این ادویه قدیمی به تنهایی یک داروخانه است / از آن غافل نشوید

خط سلامت: زنجبیل یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین درمان های طبیعی و یکی از خوشمزه ترین هاست. زنجبیل را در بیشتر جاها هم به صورت تازه و هم به صورت خشک می‌توان یافت.

این ادویه قدیمی به تنهایی یک داروخانه است / از آن غافل نشوید

زنجبیل پرمصرف ‌ترین و در دسترس ‌ترین داروی گیاهی روی کره زمین است که میلیاردها نفر هر روز از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می‌کنند.

کاربردهای آشپزی و دارویی در تاریخ

به گزارش خط سلامت زنجبیل امروزه در بسیاری از نقاط رشد می کند و به طور گسترده در اکثر فروشگاه های مواد غذایی هم به عنوان ریشه تازه و هم به عنوان ادویه موجود است .

 زنجبیل یکی از اولین ادویه‌هایی بود که در دوران باستان و قرون وسطی از مشرق زمین آورده و معامله می‌شد. تاجران ادویه عرب تمام تلاش خود را می‌کردند تا از آن محافظت کنند و حتی داستان‌هایی از مزارع زنجبیل ساختند که توسط مردمی خشن به نام «تروگلودیت» دنبال می‌شدند.

به این ترتیب زنجبیل به عنوان یک کالای مورد توجه شهرت زیادی به دست آورد و حتی در افسانه ها و ادبیات از آن یاد شد. حتی شکسپیر در عشق از دست رفته می‌نویسد: اگر فقط یک پنی در دنیا داشتم آن را برای خریدن نان زنجبیلی می پرداختم.

فواید زنجبیل برای سلامتی

 زنجبیل (به صورت خشک یا تازه) به موارد زیر کمک می کند:

تسکین اختلالات گوارشی

کاهش حالت تهوع (در اوایل بارداری)

کاهش تب

سرفه آرام و مشکلات تنفسی

تحریک سیستم گردش خون

تسکین درد و درد عضلانی

خلاصی از شوره سر

کاهش کلسترول

کاهش فشار خون و خطر ابتلا به سرطان

پزشکان چینی یا ژاپنی معمولاً از زنجبیل تازه برای تسکین خشکی و گرما و از خشک شده برای تسکین رطوبت و سرما استفاده می کنند.

نحوه استفاده از زنجبیل تازه یا خشک

چای زنجبیل 

 3/4 قاشق چایخوری (0.5 تا 1.0 گرم) زنجبیل تازه خرد شده را در 1 فنجان آب داغ به مدت پنج دقیقه در یک قوری دربسته بجوشانید. صاف کرده و سرو کنید.

دمنوش زنجبیل

 با دم کردن دمنوش زنجبیل سالم در خانه، یک جایگزین سودای سالم بسازید .

سوپ

سوپ هویج زنجبیل یک غذای اصلی گرم کننده زمستان در خانه است.

در درمان های خانگی

درمان های سرفه و سرماخوردگی

از ریشه زنجبیل به صورت تازه و خشک در چند درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه می شود

دمنوش های سلامتی یا تونیک ها 

 زنجبیل اضافه شده به شربت سنجد یا چای سنجد فواید ایمنی اضافی برای دفع بیماری در وهله اول یا بهبودی سریع تر دارد. همچنین برای تقویت سلامتی، یک شات از آن را امتحان کنید.

در کپسول

کپسول های خالی (از ژلاتین) را با زنجبیل خشک پر کنید تا آن را در دوزهای درمانی مصرف کنید تا حالت تهوع صبحگاهی، سوء هاضمه یا حتی دردهای قاعدگی را تسکین دهید.

اضافه شدن به حمام داغ

 اضافه کردن چند قاشق غذاخوری ریشه خشک و پودر شده زنجبیل به حمام داغ در تسکین درد عضلات یا بدن درد (همچنین می تواند تب را کاهش دهد) موثر است.

آیا زنجبیل بی خطر است؟

در طب سنتی چینی و برخی متون پزشکی هشدارهایی در مورد استفاده از زنجبیل در دوران بارداری وجود دارد، اگرچه به طور کلی توافق شده است که زنجبیل را می توان در حد اعتدال استفاده کرد. برای اطمینان با پزشک مشورت کنید. مطالعات در اواخر دهه 1990 نشان داد خوردن روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری زنجبیل خام یا 5 تا 8 قاشق غذاخوری زنجبیل خشک باعث انقباض رحم نمی‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد بگوییم بسیاری از ما به اندازه کافی زنجبیل مصرف نمی‌کنیم.

در حالی که زنجبیل به مقدار مناسب به هضم غذا کمک می کند، استفاده بیش از حد در واقع باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

 تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان