واکسن HPV برای پسران مناسب است؟ + چه زمانی نباید به فرزندتان این واکسن را بزنید؟

خط سلامت: واکسن HPV اولین بار برای کمک به پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان ساخته شد. اکنون محققان می دانند که این واکسن می تواند به پیشگیری از سرطان های مرتبط با HPV در مردان نیز کمک کند.

واکسن HPV برای پسران مناسب است؟ + چه زمانی نباید به فرزندتان این واکسن را بزنید؟

دختران تنها کسانی نیستند که می توانند از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بهره مند شوند. پسران همچنین در صورت دریافت واکسن می توانند شانس ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند.

به گزارش خط سلامت، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سرطان های دهان و گلو در حال افزایش هستند. موارد سرطان مقعد نیز همینطور است. افراد معمولاً برای این سرطان ها غربالگری نمی شوند. این امر تشخیص آنها را سخت تر می کند. درمان این سرطان‌ها می‌تواند سخت‌تر باشد، زیرا در مراحل اولیه شناسایی نمی‌شوند. اما واکسن HPV می تواند به پیشگیری از آنها کمک کند.

HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس شایع مقاربتی است. این شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. HPV می تواند باعث زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، مقعد، آلت تناسلی و گلو شود.

HPV از طریق تماس پوست به پوست از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. برخی از افراد هرگز متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند زیرا هیچ علامتی ندارند. آنها هنوز هم می توانند عفونت را به دیگران سرایت کنند.

مسیر بهبود سلامت

پزشکان توصیه می کنند که پسران و دختران برای HPV در سنین 11-12 سال واکسینه شوند. پیش نوجوانانی که در این سن واکسینه می شوند تنها به دو نوبت واکسن نیاز دارند. این دورها بین 6 تا 12 ماه فاصله خواهند داشت. اگر فرزند شما در حال حاضر 15 سال دارد، به سه دور واکسن نیاز دارد. 3 دور در یک دوره 6 ماهه برگزار می شود.

هیچ وقت برای دریافت واکسن دیر نیست. تعیین سن واکسن 11 تا 12 سال برای محافظت از پسران و دختران قبل از قرار گرفتن در معرض HPV در نظر گرفته شده است. تزریق واکسن در سن 9 سالگی امکان پذیر است.

واکسن هایی برای جلوگیری از HPV

در حال حاضر 3 واکسن برای جلوگیری از گسترش HPV استفاده می شود. هر 3 واکسن برای جلوگیری از عفونت HPV توسط FDA تایید شده اند:

  • گارداسیل یک واکسن HPV برای مردان و زنان است.
  • گارداسیل 9 یک واکسن HPV برای مردان و زنان است.
  • سرواریکس یک واکسن HPV فقط برای زنان است.

هر 3 واکسن از عفونت شایع ترین انواع HPV جلوگیری می کند: انواع 16 و 18. گارداسیل همچنین در برابر HPV انواع 6 و 11 محافظت می کند. گارداسیل 9 از شما در برابر عفونت در برابر 5 نوع HPV اضافی محافظت می کند: 31، 33، 45، 52 و 58.

بدانید که این واکسن ها از سایر عفونت های مقاربتی محافظت نمی کنند. همچنین، آنها از شما در برابر انواع HPV محافظت نمی کنند. آنها شما را از آن دسته از انواعی که به احتمال زیاد باعث سرطان می شوند محافظت می کنند.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) توصیه می کند که پسران و دختران 11 تا 12 ساله واکسن HPV را به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون خود دریافت کنند.

چه زمانی نباید به فرزندتان این واکسن را بزنید؟

اگر کودک شما به هر یک از اجزای واکسن حساسیت شدید دارد، نباید برای HPV واکسینه شود. اگر کودک شما حساسیت شدیدی به مخمر دارد، نباید واکسن را دریافت کند. در مورد تمام آلرژی های فرزندتان به پزشک خود بگویید.

زنان باردار باید منتظر باشند تا واکسن HPV را دریافت کنند. برای زنان شیرده بی خطر است.

اگر کودک شما بیمار است، باید منتظر بمانید تا او را واکسینه کنید. اگر مطمئن نیستید از پزشک خود بپرسید.

مواردی که باید در نظر گرفت

عوارض جانبی واکسن HPV معمولاً خفیف است. آنها احتمالاً خود به خود از بین خواهند رفت. نمونه هایی از عوارض جانبی خفیف عبارتند از:

  • بازوی درد ناشی از تزریق.
  • قرمزی یا تورم در محل تزریق.
  • تب خفیف
  • سردرد.

همچنین گاهی اوقات افراد به دنبال تزریق غش می کنند. پزشک از شما می خواهد که پس از تزریق تا 15 دقیقه بنشینید یا دراز بکشید.

مانند هر دارویی، ممکن است با واکسن HPV دچار عوارض جانبی جدی تری شوید. احتمال بسیار کمی وجود دارد که مصرف هر واکسنی باعث آسیب جدی یا مرگ شود. همچنین، واکنش های آلرژیک شدید نادر است اما گاهی اوقات رخ می دهد.

به گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS)، مزایای واکسن بسیار بیشتر از هر خطری است. HHS گزارش می‌دهد: «مطالعات نشان می‌دهند که واکسن‌های HPV بسیار ایمن هستند و سال‌هاست در ایالات متحده و در سراسر جهان استفاده می‌شوند.»

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان