تلویزیون چقدر برای کودکان مفید است؟+ کودکان چقدر باید تلویزیون نگاه کنند

خط سلامت: تلویزیون و دیگر رسانه های در دسترس چقدر روی کودکان تاثیر دارد که می‌تواند مثبت یا منفی بوده و در آینده و رفتار کودک موثر باشد.

تلویزیون چقدر برای کودکان مفید است؟+ کودکان چقدر باید تلویزیون نگاه کنند

  تلویزیون و میزان استفاده کودکان از آن  در سنین مختلف متفاوت است.

به گزارش خط سلامت نظر متخصصان بر این است کودکان زیر 18 ماه بهتر است از  تلویزیون و دیگر رسانه ها دور باشند. در این سن یادگیری از طریق  تلویزیون و دیگر رسانه ها صورت نمی گیرد، کودکان 18 تا 24 ماه می توانند در شرایط خاص و کنترل شده ای از طرف والدین  در معرض استفاده از  تلویزیون و دیگر رسانه ها قرار بگیرند.

 تلویزیون و دیگر رسانه ها

با افزایش سن و استفاده صحیح می توان یادگیری در زمینه  تلویزیون و دیگر رسانه ها را داشت. امروزه کودکان در شرایطی بزرگ می‌شوند که رسانه (تلویزیون و اینترنت و ...) همه‌جا وجود دارد، بنابراین قابل درک است که والدین، مراقبان و معلمان پاسخی مناسب به این سؤال می‌خواهند که آیا کودکان می‌توانند از تعامل خود با رسانه‌های صفحه نمایش، از جمله تلویزیون و فیلم، بیاموزند . با این حال، یافته های تحقیق متفاوت است.

 تلویزیون و دیگر رسانه ها و دو ساله ها

شواهد حاکی از آن است که کودکان زیر دو سال می توانند از تلویزیون و فیلم یاد بگیرند، اما فقط در شرایط بسیار محدود این اتفاق می افتد. با این حال، بعد از دو یا سه سالگی، کودکان از نظر رشد شناختی به مرحله ای می رسند که می توانند از تلویزیون و فیلم درس های معناداری بیاموزند و چنانچه برنامه ها متناسب با سن شان باشد می تواند کودکان را تشویق به برقراری روابط اجتماعی با دیگران کند.

در سال 2020، کودکان زیر دو سال به طور متوسط ​​49 دقیقه در روز را با رسانه های مختلف می گذرانند که 18 دقیقه از آن را با تلویزیون ، 17 دقیقه را با ویدئوهای آنلاین و سرویس های پخش و 10 دقیقه را با دی وی دی سپری کرده اند.

 تلویزیون و دیگر رسانه ها زنگ خطر کنونی

به عبارت دیگر علیرغم توصیه ها، کودکان بسیار خردسال به طور مرتب در معرض تماشای رسانه های مختلف هستند. با این حال، اگرچه بسیاری از رسانه‌هایی که کودکان زیر دو سال را هدایت می‌کنند، ادعا می‌کنند یادگیری و رشد شناختی آن‌ها را افزایش می‌دهد، تحقیقات نشان داده است به طور کلی، یادگیری کودکان از رسانه در این مدت بسیار محدود است و فقط در شرایط خاص اتفاق می‌افتد.

 تقلید از  تلویزیون و دیگر رسانه ها

مطالعات نشان می دهد از حدود 6 ماهگی، نوزادان می توانند کارهای ساده ای را که در تلویزیون تماشا می کنند تا 24 ساعت پس از آن تقلید کنند و این زمان در دو سالگی  به یک ماه افزایش می یابد. با این حال، تحقیقات به طور مداوم نشان داده است  کودکان بسیار خردسال از رسانه های مختلف به راحتی برای تعاملات زندگی واقعی استفاده نمی کنند. به عبارت دیگر، آنها اطلاعات منتقل شده از طریق رسانه را درک می کنند اما فکر نمی کنند به آنها مربوط باشد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای نشان داد که  کودکان بلافاصله پس از مشاهده فردی که در حال پنهان کردن اسباب‌بازی در اتاقی روی مانیتور تلویزیون زنده بود، با این حال گروهی از کودکان 2 ساله نتوانستند اسباب‌بازی پنهان را در اتاق پیدا کنند. در مقابل گروهی از کودکان، توانایی در یافتن موفقیت آمیز اسباب بازی را پیدا کردند.

 اطلاعات و تلویزیون 

شواهد نشان می‌دهد وقتی مراقبان کودک، توجه او را به صفحه‌ای که محتوای ساده و مناسب رشد را نشان می‌دهد، هدایت می‌کنند، می‌تواند برای کودکان آموزنده باشد. یک مطالعه طولی که قرار گرفتن کودکان در معرض رسانه های صفحه نمایش را درسنین 6، 12، 18 و 24 ماهگی ارزیابی کرد، نشان داد به تعویق انداختن و قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش تا اواخر زندگی نوزاد، زمان کلی کمتر صفحه نمایش، و تعامل کلامی بیشتر با مراقبان در طول مدت زمان نمایش صفحه نمایش با بهتر شدن ارتباط همراه است.

روی هم رفته، این یافته ها نشان می دهد توانایی کودکان برای یادگیری از رسانه های صفحه نمایش قبل از دو سالگی نسبتاً محدود است و کودکان به طور قابل توجهی از تعاملات واقعی با مراقبان نسبت به تعامل با رسانه های صفحه نمایش سود بیشتری خواهند برد.

بچه ها از فیلم و تلویزیون چه می آموزند؟

توصیه می شود کودکان بین دو تا پنج سال به 1 ساعت تماشای صفحه نمایش با کیفیت بالا در روز محدود شوند، و پس از پنج سالگی، والدین و مراقبان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنند تا اطمینان حاصل شود که در خواب و فعالیت بدنی کودکان اختلال ایجاد نمی کند.

با این حال، در سال 2020، افراد بین دو تا چهار سال به طور متوسط ​​روزانه 2 ساعت و 30 دقیقه و کودکان بین پنج تا هشت سال به طور متوسط ​​3 ساعت و 5 دقیقه در روز را صرف  دیدن صفحه نمایش می کنند.با این حال زمانی که کودکان به سن پیش دبستانی می رسند، می توانند با موفقیت از تلویزیون و فیلم های کم سرعت که شامل درس های مناسب رشد هستند، یاد بگیرند .

به عنوان مثال، در یک مطالعه، کودکان پیش دبستانی که در معرض نمایش تلویزیونی آموزشی نسبت به کودکان پیش دبستانی که برنامه را تماشا نمی کردند، مهارت های سوادآموزی اولیه، از جمله دانش حروف را بیشتر آموختند.

محققان پیشنهاد کرده‌اند توانایی برقراری ارتباط اجتماعی با تلویزیون است که کودکان را قادر می‌سازد که در سال‌های پیش‌دبستانی و میانسالی بیاموزند. در نتیجه، برنامه‌های کودکان که در آن شخصیت‌ها با نگاه کردن به دوربین، پرسیدن سؤالات مستقیم و مکث برای پاسخ‌ها، تعاملات اجتماعی واقعی را تقلید می‌کنند، زمینه‌های شبه اجتماعی را ایجاد می‌کنند که کودکان را راهنمایی می‌کند، مشارکت را تشویق و یادگیری آنها را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال در یک مطالعه، 14 کودک 3 تا 5 ساله که به طور منظم برنامه ای را که یک فرد به دیگران در حل مشکل کمک می کند تماشا می کردند، توانستند این همکاری و همدلی را یاد بگیرند.

 این تحقیق نشان می‌دهد هنگامی که والدین برای کودکان به صورت مناسب  از رسانه آموزشی استفاده کنند این امر می تواند مهارت‌های شناختی لازم برای درک و توجه مناسب با مرحله رشد کودک را افزایش دهد.

توصیه هایی برای والدین و مراقبین

کودکان از محتوای با کیفیت و مناسب سن خود را استفاده کنند.

بعد از تماشا رفتار مثبتی از خود نشان دهند.

زمان تماشای صفحه از خواب، وقت با دوستان و خانواده، تکالیف یا ورزش دوری نکنند.

یک برنامه رسانه خانواده ایجاد کنید.

به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کند یک طرح رسانه‌ای خانواده ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که رسانه‌ها به طور متفکرانه و به شیوه‌هایی استفاده می‌شوند که می‌تواند برای زندگی کودکان و والدین آنها مفید باشد.

برنامه رسانه خانواده چیست؟

این طرح به والدین و مراقبان کمک می‌کند تصمیم بگیرند که فرزندانشان چه مدت زمانی را با رسانه‌ها سپری کنند، مکان‌ها و زمان‌های صفحه نمایش را مشخص کنند، و تعیین کنند کودکان مجاز به استفاده از چه نوع رسانه‌هایی هستند. تکمیل این طرح اطمینان حاصل می‌کند همه اعضای خانواده در مورد استفاده از رسانه‌های صفحه نمایش یکسان هستند و قرار گرفتن در معرض رسانه‌های کودکان به احتمال زیاد معنادار و مناسب است. اگر در مورد میزان زمانی که کودکان با صفحه نمایش می گذرانند نگرانی وجود دارد، مهم است که مدت زمانی را که کودکان می توانند با صفحه نمایش ها صرف کنند و نوع محتوایی که آنها مصرف می کنند مشخص شود. علاوه بر این، والدین و مراقبان باید استفاده سالم از رسانه ها را آموزش دهند تا یادگیری فرزندانشان افزایش یابد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان