رابطه توکسوپلاسما منتقل‌شده از گربه با افزایش اضطراب

خط سلامت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد عفونت توکسوپلاسما گوندی که معمولاً از طریق گربه‌ها منتقل می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را افزایش دهد

رابطه توکسوپلاسما منتقل‌شده از گربه با افزایش اضطراب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد عفونت توکسوپلاسما گوندی که معمولاً از طریق گربه‌ها منتقل می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را افزایش دهد. این مطالعه که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده، بیانگر رابطه‌ای قابل توجه میان وجود آنتی‌بادی‌های این طفیلی و تشخیص اضطراب در افراد است.

به گزارش خط سلامت نتایج این تحقیق حاکی از آن است که عفونت پنهان توکسوپلاسما گوندی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت روانی افراد داشته باشد، و به شواهدی در خصوص ارتباط بین این انگل و بیماری‌های روانی اشاره می‌کند.

توکسوپلاسما گوندی منتقل شده از گربه و اختلالات اضطرابی

در این مطالعه که به بررسی 8,814 شرکت‌کننده پرداخته است، محققان نشان دادند که افراد دارای آنتی‌بادی‌های P22 مرتبط توکسوپلاسما گوندی، 38 درصد بیشتر از افرادی که عفونت نداشته‌اند، در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابی قرار دارند. این یافته‌ها به احتمال وجود تأثیرات عمیق این طفیلی بر سیستم عصبی و روانی اشاره دارند، حتی اگر عفونت غالباً بدون علامت باقی بماند.

از دیگر نکات جالب توجه این مطالعه، کاهش خطر ابتلا به صرع در افرادی بود که آنتی‌بادی P22 را داشتند، که به طور ناگهانی با نتایج تحقیقات قبلی در تضاد است. محققان بر این باورند که بررسی‌های بیشتری لازم است تا دلایل این تفاوت‌ها و ارتباطات احتمالی بین توکسوپلاسما گوندی و سایر اختلالات روانی، مانند افسردگی و بیماری آلزایمر، مشخص شود.

توکسوپلاسما گوندی چیست؟

توکسوپلاسما گوندی ( توکسوپلاسما گوندی) یک انگل میکروسکوپی است که معمولاً در روده گربه‌ها زندگی می‌کند و می‌تواند به طور بالقوه انسان‌ها و سایر پستانداران را آلوده کند. این انگل یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی در جهان است و تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰٪ از جمعیت جهانی به آنتی‌بادی‌های این انگل آلوده باشند. اکثر عفونت‌های توکسوپلاسموز (عفونت ناشی از توکسوپلاسما) بدون علامت هستند و سیستم ایمنی بدن معمولاً می‌تواند این انگل را کنترل کند.

چگونه توکسوپلاسما از گربه منتقل می‌شود؟

انتقال توکسوپلاسما به انسان معمولاً از طریق یکی از راه‌های زیر انجام می‌شود:

خوردن گوشت خام یا نیم‌پز: مصرف گوشت آلوده به سیست‌های توکسوپلاسما، به ویژه گوشت‌های قرمز، می‌تواند منجر به عفونت شود.

آب یا غذای آلوده: در صورتی که آب یا غذایی که انسان مصرف می‌کند، به مدفوع گربه آلوده باشد، می‌تواند عفونت ایجاد کند. تخمک‌های این انگل به نام "اوکسیست‌ها" در مدفوع گربه‌ها وجود دارند.

تماس با خاک آلوده: افراد می‌توانند با تماس مستقیم با خاک آلوده به مدفوع گربه، به این انگل آلوده شوند.

انتقال از مادر به جنین: اگر یک زن باردار به توکسوپلاسما آلوده شود، ممکن است عفونت به جنین منتقل شود و خطرات جدی برای سلامت جنین ایجاد کند.

ارتباط توکسوپلاسما با اضطراب

مطالعات جدید نشان می‌دهند عفونت با توکسوپلاسما گوندی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت روان داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، وجود آنتی‌بادی‌های این انگل با افزایش خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی مرتبط است.

توکسوپلاسما می‌تواند تأثیراتی بر روی عملکرد مغز و تغییر سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی ایجاد کند. به طور خاص، این انگل ممکن است بر روی سطح دوپامین در مغز تأثیر بگذارد، که با احساسات و رفتارهای انسانی ارتباط دارد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان