افسردگی پس از زایمان در پدران چه علامتی دارد؟

خط سلامت: مردانی که در ماه‌های بعد از تولد فرزندشان روابط مشترک والدینی ضعیفی با شریک زندگی خود دارند، تا زمانی که فرزندان شان نوپا هستند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

افسردگی پس از زایمان در پدران چه علامتی دارد؟

به گزارش خط سلامت مطالعه جدیدی که توسط محققان درسوئد انجام شده است نشان می دهد اگر روابط مشترک والدینی آنها در ماه های بعد از تولد ضعیف باشد، پدرها در دوران کودکی آنها بیشتر احساس افسردگی می کنند.

مایکل ولز، دانشیار دپارتمان بهداشت زنان و کودکان، موسسه کارولینسکا، می‌گوید: اگر در مراحل اولیه والدینی بیشتر از روابط مشترک والدین حمایت کنیم، چیزهای زیادی باید به دست می آوریم.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که پدران را از نظر وضعیت والدینی مشترک در دوران نوزادی و نوپا بررسی کنیم و در صورت نیاز، مداخلاتی را با هدف بهبود همکاری و ارتباطات پیرامون کودک ارائه دهیم.

پدران و افسردگی پس از زایمان

حدود 9 تا 10 درصد از پدران افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند که در مقایسه با کل جمعیت بسیار زیاد است. بر اساس تحقیقات قبلی، کودکانی که با پدران افسرده بزرگ می شوند نیز در معرض خطر بیشتر مشکلات ذهنی، عاطفی و رفتاری در دوران جوانی خود هستند. محققان امیدوارند با شناسایی عوامل قابل تغییری که خطر ابتلا به افسردگی را در پدران کاهش می‌دهد، مداخلاتی را توسعه دهند که بتواند از بیماری‌های روانی در والدین و کودکان جلوگیری کند.

بر اساس یافته‌ها، دو سوم از پدرانی که در سال اول پس از تولد دارای روابط مشترک والدینی ضعیف هستند، احتمالاً زمانی که فرزندانشان نوپا می‌شوند، علائم افسردگی را دارند. برعکس، پدرانی که نمرات مشارکت والدینی بالاتری دارند، احتمال بیشتری دارد که علائم افسردگی کمتری داشته باشند. محققان همچنین به ارتباط بین افسردگی در مراحل اولیه و بدتر شدن روابط مشترک والدین در مراحل بعدی پی بردند.

ما ارتباط دوسویه‌ای بین افسردگی و فرزندپروری ضعیف پیدا کردیم، به این معنی که به نظر می‌رسد این دو عامل در هر دو جهت بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. مایکل ولز می‌گوید: با این حال، قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده برای ابتلا به افسردگی ، رابطه ضعیف والدین در مراحل اولیه کودکی بود.

رابطه والدینی مشترک چیست؟

یک رابطه والد مشترک با یک رابطه صمیمی متفاوت است زیرا بیشتر بر همکاری بین والدین اطراف کودک تمرکز دارد.

معمولاً چهار حوزه را در بر می گیرد: توافق یا عدم توافق در مورد نحوه تربیت کودک، حمایت یا تضعیف توانایی های والدین دیگری، همکاری در مورد استانداردهای مشترک خانواده، و تقسیم کار تربیت فرزند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان