مغز زنان قوی تر است یا مردان؟

خط سلامت: مغز زنان و مردان، به لحاظ عملکردی با یکدیگر تفاوت دارد. امروزه استفاده از ابزارهای عکسبرداری پیشرفته، تفاوت بین مغز زنان و مردان را آشکار ساخته است.

مغز  زنان قوی تر است یا مردان؟

مغز زنان و مردان، به لحاظ عملکردی با یکدیگر تفاوت دارد. تفاوت بین مغز زن و مرد، به خوبی توجیه می کند، چرا زنان ( یا مردان)، وظایف خاصی را بهتر از مردان انجام می دهند.

به گزارش خط سلامت درک تفاوت بین مغز زنان و مردان، به محققان کمک می کند عوامل خطری مانند جنسیت، که احتمال ابتلا به بیماری های مختلف، مانند آلزایمر  را افزایش می دهد مد نظر قرار دهند.

مغز زنان و مردان باهم چه تفاوتی دارد؟

مغز زنان و مردان، به لحاظ عملکردی با یکدیگر تفاوت دارد. 

محققان به تجزیه و تحلیل جمعیتی بزرگ از افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری های روانی پرداختند تا اثر جنسیت را بر مغز زنان و مردان مشخص کنند. آنها در این راستا از روش تومورنگارى استفاده کردند. محققان، مطالعات عکس برداری مربوط به مغز ۴۶۰۳۵ نفر زن و مرد را که در ۹ کلینیک صورت گرفته بود، مقایسه کردند.

جامعه آماری شامل ۱۱۹ فرد داوطلب سالم و ۲۶۶۸۳ بیمار مبتلا به اختلالات روانی مختلف از قبیل ضربه مغزی، اختلالات دوقطبی، اختلالات روان پریشى و اسکیزوفرنى و اختلال بیش- فعالی و کمبود حواس بود. 

فعالیت مغز زنان و مردان

مغز زنان شرکت کننده در مطالعه در بسیاری از نواحی فعال تر از مردان بود؛ به ویژه در قشر پری_فرونتال مغزی که در تمرکز و کنترل پیام عصبی نقش دارد؛ قسمت لیمبیک یا نواحی مربوط به هیجان در زنان فعال تر از مردان بود. مراکز هماهنگی و بصری مغز در مردان فعالیت بیشتری در مقایسه با زنان داشت.

محققان توضیح دادند: نتایج ما نشان دهنده تفاوت های مهمی بین مغز زنان و مردان در افراد سالم و بالینی بود. درک این تفاوت ها می تواند نقشی حیاتی در ارزیابی عکس برداری های عصبی کارکردی داشته باشد و ما را برای فهمیدن تفاوت های مغز زنان و مردان در میان بیماران مبتلا به اختلالات روانی یاری برساند.

چه کسانی در معرض خطر آلزایمر هستند؟

میزان شیوع بیماری آلزایمر، افسردگی و اضطراب در میان زنان بیشتر است؛ در حالی که مردان عمدتا به مشکلات عملکردی و اختلالات روانی دچار می شوند. یافته های مربوط به افزایش جریان خون در قشر پیش پیشانی در زنان و مردان نشان می دهد، چرا زنان عملکردی قوی در زمینه های همدردی، همکاری، خود کنترلی و توجه مناسب از خود بروز می دهند. شواهدی هم از جریان خون زیاد در نواحی لیمبیک مغز زنان بدست آمد که توضیح می دهد چرا زنان آسیب پذیری بالایی در مقابل اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات تغذیه دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان