چگونه سلامت قلب می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند؟

خط سلامت: بیماری‌های قلبی، از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری قلبی کرونری، با افزایش خطر اختلالات شناختی و زوال عقل مرتبط هستند.

 چگونه سلامت قلب می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند؟

 بر اساس بیانیه علمی جدید انجمن قلب آمریکا، توجه به سلامت قلب در سنین جوانی می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی و حفظ تفکر و حافظه در سال‌های بعدی زندگی کمک کند.

به گزارش خط سلامت این بیانیه به بررسی جدیدترین تحقیقات در مورد ارتباط بین سلامت قلب و سلامت مغز می‌پردازد و تأکید می‌کند که مدیریت سلامت قلب از سنین پایین برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و حفظ سلامت مغز حیاتی است.

ارتباط بیماری‌های قلبی با اختلالات شناختی

بیماری‌های قلبی، از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری قلبی کرونری، با اختلالات شناختی و افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند. بر اساس بیانیه علمی جدیدی که امروز در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، توجه به سلامت قلب در سنین جوانی می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی و حفظ تفکر و حافظه در سال‌های بعدی زندگی کمک کند.

این بیانیه علمی به بررسی جدیدترین تحقیقات در زمینه ارتباط بین سلامت قلب و سلامت مغز، از جمله اختلالات شناختی یا نقص‌های عصبی-روانی می‌پردازد. محققان تأکید کرده‌اند که ارتباط بین مغز و قلب به شدت مهم است و نقش بسزایی در سلامت کلی فرد دارد.

دکتر فرناندو دی. تستای، رئیس گروه نویسندگان این بیانیه، اظهار داشت: سکته مغزی و کاهش شناختی، که هر دو از عوامل اصلی سلامت مغز هستند، شرایط مزمن و ناتوان‌کننده‌ای هستند که تأثیر زیادی بر سطح فردی و اجتماعی دارند. وی افزود: مدیریت سلامت قلب از سنین پایین برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و حوادث قلبی، حفاظت از سلامت مغز و کاهش خطر کاهش شناختی در زندگی بعدی بسیار مهم است.

این بیانیه همچنین به این نکته اشاره می‌کند که زوال عقل معمولاً به عنوان یک بیماری غیرقابل درمان و بی‌رحم شناخته می‌شود، اما شواهد نشان می‌دهند که اتخاذ یک سبک زندگی سالم و شناسایی و درمان عوامل خطر عروقی در مراحل اولیه ممکن است به حفظ عملکرد طبیعی مغز کمک کند و بار بیماری‌های زوال عقل مانند آلزایمر را کاهش دهد.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یک مشکل بزرگ بهداشتی عمومی است که علل آن شامل فشار خون بالا، چاقی و دیابت نوع ۲ می‌شود. این بیماری به اختلالات شناختی مرتبط است و بر وظایفی مانند مراقبت از خود و مدیریت دارو تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه در افراد مسن. طبق یک متا-تحلیل، تقریباً ۵۰٪ از افراد مبتلا به نارسایی قلبی نوعی اختلال شناختی را تجربه می‌کنند.

نارسایی قلبی می‌تواند از طریق کاهش جریان خون به مغز، باعث آسیب مغزی شود. التهاب مزمن و فعالیت نوروهورمونی که برای حفظ محیط مغز عمل می‌کند، نیز می‌تواند به آسیب مغزی کمک کند. تغییرات مغزی، مانند کاهش حجم ماده خاکستری و آسیب به ماده سفید، در افراد مبتلا به نارسایی قلبی رایج است.

فیبریلاسیون دهلیزی و خطر سکته مغزی

فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین اختلال ریتم قلب در بزرگسالان است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان در آمریکا از ۲.۷ میلیون در سال ۲۰۲۰ به نزدیک به ۱۶ میلیون در سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. ارتباط بین فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی شناخته شده است، اما ارتباط بین فیبریلاسیون دهلیزی و کاهش شناختی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

عوامل خطر مشترک بین فیبریلاسیون دهلیزی و زوال عقل شامل فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، نارسایی قلبی و سن بالا هستند. درمان مؤثر فیبریلاسیون دهلیزی، از جمله استفاده از داروهای ضد لخته، می‌تواند به کاهش خطر کاهش شناختی کمک کند.

بیماری قلبی کرونری و افزایش نرخ بروز زوال عقل

بیماری قلبی کرونری به طور قابل توجهی خطر زوال عقل و اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد. بررسی‌های وسیع نشان می‌دهند افرادی که بیماری قلبی دارند، ۲۷٪ بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند. بیماری قلبی می‌تواند از طریق عوامل مختلف، از جمله فشار خون بالا و دیابت نوع ۲، به عملکرد مغز آسیب بزند.

دکتر تستای گفت: هرچند داروهای جدیدی با پتانسیل درمان بیماری آلزایمر در حال توسعه هستند، جامعه پزشکی به خوبی آگاه است که پیشگیری بهتر از درمان است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیر مراقبت‌های قلبی بر سلامت مغز را مشخص کند.

این بیانیه علمی توسط گروه نویسندگان داوطلب به نمایندگی از انجمن قلب آمریکا تهیه شده است و به افزایش آگاهی در مورد بیماری‌های قلبی و مشکلات سکته مغزی کمک می‌کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان