شادی/ از این مسیر به شادی می رسید

شادی و دستیابی به آن یکی از آرزوها و آمال هر انسانی است ولی چگونه می توان به شادی دست پیدا کرد؟

شادی/ از این مسیر به شادی می رسید

به گزارش هما مسافر از خط سلامت در روانشناسی شادی گفته می‌شود از غرقه گی یا تجربه اوج برای دستیابی به شادی استفاده کنید. اکثر مردم وقت زیادی را صرف کارهایی می‌کنند که شادی برای آنها به همراه ندارد و انرژی زیادی ار آنها می‌گیرد و وقت کمی را صرف کارهایی می‌کنند که با صرف انرژی کم، شادی زیادی به همراه می‌آورد. به قانون ۸۰-۲۰ توجه کنید. ۲۰ درصد فعالیت‌های شما ۸۰ درصد شادی برای تان به همراه می‌آورد و ۸۰ درصد فعالیت‌های شما تنها ۲۰ درصد به شما در ایجاد احساس خوب و شادی کمک می‌کند. تنها چند تن از دوستان تان احساس خوب و شادی برای شما ایجاد می کنند و فقط بعضی از فعالیت‌های تان در محیط کار لذت‌بخش است.

تقسیم بندی فعالیت ها

به فعالیت‌های خود دقت کنید تا مشخص کنید چه کارها و موضوعاتی برای شما بیشتر لذت‌بخش و شادی‌آور است. این موضوعات مسلما مرتبط با استعدادها، نقاط قوت و علایق شما است. بنابراین استعدادها و نقاط قوت خود را بشناسید و آنها را به‌کار بگیرید. کارهایی که مبتنی بر استعدادها و نقاط قوت شما باشد، علاوه بر لذت مسلماً برای تان معنادار نیز هست زیرا در امتداد شکوفایی استعدادهای شما است.

میهالی چیک سنت، اولین بار اصطلاحی (Flow) را که در ترجمه‌های فارسی به تجربه اوج و یا اشتیاق ترجمه شده است به‌کار برد. تجربه اوج، یک حالت ذهنی است که فرد کاملاً در فعالیتی که در حال انجام است غرق می‌شود و در نتیجه، شرایط کنونی خود و اطراف را کاملاً فراموش می‌کند و گذر زمان را احساس نمی‌کند. این حالتی است که در کودکان زیاد ‌وجود دارد. وقتی بچه بودیم، هنگامیکه کاملاً جذب بازی یا اسباب‌بازی می‌شدیم یا هنگامی که می‌خواستیم چیزی بسازیم یا کشف کنیم و یا قصد داشتیم به مهارتی که به آن علاقمند هستیم دست پیدا کنیم، این حالت را تجربه کرده‌ایم. نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران، مخترعین و افرادی که به حرفه خود علاقمند هستند، این احساس را می‌شناسند و لحظاتی را که در اوج بودند، دوست دارند و به خوبی از آن یاد می‌کنند و برای شان شادی بخش است.

تجربه اوج معمولاً وقتی پیش می‌آید که ذهن یا جسم فردی، به‌طور داوطلبانه برای موفق شدن در کاری مشکل و ارزشمند به حداکثر توانایی خود برسد.

فاکتورهای موثر

تجربه اوج ۹ فاکتور دارد. اهداف روشن ،بازخورد سریع ،چالش زیاد اما متناسب با سطح مهارت فرد، ترکیب آگاهی و عمل ، تمرکز بر فعالیت در دست انجام،احساس کنترل بر موقعیت ، از دست دادن خودآگاهی،عدم احساس گذر زمان ، انگیزه درونی.

کارها و فعالیت‌های تکراری و ساده موجب تجربه اوج نمی‌شوند، اما کارهای پیچیده‌ای که نیازمند مهارت، خلاقیت و تمرکز فرد است می‌تواند تجربه اوج را در فرد ایجاد کند. تجربه اوج موجب شادی در شما می‌شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان