اتاق خواب کودک را چه زمانی باید جدا کرد ؟ / روانشناسان نقش و تاثیر عوامل مختلف را مطرح می کنند

خط سلامت: بسیاری از زوج­‌هایی که به تازگی پدر و مادر شده­‌اند، نگران این هستند که در چه سنی کودکان آنها باید در اتاق جداگانه بخوابند. <span id="more-2312"></span>برخی نوزادان وقتی بهتر می­‌خوابند که در تخت والدین خود باشند. بعضی دیگر وقتی بهتر می­‌خوابند که در تختی جدا در کنار تخت والدین بخوابند. در نهایت برخی دیگر وقتی بهتر می­‌خوابند که در تخت و اتاق جدایی بخوابند.

اتاق خواب کودک را چه زمانی باید جدا کرد ؟ / روانشناسان نقش و تاثیر عوامل مختلف را مطرح می کنند

به گزارش خط سلامت در این زمینه همیشه نصیحت­‌های ضد و نقیضی وجود داشته است و همین امر تصمیم‌گیری را برای والدین سخت کرده است. اینکه کودک شما کجا بخوابد، علاوه بر آنکه به مرحله رشد او بستگی دارد، به انتظار شما درباره میزان راحتی خودتان نیز وابسته است. در اینجا نکاتی را بیان می­‌کنیم که به شما کمک می­‌کند در این باره تصمیم­‌گیری کنید که چه زمانی کودک شما باید اتاق ویژه خود را داشته باشد.

خواب کودک

وقتی شما برای اولین بار از بیمارستان به خانه می­‌آیید، به طور طبیعی می­‌خواهید نوزاد خود را نزدیک به خود نگه دارید اما باید توجه داشته باشید که نباید کودک خود را در تخت خود بخوابانید. زیرا این موضوع خطر مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌­دهد و از طرف دیگر ممکن است وقتی خواب هستید روی کودک خود بغلتید و او را خفه کنید.

یک تخت کوچک نوزادی برای این منظور می‌تواند به شما کمک کند که کودک را در کنار خود اما نه خیلی نزدیک به خود، نگه دارید. به این ترتیب شما می­‌توانید به ریتم تنفس کودک خود توجه کنید و اگر خطری کودک را تهدید کرد سریع متوجه شوید. از طرف دیگر چون کودک شما در نزدیک شما است و به او دسترسی دارید، می­‌توانید به آسانی او را تغذیه کنید.

بعد از مدتی وقتی مطمئن شدید که کودک شما از نظر تنفسی و شرایط سلامت عمومی کاملاً سالم است و دچار مشکل خاصی نیست، می­‌توانید او را به اتاق جداگانه­‌ای منتقل کنید. البته علاوه بر سلامت عمومی کودک ، این موضوع به نظر والدین هم بستگی دارد. اینکه والدین چقدر به فضای شخصی خود و استقلال کودک اهمیت می­‌دهند، بر تصمیم­‌گیری آنها در این مورد تأثیرگذار است. برخی والدین ترجیح می­‌دهند برای اینکه فضای صمیمانه­‌ای داشته باشند، کودک خود را زودتر از اتاق خود خارج کنند. برای آنها حفظ حریم ارتباط دو نفره­‌شان بسیار مهم است و اعتقاد دارند خوابیدن کودک در اتاق آنها باعث کاهش فضای صمیمی بین آنها می­‌شود. در حالی که والدین دیگری فکر می­‌کنند اولویت با کودک آنها است و حاضر هستند به بهای راحتی کودک فضای خصوصی خود را از دست بدهند.­

استقلال یا تغذیه

از طرف دیگر برخی والدین فکر می‌کنند کودکانی که از همان ابتدا مستقل می­‌خوابند، از نظر شخصیتی هم استقلال بیشتری پیدا می­‌کنند. در حالی­ که برخی از والدین دیگر فکر می­‌کنند وقتی کودک آنها کنارشان باشد تغذیه و توجه به او راحت‌تر خواهد بود.

فرهنگ

موضوعی دیگری که در این­ باره تأثیرگذار است، فرهنگ و رسوم­ مربوط به خانواده است. در برخی خانواده‌­ها موضوع خواب برای کودکان اهمیت چندانی ندارد. کودکان حتی تا سنین بالا در اتاق والدین می‌­خوابند، بدون اینکه والدین در این­ باره احساس ناراحتی کنند اما در برخی از خانواده­‌ها برای این موضوع مقررات جدی و سختگیرانه­‌ای در نظر گرفته می­‌شود.

عامل تأثیرگذار دیگر میزان فضای خانه و تعداد اتاق­‌ها است. برخی والدین به جدا خواباندن کودک علاقمندند اما فضای کافی برای آن ندارند. در این شرایط می­‌توان از فضاهای عمومی­‌تر خانه مانند اتاق پذیرایی برای جدا کردن جای خواب کودک ان استفاده کرد.

سنین پایین­‌تر

هر چه والدین در سنین پایین­‌تر فضای خواب کودک را جدا کنند، این جدایی برای کودک هم آسان‌تر است اما وقتی سن کودک بالاتر می­‌رود، آگاهانه برای خوابیدن در اتاق والدین موضع می­‌گیرد. والدین معمولاً در این زمینه با دلسوزی بی­‌دلیل واکنش نشان می­‌دهند و حتی بعد از اینکه کودک را به اتاق خود می­‌فرستند، اجازه می­‌دهند در نیمه­‌های شب کودک به اتاق آنها برگردد. این موضوع باعث می­‌شود ترک این عادت برای کودک سخت­ شود. بهترین کار در این­ باره این است که والدین از هر زمانی تصمیم به جدا کردن فضای خواب کودک می­‌گیرند، این تصمیم را با جدیت تمام پیگیری کنند. این روش باعث می­‌شود کودک شرایط جدید را راحت‌تر بپذیرد. به هر صورت باید توجه داشته باشید که کودک باید از همان سال اول در اتاق جداگانه­‌ای بخوابد در غیر این صورت به اتاق خواب والدین وابسته می­‌شود و جدا کردن اتاق خواب او در سال­‌های بعد بسیار سخت خواهد بود.

جداکردن اتاق کودک از اتاق والدین

مسائله مهمی که همواره ذهن والدین را به خود درگیر می کند جداکردن اتاق کودک از اتاق والدین است. بسیاری از والدین برای اینکه مبادا برای کودک مشکلی پیش آید کودک را کنار تخت خود می خوابانند. اگر در زمان مناسب اتاق کودک جدا شود این نگرانی ها دیگر جایی ندارد.

بهترین زمان برای جدا سازی اتاق کودک

بهترین زمان برای جدا سازی اتاق کودک 12 تا 18 ماهگی است زیرا در این سن کودک هنوز به پدر و مادر خود وابستگی پیدا نکرده و ترس از تاریکی برایش نا مفهوم است. برخی از افراد می گویند کودکانی که مادر شاغل دارند تا سن سه سالگی در تختی جداگانه در اتاق خواب مادر بخابند و این مسئله هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

تاثیر جداکردن اتاق خواب کودک

جدا کردن اتاق خواب کودک از پدر و مادر تا 4 سالگی بر رفتار او تاثیرات زیادی می گذارد. دو نمونه از این تاثیرات :

تاثیر اول

جدا کردن اتاق کودک از پدر و مادر باعث اعتماد بیشتر کودک به والدین می شود. و کودکان حتی زمانی که والدین پیش آن ها نیستند احساس امنیت می کنند.

تاثیر دوم

جدا نمودن اتاق کودک از والدین باعث تقویت حس استقلال در کودک می شود. و در این حالت کودک فکرد می کند فضای شخصی و مخصوص به خود را دارد و خود مستقل در اتاق بخوابد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان