل در خواب یا آسم شبانه

اضطراب

سرفه مزمن بدون خس خس سینه

 عفونت ها و علائم آسم

گاهی اوقات یک عفونت ویروسی یا باکتریایی محرک آسم است. به عنوان مثال، یک ویروس سرماخوردگی علائم آسم را تحریک می کند. یا آسم توسط یک عفونت باکتریایی سینوسی تحریک می شود. سینوزیت همراه با آسم شایع است.

مهم است افراد علائم و نشانه های عفونت های دستگاه تنفسی را بدانند و فوراً برای تشخیص و درمان با پزشک تماس بگیرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان