آلزایمر با زوال عقل چه فرقی دارد؟

خط سلامت: آلزایمر از دست دادن تدریجی عملکرد شناختی است که با مشکلات حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، اختلال در قضاوت و تفکر مشخص  و در اثر آسیب به سلول های مغزی ایجاد می شود و معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود.

آلزایمر با زوال عقل چه فرقی دارد؟

آلزایمر و زوال عقل غالباً در دوران پیری رخ می دهد  افرادی که به زوال عقل مبتلا می شوند ممکن است توانایی تنظیم احساسات خود به ویژه عصبانیت را از دست بدهند و شخصیت آنها تغییر کند.

به گزارش خط سلامت  آلزایمر و زوال عقل چند مرحله دارد در شدیدترین مرحله افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل کاملاً به کمک دیگران برای انجام فعالیت های اساسی زندگی روزمره خود وابسته هستند.

شایع ترین شکل زوال عقل بیماری آلزایمر است بیماری که بیش از 5 میلیون آمریکایی را درگیر کرده است. در حال حاضر هیچ درمانی برای اکثر انواع آلزایمر و زوال عقل وجود ندارد ، اما درمان های خاص می توانند به طور موقت علائم را کاهش دهند.

آلزایمر و کاهش شناختی

آلزایمر یک بیماری مغزی پیشرونده است . آلزایمر زودرس (در افراد زیر 65 سال) کاملاً شایع است. در اولین مرحله بیماران در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید مشکل دارند با پیشرفت بیماری، بیماران علائم گیجی، از دست دادن حافظه، سوء ظن های ناگهانی و بی اساس و حتی تغییرات رفتاری و شخصیتی را تجربه کنند. 

پیشگیری و درمان

ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و همچنین حفظ عملکرد شناختی تا حد ممکن بسیار مهم است. این شامل انجام فعالیت بدنی منظم است که باعث افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز می شود. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب برای قلب همراه با آب فراوان ، میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل در حالی که قند و چربی های اشباع شده را محدود می کند بسیار مهم است. زندگی اجتماعی به محافظت در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می کند.

زوال عقل غیرمعمول

زوال عقل لوئی هنگامی ایجاد می شود که رسوبات غیرطبیعی پروتئین باعث اختلال در عملکرد سلول های مغز یا مرگ آنها می شود. این روند معمولاً در اطراف مناطق مغزی مرتبط با حافظه و حرکت آغاز می شود، اما بعداً به مناطقی که با یادگیری، زبان، احساسات و بعداً تنفس و هوشیاری درگیر هستند، پیشرفت می کند.

علائم رایج زوال عقل لوئی شبیه علائمی است که در بیماران آلزایمر مشاهده می شود. بیش از یک میلیون آمریکایی از این نوع زوال عقل رنج می برند و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد.

زوال عقل عروقی در نتیجه آسیب های مغزی ایجاد می شود که جریان خون و اکسیژن به مغز را کاهش می دهد مانند سکته مغزی یا سایر شرایطی که خطر سکته را در فرد افزایش می دهد مانند فشار خون بالا ، ضربان قلب نامنظم یا دیابت علائم شامل توجه و تفکر کند و مشکل در سازماندهی و حل مسئله است. درمان زوال عقل عروقی به طور خاص جلوگیری از سکته مغزی است که شامل تعدیل فشار خون است و داروهایی وجود دارد که افراد می توانند مصرف کنند و خطر آسیب مغزی اضافی همراه با سکته مغزی را کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان