ریزش مو با این استرس چه رابطه ای دارد / پیامد های روانی ریزش مو را بشناسید

خط سلامت: ریزش مو موجب می شود افراد احساس تنهایی، انزوا، شرم، عدم اعتماد به نفس و تصویر مخدوش خود را داشته باشند.

ریزش مو با این استرس چه رابطه ای دارد / پیامد های روانی ریزش مو را بشناسید

ریزش مو یکی از اتفاقاتی است که افراد را در هر سن و جنسیتی دچار فکر و استرس می کند.

ریزش مو یا آلوپسی 

 آلوپسی اصطلاحی فراگیر برای ریزش مو است و انواع مختلفی دارد. یکی از علل شایع ریزش مو ، آلوپسی آندروژنتیک است که به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود. یکی دیگر از علل آلوپسی، تلوژن افلوویوم است که در آن بیماران می توانند یکباره موهای زیادی را از دست بدهند، معمولاً سه تا شش ماه پس از یک رویداد استرس زا از نظر ذهنی یا جسمی افراد دچار آلوپسی می شوند. در آلوپسی سیستم ایمنی بدن به فولیکول های موی خود حمله می کند و لکه های صاف و بیضی شکل روی پوست سر باقی می گذارد.

ریزش مو و سلامت روان

تحقیقات در مورد اثرات آلوپسی بر سلامت روان محدود است، به ویژه از آنجایی که تشخیص اینکه آیا ناراحتی روانی بیمار در ایجاد آلوپسی نقش داشته یا بالعکس، دشوار است. با این حال، در چند مطالعه منتشر شده، بیماران احساس تنهایی، انزوا، شرم ، عدم اعتماد به نفس و تصویر مخدوش خود را پس از ریزش مو توصیف کردند.

از آنجا که مو در تصویر ذهنی فرد از خود وجود دارد و به طور جدایی ناپذیری با درک زیبایی، سلامت، جوانی و جنسیت مرتبط است. آرایش مو بخشی ضروری از بسیاری از اعمال فرهنگی است، لذا ریزش مو می تواند عزت نفس، تصویر بدنی و احساس دوری فرد از جامعه را بدتر کند.

گاه برخی از افراد با کوتاه کردن موهای شان قصد دارند تصویر خود را بازیابی کنند تا بتوانند به زندگی اجتماعی خود ادامه دهند . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان