فوت و فن های تربیتی فرزندان در هر دوره سنی

خط سلامت: به نظر شما بهترین روش برای تربیت فرزندان کدام است؟ بدون شک پاسخ به این سوال یکی از مهم ترین دغدغه های پدران و مادران است.

فوت و فن های تربیتی فرزندان در هر دوره سنی

به گزارش خط سلامت سال ها پژوهش در حوزه تربیت فرزندان نشان داده است اگر والدین در کنار حمایت از فرزندان خود، با وضع قوانین انعطاف پذیر مرزهای روشنی در خانواده مشخص کنند؛ فرزندان مراحل رشد را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت.

بهترین روش تربیت فرزندان

اگر چه نمی توان نسخه ای کامل و تضمینی برای تربیت فرزندان به بهترین شیوه ارائه داد؛ به کار گیری برخی تکنیک های ساده در فرایند فرزندپروری به رشد شخصیت کودک کمک می کند. برخی از این تکنیک های مثبت عبارتند از:

ارتباطات فیزیکی

یکی از مواردی که نقش مهمی در تربیت فرزندان ایفا می کند، این است که والدین بتوانند ارتباط فیزیکی مناسب با فرزند خود برقرار کنند و زمینه را برای ایجاد احساس امنیت در کودک فراهم کنند.

کودکان بخصوص درسالهای ابتدایی تولد، نیاز دارندبه آغوش کشیده شوند، حمل شوند و گاها تنبیه شوند. برخی ازخانواده ها می ترسند که نکند اینگونه ارتباطات فیزیکی نزدیک و یا حتی اجازه دادن به فرزندان برای خوابیدن درتختخواب والدین، منجر به وابستگی شدیدی میان کودکان و آنها شود در واقع ، این گونه فرزندان با اعتماد بیشتری نسبت به عشق خانواده خود بزرگ می شوند و همینطور اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود خواهند داشت.

استقامت و پایداری

بسیاری از والدین در فرایند تربیت فرزندان، قوانینی را وضع و زود آن را فراموش می کنند و یا درمقابل عدم اجرای آن تسلیم می شوند. اگر دپدر به کودک می گوید بازی های رایانه ای تنها برای یک ساعت درروز مجاز است، تنها برای یک ساعت باید مجاز باشد؛ حتی اگر کودک اوقات تلخی کند و یا ناراحت شود. پایداری و استقامت در اجرای قوانین وضع شده در خانواده، از مهم ترین عناصر فرزندپروری مقتدرانه است.

آموزش عادات، رفتار و اخلاق خوب

صفات شخصیتی مثبت و اخلاق پسندیده، به مجموعه ویژگی هایی اطلاق می شود که نهایتا در رفتارهای جامعه پسندانه و مثبت تجلی پیدا می کنند. تلاش در جهت تربیت فرزندان به شیوه ی مناسب، نقش مهمی در پرورش عادت های مثبت در کودکان دارد. کمک کردن به سالمندان و همدلی با دیگران از جمله رفتارهای مثبت و خوشایند اجتماعی است که می توان آن ها را از دوران کودکی در خانواده تقویت کرد و به عادت هایی استوار در خزانه رفتاری فرد تبدیل کرد.

اطلاق می شود که جامعه از آن بعنوان عرفی از ادب و مقبولیت اجتماعی یاد شود فرزندان هرگز این رفتارها و اخلاقیات را یاد نمی گیرند مگرآنکه والدین موفق بصورت عملی آنها را انجام داده و به آنها نیز بیاموزند.

الگوی مناسب

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر تربیت فرزندان، فرایند الگوگیری است.

اگر والدین عادت دارند برروی مبل لم داده و برای ساعت ها مشغول تماشای تلویزیون باشند ، نباید از دیدن فرزندان خود درمقابل تلویزیون درتمام طول روز عصبانی باشند. کودکان آنچه را می بینند بیشتراز آنچه به آنها گفته، انجام می دهند.

خواب کافی

یکی از عناصر اصلی تربیت فرزندان، آموزش به آن ها در زمینه اهمیت خواب کافی است.

خواب، یک نیاز ضروری برای بشر بشمارمی رود که کودکان نیاز بیشتری نسبت به بزرگسالان به آن دارند. خواب شب برای عملکرد مطلوب فیزیکی و روانی ضروری است.

زود پیوند برقرار می کنند

بسیاری از والدین در فرایند تربیت فرزندان نسبت به دختران و پسران جوان خود مبنی براینکه دردسترس نیستند، اعتراض دارند اغلب این شکوه ها از ساکت تر شدن فرزندان، پاسخ های کوتاه و یک کلمه ای آنها برای هرسوالی و همراه نبودن با خانواده سرچشمه می گیرد، کلید اساسی حل این مشکل و همچنین جلب اعتماد فرزندان در بیان مشکلات شان، برقراری زودهنگام پیوند صمیمی با فرزندان است. از ابتدای نوپایی کودک این ارتباط را قوی بسازید ، به کودک گوش فرا دهید ، بااو صحبت کنید ، صبور باشید و هرگز به دیده حقارت به آنها نگاه نکنید و آنها را مورد تمسخر قرار ندهید.به تک تک فرزندانتان زمان سپری کنید ؛ بعضی اوقات با آنها به پیاده روی بروید مطمئن باشید که به آرامی این پیوند قوی تر خواهد شد و تا همیشه و حتی تا در بلوغ نیز پابرجا خواهدماند.

گوش می دهند

والدین موفق در تربیت فرزندان کمتر حرف می زنند و بیشتر گوش می دهند، این یک حقیقت درباره تمامی رابطه هاست. اما در رابطه والدین و فرزندان بیشتر مورد توجه است .

منطق، نه تهاجم

در فرایند تربیت فرزندان صدای آرام بسیار قدرتمند تر از صدای بلند است. ممکن است بادیدن یک اتاق بهم ریخته کنترل خود را ظرف 5 دقیقه ازدست دهید گرچه بعنوان یک قانون به یاد داشته باشید هنگام عصبانیت بافرزندتان صحبت نکنید و یا برسرش داد نزنید. مدت کوتاهی صبرکنید تا آرام شوید سپس با او صحبت کنید ، نیازی نیست که صدای خود را بالا ببرید . اگر او قانونی را شکسته و نمی تواند تلویزیون ببیند یا غذا بخورد این تنبیه را برای ساعات یک هفنه ی او اجرا کنید ، اما درکمال آرامش و خونسردی ، و نه با بالابردن صدای خود و یا حتی عصبانیت و تهاجم .

وظایف خانه را زودتر انجام می دهند

هنگامی که فرزندان درسنین پایینی هستند، دوست دارند در کارهای خانه کمک کنند، مانند شستن ظرفها و یا جارو کردن زمین به آنها اجازه دهید . دراغلب موارد این کار برای شما کار بیشتری را به دنبال دارد اما مساله ای نیست .با بزرگترشدن آنها ، اشتباهاتشان نیز کاهش می یابد و بیشتر کمک حالتان خواهند بود. درنظر داشته باشید که اگر در کودکی مورد تشویق واقع نشوند، ممکن است هیچوقت نتوانند درکارهای خانه به شما کمک کنند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان