گوشی همسرتان را چک نکنید / خیانت کار ا خوشان را لو می دهند

خط سلامت: خیانت بزرگترین درد روانی را به جای می گذارد. پژوهش ها نشان داده است خیانت، حتی پیش از آشکار شدن، منجر به وقوع تغییرات منفی در زندگی مشترک می شود.

گوشی همسرتان را چک نکنید / خیانت کار ا خوشان را لو می دهند

خیانت یکی از علت های اصلی کاهش صمیمت بین زوج هاست. پژوهش ها نشان داده است افراد خیانتکار معمولا با سطوح بالای اضطراب دست و پنجه نرم می کنند و همین امر باعث می شود  رابطه زوجی، حتی پیش از آشکا شدن خیانت مختل شود.

به گزارش خط سلامت خیانت منجر می شود، اعتماد در رابطه زوجی از بین برود و زمینه برای سرد شدن رابطه فراهم شود. پژوهش ها نشان داده است خیانت، حتی قبل از آشکار شدن، رابطه زوجی را تخریب می کند.

خیانت و اضطراب فرد خیانتکار

خیانت از دیرباز با مشکلات رابطه همراه بوده و یکی از دلایل اصلی مراجعه به زوج درمانگر است. با این حال، تعیین اینکه آیا خیانت باعث اختلال در رابطه می شود یا اینکه خیانت از آشفتگی های رابطه ناشی می شود، دشوار است. خیانت باعث می شود فرد خیانتکار احساس گناه کند، اسرار خود را از همسرش پنهان کند و حتی احساس افسردگی کند، نتیجه چنین تغییراتی افزایش تعارض و مشکلات رابطه است.

به طور مشابه، احساس جدایی از یک شریک عاطفی و متعهد نبودن به آن فرد نیز می تواند منجر به افزایش احتمال خیانت شود.در رابطه با وقوع خیانت هر دو فرضیه گفته شده،مطرح است و تعیین رابطه علت و معلولی در رابطه با خیانت به پژوهش هایی در آینده نیاز دارد.

مطالعه جدید درباره خیانت

در یک مطالعه محققان ،زوج ها را در روابط طولانی (به طور متوسط بین پنج تا هشت سال ) دنبال کردند. آن ها داده‌های گزارش شده در رابطه با خیانت را جمع‌آوری کردند و در ادامه تغییرات رفاهی را در افرادی که خیانت را تجربه کرده‌اند بررسی کردند.

این مطالعه به محققان این امکان را داد تا تعیین کنند که آیا کاهش رفاه قبل از تجربه خیانت بوده یا به دنبال خیانت افراد دچار آشفتگی در رابطه می شدند.

علاوه بر این، محققان زوج‌هایی را که خیانت را تجربه کرده‌اند، با زوج‌هایی که در روابط خود خیانت را تجربه نکرده‌اند، مقایسه کردند. این زوج ها از نظر ویژگی هایی مانند سن، جنسیت ، وضعیت تاهل، طول رابطه، تحصیلات ، سطح درآمد و تعداد فرزندان، همه عوامل مرتبط با احتمال تجربه خیانت همسان شدند . در نهایت، نویسندگان پاسخ‌های نظرسنجی را که توسط افراد تکمیل شده بود،به منظورتجزیه و تحلیل جمع آوری کردند.

آیا خیانت در اثر مشکلات زوجی اتفاق می افتد؟

محققان شواهد روشنی یافتند که نشان می‌دهد خیانت پیش از کاهش رفاه در روابط زوجی اتفاق می افتد. طبق تحقیق هیچ کدام از دو طرف رابطه (فرد خیانکار و کسی که به او خیانت شده بود) پس از خیانت، سطح اولیه رفاه را در روابط به دست نیاوردند. همچنین زوج‌هایی که قبل از خیانت بیشتر به روابط خود متعهد بودند، پس از تجربه‌های خیانت، کاهش رفاه و آرامش را در رابطه گزارش دادند.

محققان حدس می زنند که بسیاری از زوج ها ممکن است خیانت را تجربه کنند که توسط شریک عاطفی شان مخفی نگه داشته می شود. مخفی نگه داشتن خیانت ممکن است در کاهش شدید رفاه در کسانی که مرتکب خیانت می شوند نقش داشته باشد.مراجعه به زوج درمانگر می تواند در کمک به زوج هایی که خیانت را تجربه کرده اند مفید باشد و فرصتی برای بازسازی رابطه به آن ها بدهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان