با نوجوان بد اخلاق چه رفتاری داشته باشیم؟

خط سلامت :یکی از مهمترین چالش ها و مسایل دردناکی که والدین با آن روبرو هستند بدرفتاری های فرزندان شان در دوره نوجوانی است.

با نوجوان بد اخلاق چه رفتاری داشته باشیم؟

به گزارش خط سلامت بیشترین مشکلاتی که والدین با آن مواجه هستند پنهانکاری، دروغگویی، مشاجره کردن و ابراز خشم است. در دوره نوجوانی این رفتارها معمولا در میان نوجوانان دیده می شود ولی والدین در برابر آن باید چه کنند؟

تفکر در محاصره هیجان

در دوران نوجوان ی بخش‌هایی از مغز که مسئول تصمیم گیری هستند هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده اند. بنابراین ترکیبی از خود مختاری و عدم بلوغ می تواند باعث انجام رفتارهای خطرناک نظیر مصرف مشروبات، سیگار و روابط جنسی پرخطر شود.به عنوان والدین، انتظار دارید فرزند نوجوانتان کار درست را انجام دهد، اما باید بدانید برنامه‌ریزی برای نوجوان ان دشوار است. زمانی که نوجوان با شما گفتگو و بحث می کند دیگر نمی توانید با آن همانند دوران کودکی برخورد کنید. تدوین برنامه موثر برای نوجوان ان نیازمند استراتژی‌های هوشمندانه‌تر و قوی تری است. هدف این برنامه ریزی، داشتن کنترل بیشتر بر فرزندان بدون زیاده روی می باشد.

راه‌های اصلاح رفتارهای بد نوجوان

قانون گذاری

فهرستی رسمی از قوانین خانه تهیه کنید، همچنین رفتارهای مورد انتظار از نوجوان تان را به صورت قرار داد در آورده و از او بخواهید آن را امضا کند. قرارداد منعقد شده را روی یخچال یا بخش مناسبی از خانه نصب کنید. به این ترتیب نوجوان تان آن را فراموش نخواهد کرد.

همچنین عواقب سرپیچی از این قانون را نیز یادداشت کنید: "هر فردی که این قوانین را زیر پا بگذارد، به مدت یک روز از تلویزیون محروم خواهد شد." اگر فرزندتان دچار خطایی شد، تنها کاری که باید بکنید اشاره کردن به فهرست می باشد.

قاطع و ثابت قدم باشید

موضوع مهم در مورد قاطع بودن در مواجهه با نوجوان ان این است که والدین باید با همدیگر همسو باشند. اگر والدین با یکدیگر مخالف باشند، نوجوان از این فرصت برای رسیدن به خواسته‌هایش نهایت استفاده را خواهد برد.

همزمان با قاطع بودن، فراموش نکنید که منصف نیز باشید و شرایط را درک کنید. زیرا دلسوزی و همدلی باعث پیشرفت چشم گیری در مواجهه با نوجوان می شود.

الگوی خوبی برای او باشید

بهترین راه برای تشویق نوجوان به انجام رفتارهای مثبت، انجام آنها توسط خودتان می باشد.

مسئولیت پذیری را بیاموزید

یک وظیفه مهم والدین در دوران نوجوان ی فرزندان، آموختن مهارت تصمیم گیری به آنها می باشد. فرزندان باید بدانند هر تصمیمی که می گیرند، خوب یا بد، با نتایج و عواقبی همراه است.

با فرزندتان در مورد عواقب خطرناک و طولانی مدت رفتارهای نامناسب آن‌ها، نظیر مصرف مواد مخدر، مصرف سیگار و رانندگی در هنگام مستی و…گفتگو کنید. مهم نیست چقدر نوجوان خود را آماده کرده اید، او باز هم مرتکب اشتباهاتی خواهد شد. موضوع مهم این است که به آنها بیاموزید که از اشتباهات خود درس بگیرند.

با فرزندتان ارتباط داشته باشید

یکی از بهترین راه‌های اصلاح رفتارهای بد نوجوان و پیشگیری از رفتارهای نامناسب در نوجوانان اطلاع از وضعیت آنها است. نیازی نیست از آنها جاسوسی کنید یا مکالمات تلفنی آن ها را شنود نمایید. تنها کاری که باید بکنید این است که با نوجوان ارتباط داشته و یک والد دوست داشتنی برای او باشید.

سعی کنید او را درک کنید

نوجوان ان تحت فشار زیادی قرار دارند چرا که باید در مدرسه و فعالیت های مختلف عملکرد خوبی داشته باشند، انتظارات موجود را برآورده کنند و با دوستان شان نیز جفت و جور شوند.

بنابراین قبل از توبیخ نوجوان ، سعی کنید شرایط او را درک کنید. آیا مشکلی در مدرسه بوجود آمده است؟ آیا با دوست خودش مشکلی دارد؟ آیا مورد زورگویی قرار گرفته است؟

با فراهم کردن یک محیط پر از احترام و صداق ، از نوجوان بخواهید در مورد مشکلاتش با شما صحبت کند. بگذارید نوجوان تان بداند که می تواند در مورد هر چیزی با شما صحبت کند. او باید بداند که شما همواره او را دوست دارید و صرف نظر از هر کاری که کرده است از او حمایت می کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان