شخصیت های مستعد اعتیاد، خلاق ترند!

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد در معرض خطر اعتیاد در تولید ایده‌های خلاقانه توانمندی زیادی دارند، اما در انتخاب بهترین ایده‌ها با مشکل مواجه هستند.

شخصیت های مستعد اعتیاد، خلاق ترند!

یک مطالعه جدید که در نشریه Psychological Reports منتشر شده، رابطه پیچیده بین شخصیت‌های مستعد اعتیاد و تفکر خلاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خط سلامت این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که تمایل به رفتارهای اعتیادآور دارند، بیشتر به تولید تعداد زیادی ایده می‌پردازند اما در انتخاب بهترین‌ها با چالش‌هایی روبرو هستند. 

شخصیت های مستعد اعتیاد، خلاق ترند!

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند برخی ویژگی‌های شخصیتی، مانند گشودگی به تجربیات و عدم conformity، با خلاقیت مرتبط هستند. با این حال، تحقیقات کمتری به تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد بر سبک‌های شناختی خلاقانه مانند تولید ایده و انتخاب ایده پرداخته‌اند.

منظور از شخصیت مستعد اعتیاد چیست؟

شخصیت مستعد اعتیاد معمولاً با ویژگی‌هایی مانند تکانشگری و تمایل به ریسک‌پذیری مرتبط است، که این ویژگی‌ها نیز گاهی به خلاقیت مرتبط می‌شوند. با این حال، مکانیزم دقیق تأثیر این ویژگی‌ها بر خلاقیت، به‌ویژه از نظر تولید و انتخاب ایده‌ها، هنوز مشخص نیست.

علاوه بر این، محققان می‌خواستند نقش تمایل به تجربه‌های جدیدو چگونگی تأثیر تمایلات افسردگی بر این روابط را بررسی کنند. از آنجا که دانشجویان دانشگاه در سنی بحرانی برای هر دو خلاقیت و آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد قرار دارند، این گروه به‌عنوان موضوع مطالعه انتخاب شدند.

برای انجام این مطالعه، محققان ۵۷۶ دانشجوی دانشگاهی از چین را که سن آن‌ها بین ۱۷ تا ۲۲ سال بود، جذب کردند. این دانشجویان چندین پرسشنامه خودگزارش‌دهی را تکمیل کردند که به‌منظور اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد، تمایل به تجربیات جدید، سبک‌های شناختی خلاق (تولید ایده و انتخاب ایده) و علائم افسردگی طراحی شده بودند.

ابزار اصلی برای ارزیابی استعداد به اعتیاد، مقیاس شخصیت مستعد اعتیاد بود که ویژگی‌هایی مانند تکانشگری و ریسک‌پذیری را ارزیابی می‌کند. جستجوی نوآوری با استفاده از مقیاس جستجوی نوآوری اندازه‌گیری شد، در حالی که پرسشنامه تولید و انتخاب، فراوانی تولید ایده‌های جدید و توانایی انتخاب بهترین‌ها را ارزیابی می‌کرد. در نهایت، علائم افسردگی با استفاده از فهرست افسردگی بک-II اندازه‌گیری شد که به‌طور گسترده‌ای برای ارزیابی شدت افسردگی استفاده می‌شود.

شخصیت های مستعد اعتیاد، در انتخاب کردن مشکل دارند!

محققان دریافتند  ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد با ظرفیت بالاتر برای تولید ایده اما با توانایی کمتر در انتخاب مناسب‌ترین یا مفیدترین ایده‌ها مرتبط است. به عبارت دیگر، افرادی که ویژگی‌های مستعد اعتیاد دارند، در تولید تعداد زیادی ایده‌های خلاقانه موفق بودند، اما در فیلتر کردن آن‌ها به‌طور مؤثر مشکل داشتند.

جستجوی نوآوری به‌طور جزئی این رابطه را توضیح می‌دهد. افراد مستعد اعتیاد بیشتر به دنبال تجربه‌های جدید بودند که به تولید ایده‌های بیشتر کمک می‌کرد. با این حال، جستجوی نوآوری تأثیر منفی بر انتخاب ایده داشت، به این معنا که کسانی که بیشتر تمایل به کشف ایده‌های جدید داشتند، در انتخاب بهترین‌ها کمتر مؤثر بودند.

نهایتاً، این مطالعه نشان داد  تمایلات افسردگی این روابط را تعدیل می‌کند. افرادی که سطح افسردگی بالاتری داشتند، کمتر به جستجوی نوآوری می‌پرداختند که به نوبه خود توانایی آن‌ها در تولید ایده‌های خلاقانه را کاهش می‌داد. در عین حال، برای افرادی که علائم افسردگی بالاتری داشتند، ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد و خلاقیت ضعیف‌تر می‌شد. به‌عبارت دیگر، افسردگی تأثیرات ویژگی‌های مستعد اعتیاد را بر هر دو جستجوی نوآوری و خلاقیت کاهش می‌دهد.

این مطالعه بینش‌هایی درباره رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد و خلاقیت ارائه می‌دهد، اما همچنین چندین محدودیت دارد. نخست، این مطالعه بر روی نمونه‌ای از دانشجویان دانشگاهی در چین انجام شده که ممکن است قابلیت تعمیم یافته‌ها را به سایر گروه‌های سنی یا زمینه‌های فرهنگی محدود کند.

علاوه بر این، این مطالعه مقطعی است، به این معنی که فقط یک نمای زمانی را ضبط می‌کند. این باعث می‌شود که نتیجه‌گیری درباره روابط علت و معلولی دشوار باشد. مطالعات طولی، که شرکت‌کنندگان را در طول زمان پیگیری می‌کنند، می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مستعد اعتیاد بر تفکر خلاق در طول زمان یا با تغییر علائم افراد ارائه دهند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان