2 توصیه کاربردی برای داشتن فرزندموفق

خط سلامت: در دنیای امروز عوامل زیادی مانند مقایسه کودک با سایر کودکان و تحت فشار قرار دادن کودکان برای به دست آوردن طیف وسیعی از مهارت ها از طریق شرکت در کلاس های فوق برنامه، باعث شده است زمان بازی و تعامل های غیررسمی کودکان کاهش یابد.

2 توصیه کاربردی برای داشتن فرزندموفق

به گزارش خط سلامت اگر کودکان ، زمان کافی برای بازی های بدون برنامه ریزی و گذراندن اوقات فراغت نداشته باشند، سلامت روان آن ها آسیب می بیند.

بازی و سلامت روان کودکان

اگر زندگی کودک از بازی های کودکانه و فعالیت های شاد خالی باشد به تدریج کودک کسل می شود و توانایی تفکر خلاقانه را از دست می دهند. تحقیقات اخیر نشان می دهد، چنین کودکی ممکن است از نظر بالینی افسرده یا بیش از حد مضطرب باشد. بازی های کودکانه لحظات کلیدی زندگی هر کودک هستند؛ یعنی همان زمان هایی که کودک در حال کشف جایگاه خود در جهان است. طبق مطالعات، نداشتن زمان بازی آزاد برای کودکان منجر به کاهش سلامت روان آن ها می شود. بچه ها امروزه فرصت کمی برای درگیر شدن در بازی های خلاقانه، مشارکت اجتماعی غیر رسمی و تعامل با همسالان دارند. در عوض، آن ها بیش از حد به دیگران و وسایل الکترونیکی برای ایجاد انگیزه، حل مشکلات یا تصمیم گیری تکیه می کنند.

عمیق تر به زندگی کودکان نگاه کنیم

به دنیای یک کودک فکر کنید. کودکان ملزم به رعایت قوانین خانواده در خانه هستند و همیشه از جایگاه خود در سلسله مراتب خانواده آگاه هستند. در مدارس، آنها توسط مجموعه دیگری از بزرگسالان اداره می شوند که قدرت کنترل روزانه کودک را دارند.

روزی روزگاری، حتی بچه های نسبتاً خجالتی و آرام در خانه هایی با حداقل یک یا دو خواهر و برادر زندگی می کردند. این به آنها نوعی گروه مرجع می داد که در آن برای کسب قدرت، رقابت می کردند و برای سرگرمی بازی هایی طراحی می کردند. امروزه تعداد فرزندان تنها نسبت به نسل های قبل بیشتر شده است؛ احساس تنهایی و عدم رشد مهارت های اجتماعی مانند توانایی دوست یابی از جمله آثار منفی این روند است.

فواید تعامل با همسالان در دوران کودکی

انسان ها به تعامل اجتماعی نیاز دارند تا بتوانند دیگران و جهان را درک کنند، همدلی را تجربه کنند و نوع دوستی را تمرین کنند. همه این مهارت ها به پیشرفت جوامع کمک می کند. کودکانی که یاد نمی‌گیرند چگونه با دیگران دوست شوند، از خود دفاع کنند یا موقعیت های جدید را کشف کنند، ممکن است رشد فکری و عاطفی بهنجاری کسب نکنند.

درک رشد کودک

اگر چه برای کودکان خارج از محیط خانه، تهدیدهایی وجود دارد، اما با ایجاد قوانین و مرزهای روشن در مورد فعالیت های خارج از خانه، والدین می توانند به کودکان خود در فعالیت های اوقات فراغت کمک کنند. همسالان کودک می توانند به آنها کمک کنند تا بهترین شروع را در ایجاد روابط سالم در طول عمر داشته باشند. زمان هایی را در هفته مشخص کنید که با کودک خود به طبیعت بروید و با او بازی کنید؛ این می تواند بستری فراهم کند که کودک شما، اوقات فراغت مناسبی داشته باشد و در معرض انزوا قرار نگیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد، غیر از رژیم غذایی سالم و خواب کافی، گذراندن زمانی در خارج از منزل، مشارکت اجتماعی، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن به سلامت روان و شادی بزرگسالان کمک می کند، همچنین این موارد در دوران کودکی می تواند به محافظت از کودک در برابر به خطر افتادن سلامت روان و در عین حال القای اعتماد به نفس و شایستگی کمک کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان