آسم و سینوزیت چه رابطه ای دارند؟+درمان و راهکار

خط سلامت: آسم از دسته بیماری های تنفسی است که با مختل کردن تنفس افراد فعالیت های روزانه را دچار مشکل می کند. بیماری آسم درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است.

آسم و سینوزیت چه رابطه ای دارند؟+درمان و راهکار

 آسم انواع مختلفی دارد. بر اساس شدت بیماری افراد درمان های مختلفی دریافت می کنند. تست های زیادی برای تشخیص آسم وجود دارد.

به گزارش خط سلامت پزشک از آزمایشاتی برای تشخیص آسم استفاده خواهد کرد. برخی میزان عملکرد ریه  را اندازه گیری می کنند.

همه تست‌های آسم به پزشک کمک می‌ کنند تا تصمیم بگیرد آسم و سایر بیماری‌هایی که اغلب همراه آن هستند، مانند آلرژی و سینوزیت وجود دارند یا خیر.

 آسم و معاینات 

پزشک با یک معاینه فیزیکی شروع می کند. به بینی، گلو و مجاری هوایی فوقانی نگاه می کنند از گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای سوت هنگام نفس کشیدن استفاده می کنند .پوست را برای علائم آلرژی مانند اگزما یا کهیر بررسی می کنند.

علائم آسم

خس خس سینه

سرفه کردن

مشکلات تنفسی

تنگی قفسه سینه

تاریخچه پزشکی آسم

در مرحله بعد، پزشک در مورد علائم و سلامت کلی سوال خواهد کرد تا بفهمد آیا آسم یا چیز دیگری باعث مشکل شده است. برخی از سوالات شامل موارد زیر است:

علائم چیست؟

چه زمانی آنها را دارند؟

به نظر می رسد چه چیزی آنها را تحریک می کند؟ هوای سرد، ورزش یا آلرژی چطور؟

آیا تب یونجه یا آلرژی دارند؟

آیا یکی از اعضای خانواده تب یونجه، آسم یا آلرژی دارد؟

چه مشکلات سلامتی دیگری دارند؟

چه داروهایی مصرف می کنند؟

آیا اغلب با دود تنباکو، حیوانات خانگی، گرد و غبار یا مواد شیمیایی موجود در هوا در تماس هستند؟

برای امرار معاش چه کار می کنند؟

تست های عملکرد ریه

تست های عملکرد ریه راهی برای بررسی میزان عملکرد ریه است. پزشکان از آنها برای تشخیص آسم و نظارت بر پیشرفت آن استفاده می کنند. نظارت بر آسم با تست های عملکرد ریه مفید است.

در بیشتر موارد، تست های عملکرد ریه را در اتاق معاینه انجام می دهند که حاوی دستگاه های ویژه ای برای اندازه گیری عملکرد ریه است.

انواع تست های عملکرد ریه

اسپیرومتری رایج ترین است. این یک راه ساده، سریع و بدون درد برای بررسی ریه ها و راه های هوایی است. افراد یک نفس عمیق می‌کشند و بازدم را درون یک شلنگ متصل به دستگاهی به نام اسپیرومتر بیرون می‌دهند. میزان هوای خارج شده (به نام ظرفیت حیاتی اجباری یا FVC) و سرعت انجام آن (به نام حجم بازدم اجباری یا FEV) را ثبت می کند. اگر راه های هوایی به دلیل آسم یا سایر بیماری های ریوی متورم یا منقبض شده باشد، امتیاز کمتر می شود.

تست‌های چالشی تست‌های عملکرد ریه هستند که برای کمک به تایید تشخیص آسم استفاده می‌ شوند. مقدار کمی از ماده ای را استنشاق می کنند که باعث ایجاد علائم در افراد مبتلا به آسم می شود، مانند هیستامین یا متاکولین. پس از استنشاق ماده، فردی عملکرد ریه را آزمایش می کند. .

تست‌های پیک فلومتر اندازه‌گیری می‌کنند که ریه‌ها چقدر هوا را به بیرون می‌برند. ا پیک فلومتر به افراد کمک می کند تا بدانند چه چیزی آسم را بدتر می کند، آیا درمان موثر است یا خیر و چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشند.

تست نیتریک اکساید بازدمی در لوله ای تنفس می کنند که به دستگاهی متصل است که میزان اکسید نیتریک موجود در نفس را اندازه گیری می کند. بدن این گاز را به طور معمول تولید می کند، اما اگر راه های هوایی ملتهب باشد، سطح آن بالا می رود.

حتی اگر تست‌های عملکرد ریه‌ نرمال باشد، پزشک آزمایش‌های دیگری را تجویز می کند تا ببیند چه چیزی باعث علائم آسم می شود.

آزمایش‌های گاز و انتشار میزان جذب اکسیژن و سایر گازهای موجود در هوای تنفسی را اندازه‌گیری می کنند. مقدار کمی گاز تنفس می‌کنند، نفس خود را حبس می‌ کنند، سپس بیرون می‌ دهند. گازی که بازدم می کنند برای مشاهده میزان جذب خون تجزیه و تحلیل می شود.

اشعه ایکس نشان می دهد مشکلات دیگری در ریه ها وجود دارد یا اینکه آسم باعث علائم شده است. 

پولیپ بینی یا سینوزیت درمان و کنترل آسم را سخت‌تر می کند. سینوزیت که به آن عفونت سینوسی می گویند، التهاب یا تورم سینوس ها به دلیل عفونت است. هنگامی که سینوس ها مسدود و با مایع پر می شوند، باکتری ها رشد می کنند و باعث عفونت و التهاب می شوند.

پزشک برای معاینه سینوس‌ها یک عکس اشعه ایکس سینوس تجویز می کند.  درمان سینوزیت به پیشگیری از علائم آسم کمک می کند.

شدت آسم

 آیا آسم شدید است یا خیر؟ پاسخ به این سوال کمک می کند تا برای درمان تصمیم بگیرند.

انواع آسم

آسم متناوب خفیف: علائم خفیف کمتر از دو بار در هفته. علائم شبانه کمتر از دو بار در ماه. حملات آسم کم.

آسم پایدار خفیف: علائم سه تا شش بار در هفته. علائم شبانه سه تا چهار بار در ماه. حملات آسم بر فعالیت ها تأثیر می گذارد.

آسم پایدار متوسط: علائم هر روز، علائم شبانه پنج بار یا بیشتر در ماه. حملات آسم بر فعالیت ها تأثیر می گذارد.

آسم شدید و مداوم: افراد هم در روز و هم در شب علائم مداوم دارند. آنها آنقدر زیاد هستند که باید فعالیت های خود را محدود کنند.

اگر پزشک تشخیص دهد افراد مبتلا به آسم هستند، داروهایی را برای کمک به مدیریت وضعیت و جلوگیری از حملات تجویز می کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان