یک اشتباه رایج تربیت فرزند / پدران بخوانند و این ابزار را کنار بگذارند

خط سلامت: یکی از اشتباهات رایج در تربیت فرزندان این است که والدین، بخصوص پدران، فرزند خود را با فرزند دیگران مقایسه می کنند و گاه از این عبور کرده و با مقایسه فرزندان شان با هم به آنها لطمه روانی می زنند. عباراتی مثل : «خواهرت در درس ریاضی نمرات خوبی می گیرد. چرا مثل او نیستی؟»

یک اشتباه رایج تربیت فرزند / پدران بخوانند و این ابزار را کنار بگذارند

به گزارش خط سلامت اگر چه والدین فکر می کنند این روش تربیت فرزند برای ارتقاء فرزندشان موثر است ولی این کار ثمری جز رنجش روانی و تاثیر منفی بر سلامت روانی فرزند نخواهد داشت.

مقایسه کردن ممنوع!

یکی از شاخص های تربیت فرزندان به شیوه ناکارآمد، استفاده از مقایسه کردن به عنوان ابزاری جهت تحقیر کودک است. گاه والدین صرفا از روی ناآگاهی، با هدف برانگیختن حس رقابت فرزند بازیگوش، از مقایسه کردن استفاده می کنند.

صرف نظر از نیت پدر و مادر، مقایسه کردن میوه ای جز احساس شرم و عزت نفس ضعیف ندارد.

به عنوان مثال کودکی به ریاضیات علاقه دارد و باتوجه به استعدادش می تواند در این زمینه به موفقیت برسد، ولی فرزند دیگر در زمینه ریاضیات پیشرفت نمی کند. بجای مقایسه ببینید در چه زمینه دیگری استعداد دارد.

آنچه والدین باید بدانند

در فرایند تربیت فرزندان ، لازم پدر و مادر نقاط قوت و ضعف فرزندان خود را بشناسند.

سعی کنید نقاط ضعف و قوت هر کدام از فرزندان خود را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که برای ارتقاء فرزندتان رابطه خود و او را خراب نکنید و به سلامت روانی اش لطمه و آسیب نزنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان