زانو درد با چه بیماری هایی سراغ تان می آید

خط سلامت: زانو درد یکی از بیماری های شایعی است که اکثر افراد در طول زندگی با آن مواجه اند. زانو بزرگترین مفصل بدن است. کاسه زانو به استحکام و حفظ ساختار زانو کمک می کند و به فرد این امکان را می دهد که پاهای خود را خم کند و به اطراف بچرخاند.

زانو درد با چه بیماری هایی سراغ تان می آید

  زانو درد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است زانو یکی از پرکارترین بخش های بدن انسان است که به واسطه تحمل وزن بدن، بالقوه در معرض مشکلات فراوانی قرار دارد.

زانو درد؛ آسیبی شایع

زانو درد یکی از شایع ترین دردها در ناحیه پا است. از آنجا که زانوها در طول روز، وزن و فشار زیادی را تحمل می کنند؛ در معرض آسیب قرار دارند. در ادامه برخی از مشکلات مربوط به ایت عضو را توضیح می دهیم:

در رفتگی کاسه زانو

علائمی که نشان دهنده زانو درد ناشی از دررفتگی کاسه زانو است، عبارتند از:

خروج مفصل زانو از قسمت همیشگی

احساس درد شدید

ناتوانی در صاف کردن پا یا راه رفتن

تورم ناگهانی

ناپایداری و دررفتگی کشکک زانو

در برخی موارد زانو بدون آسیب خاصی، دچار درفتگی می شود؛ چراکه ساختار آن مشکل دارد. به این حالت بی ثباتی کشکک می گویند. بی ثباتی کشکک زانو در کودکان و نوجوانان شایع تر از بزرگسالان است.

کاسه زانو در یک بریدگی به نام شیار تروکلر قرار دارد. اگر آن شکاف بسیار کم عمق یا ناهموار باشد، کشکک راحت‌تر از جای خود خارج می‌شود.

زمانی که رباط‌ها شل‌تر از حالت عادی هستند و باعث می‌شوند مفاصل انعطاف‌پذیرتر شوند؛ احتمال دررفتگی زانو وجود دارد. این مورد به ویژه در مورد دختران صادق است.

فلج مغزی و سندرم داون باعث ضعف عضلانی و مشکلات تعادلی می شود که بر کاسه زانو تاثیر می گذارد.

سابلاکساسیون

سابلاکساسیون زمانی اتفاق می‌افتد که کاسه زانو کمی از جای خود بیرون می‌لغزد؛ اما به طور کامل از جای خود خارج نمی‌شود. سابلاکساسیون که زانو درد را به دنبال دراد؛ در حقیقت نوعی ناپایداری کشکک زانو است. علائم سابلاکساسیون عبارتند از:

احساس درد در جلوی زانو

احساس شل شدن کاسه زانو

بروز شکستگی. سابلاکساسیون یک آسیب جدی است که در آن زانو درد ناشی از شکستگی کاسه زانو است.

علل سابلاکساسیون

برخی از شناخته شده ترین علت های سابلاکساسیون، عبارت است از:

در یک سقوط، فرد مستقیماً روی زانوی خود فرود بیایید

ضربه مستقیم به زانو، مانند کوبیده شدن آن به داشبورد در تصادف رانندگی

پارگی تاندون کشکک زانو

تاندون کشکک از عضلات ران شروع می شود، دور کاسه زانو می پیچد و به بالای استخوان ساق پا متصل می شود. اگر تاندون بالای کاسه زانو (تاندون چهارسر ران) یا زیر آن (تاندون کشکک) به طور کامل پاره شود، فرد نمی تواند زانوی خود را صاف نگه دارد.

استفاده از از بریس زانو را صاف نگه می دارد. همچنین فیزیوتراپی قدرت پا و دامنه حرکتی فرد را افزایش می دهد.

درمان پارگی گسترده در تاندون زانو به جراحی نیاز دارند. معمولاً 6 تا 8 هفته طول می کشد تا تاندون پس از جراحی بهبود یابد، اما بهبودی کامل ممکن است تا یک سال طول بکشد.

تاندونیت کشکک

تاندیوپاتی کشکک منجر به زانو درد ناشی از خم کردن زانو می شود. جامپر در حقیقت آسیب به تاندون کشکک است. این امر در افرادی که ورزش هایی مانند: بسکتبال و والیبال انجام می دهند رایج است.

سندرم درد پاتلوفمورال

این اصطلاح فراگیر احساس زانو درد را در جلوی و اطراف کاسه زانو توصیف می کند. گاهی اوقات به این عارضه "زانوی دونده" یا مشکل "ردیابی" می گویند. سندرم درد کشکک رانی که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود، منجر به درد و سفتی در زانو و پایین استخوان ران می شود. سندرم درد پاتلوفمورال در ورزشکاران، به ویژه زنان و بزرگسالان جوان شایع است. سندرم درد پاتلوفمورال باعث می شود هنگامی که فرد از پله ها بالا می روید یا بعد از مدت ها نشستن از جای خود بلند می شود، صدای ترکیدن یا ترقه زدن را در قسمت زانوهای خود بشنود. سایر مواردی باعث درد کشکک زانو می شود:

تکنیک ورزشی غلط

استفاده از کفش نامناسب

راه هایی برای کاهش درد کشکک زانو

خودداری از فعالیت هایی که باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شوند.

استفاده از کیسه یخی که اطرافش حوله پیچیده شده است ( هر بار 20 دقیقه و چند بار در روز )

استفاده از یک باند کشی که سوراخی برای کاسه زانو دارد. ( باند نباید خیلی سفت باشد)

اختلال ردیابی کشکک

سندرم درد پاتلوفمورال نیز ممکن است ناشی از یک مشکل هم ترازی در نحوه عملکرد زانو باشد. هنگامی که فرد در نحوه عملکرد زانو دچار ناهماهنگی است، کاسه زانو به یک طرف شیار تروکلئر فشار وارد کرده، این ناحیه را تحریک می کند و باعث زانو درد می شود. مشکلات ردیابی ناشی از مشکلات هم ترازی کلی بین ساق و لگن است. ضعف عضلات ران نیز بخشی از این مشکل است.

کندرومالاسی کشکک

آسیب به غضروف پشت کاسه زانو را کندرومالاسی می گویند. افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند، زانو درد مبهمی را در اطراف یا زیر کاسه زانو احساس می کنند که با پایین آمدن از پله ها بدتر می شود.

کاهش علایم کندرومالاسی کشکک

برخی از رهنمودها برای کاهش زانو درد ناشی از کندرومالاسی کشکک، عبارت است از:

اجتناب از فعالیت هایی که باعث زانو درد می شوند.

قرار دادن کیسه یخ در حوله به مدت 15 تا 20 دقیقه، چهار بار در روز به مدت چند روز.

بورسیت پیش کشکک

بورس یک کیسه کوچک پر از مایع است. بورس های زانو اصطکاک بین استخوان ها و بافت نرم مانند تاندون ها را کاهش می دهد. بورسیت پیش کشکک، منجر می شود بورس در جلوی زانو تحریک شده و متورم شود. این امر به زانو فشار وارد می کند و منجر به زانو درد می شود.

پیشگیری از عارضه های زانو

نمی توان از هر آسیب احتمالی به کاسه زانو پیشگیری کرد؛ اما برای کمک به حفظ سلامت زانوها و کاهش زانو درد چند قدم ساده عبارت است از:

استفاده از کفش مناسب

گرم کردن بدن قبل از تمرین

تلاش برای داشتن وزن مناسب تا فشار وارد شده بر زانوها کاهش یابد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان