این نوع فرزندپروری کودکان را قربانی می کند / دختران بیشتر آسیب می بینند !

خط سلامت: آموزش و اجرای انضباط به شکل خشن در فرزندپروری، خطر ابتلای کودکان به مشکلات سلامت روانی پایدار را افزایش می دهد.

این نوع فرزندپروری کودکان را قربانی می کند / دختران بیشتر آسیب می بینند !

به گزارش خط سلامت کودکانی که فرزندپروری خشن را تجربه می کنند، 1.5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیستم های بهداشت روانی هستند که تا سن 9 سالگی در معرض خطر تلقی می شوند.

فرزندپروری خشن

شواهد جدید نشان می‌دهد والدینی که مرتباً با کودکان خردسال نظم و انضباط خشن را اعمال می‌کنند، آنها را به میزان قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت روانی پایدار قرار می‌دهند.

در مطالعه ای که روی بیش از 7500 کودک ایرلندی انجام شد، محققان دانشگاه کمبریج و کالج دانشگاهی دوبلین دریافتند کودکانی که در 3 سالگی تا سن 9 سالگی در کنار والدین "خصمانه" قرار می گیرند، 1.5 برابر بیشتر از همسالان خود در معرض علائم سلامت روان هستند که به عنوان "خطر بالا" شناخته می شوند.

فرزندپروری خصمانه و اثرات روانی

فرزندپروری خصمانه مستلزم برخورد شدید و تنبیه مکرر است که جسمی یا روانی است برای مثال ممکن است شامل فریاد زدن منظم بر سر کودکان، تنبیه بدنی معمول، گوشه گیری کودکان درهنگام بدرفتاری، آسیب رساندن به عزت نفس یا تنبیه کودکان به طورغیرقابل پیش بینی بسته به خلق و خوی والدین باشد.

محققان علائم سلامت روان کودکان را در 3، 5 و 9 سالگی ترسیم کردند. آنها هم علائم سلامت روان درونی (مانند اضطراب و کناره گیری اجتماعی) و هم علائم بیرونی (مانند رفتار تکانشی و پرخاشگرانه و بیش فعالی) را مورد مطالعه قرار دادند.

نکته مهم این است که این مطالعه روشن می کند سبک فرزندپروری به طور کامل پیامدهای سلامت روان را تعیین نمی کند. سلامت روان کودکان توسط عوامل خطر متعددی از جمله جنسیت، سلامت جسمانی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی شکل می‌گیرد.

محققان استدلال می‌کنند متخصصان بهداشت روان، معلمان و سایر پزشکان باید نسبت به تأثیر بالقوه والدین بر کودکی که نشانه‌هایی از سلامت روان ضعیف را نشان می‌دهد، هوشیار باشند. آنها اضافه می کنند که حمایت بیشتر از والدین کودکانی که درمعرض خطر هستند می تواند به جلوگیری از ایجاد این مشکلات کمک کند.

کاتسانتونیس گفت: این واقعیت که از هر 10 کودک، یک کودک در رده پرخطر مشکلات سلامت روان قرار دارد، یک نگرانی است.

تربیت گرم و مثبت

سیموندز می‌گوید: یافته‌های ما بر اهمیت انجام هر کاری برای اطمینان از حمایت والدین برای تربیت گرم و مثبت فرزندان شان تأکید می‌کند، به‌ویژه اگر شرایط این کودکان را در معرض خطر پیامدهای سلامت روانی ضعیف قرار دهد. اجتناب از یک جوعاطفی خصمانه در خانه لزوماً از بروز پیامدهای بد سلامت روان جلوگیری نمی کند، اما کمک خواهد کرد.

دختران بیشتر از پسران در خطر هستند

دختران بیشتر از پسران در گروه پرخطر قرار داشتند. کودکان دارای والدین مجرد 1.4 برابر بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کاتسانتونیس گفت یافته‌ها بر اهمیت مداخله وحمایت زودهنگام برای کودکانی که در معرض مشکلات سلامت روان هستند، تأکید می‌کند که باید شامل حمایت، راهنمایی و آموزش مناسب برای والدین تازه باشد.

او گفت: حمایت مناسب می‌تواند چیزی به سادگی ارائه اطلاعات به‌روز و روشن به والدین جدید درباره بهترین روش مدیریت رفتار کودکان خردسال در موقعیت‌های مختلف باشد.

به وضوح این خطر وجود دارد که سبک فرزندپروری خطرات سلامت روان را تشدید کند. این چیزی است که ما به راحتی می توانیم برای رفع آن گام برداریم. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان