چرا بعضی افراد نمی توانند حرف دلشان را بزنند؟

خط سلامت: احساسات، پاسخ های عاطفی به رویدادهای درونی یا بیرونی هستند. از شادی و عشق گرفته تا غم، ترس، خشم و ناامیدی، آنها طیف وسیعی از تجربیات را در بر می گیرند.

چرا بعضی افراد نمی توانند حرف دلشان را بزنند؟

ممکن است گاهی اوقات برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود دچار مشکل شوید. اما ابراز وجود برای رفاه عاطفی و ذهنی شما مهم است. همچنین می تواند روابط شما را با افرادی که به آنها اهمیت می دهید بهبود بخشد.

به گزارش خط سلامت اگر برای بیان احساسات خود دچار مشکل هستید، می توانید نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم را برای بیان احساسات خود امتحان کنید.

چرا برخی افراد ابراز احساسات خود را دشوار می دانند؟

بیان احساس خود برای بسیاری از افراد به راحتی انجام نمی شود. به دلایل زیر می تواند چالش برانگیز باشد:

تربیت

افرادی که در محیط‌هایی بزرگ شده‌اند که در آن احساسات آشکارا مورد بحث قرار نمی‌گیرد، ممکن است در انتقال احساسات خود دچار مشکل شوند. پالاوی جوشی روانشناس می گوید : «اگر احساسات در کودکی نادیده گرفته شوند یا مجازات شوند، ممکن است مردم یاد بگیرند که آنها را سرکوب کنند.

ترس از آسیب پذیری

به اشتراک گذاشتن احساسات، به ویژه احساسات آسیب پذیر مانند غم و اندوه یا ترس، می تواند باعث شود افراد احساس کنند که در معرض قرار گرفته اند. بسیاری از مردم ممکن است نگران باشند که ابراز احساسات ممکن است منجر به قضاوت، طرد یا خجالت شود.

مشکل در شناسایی احساسات

برخی از افراد عادت به شناخت احساسات خود ندارند. این متخصص می‌گوید: فقدان آگاهی عاطفی، که به نام ناگویی هیجانی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند بیان احساسات را در قالب کلمات دشوار کند.

تروما و اجتناب عاطفی

کسانی که ضربه روحی یا جسمی را تجربه کرده اند ممکن است از بیان احساسات خود به عنوان مکانیزم دفاعی اجتناب کنند. از بین بردن احساسات می تواند احساس امنیت بیشتری نسبت به مرور خاطرات دردناک داشته باشد.

ترس از درگیری

برخی افراد برای دوری از درگیری از ابراز احساسات خود اجتناب می کنند. آنها ممکن است ترس داشته باشند که صادق بودن در مورد احساساتشان باعث ایجاد تنش در روابط آنها شود و آنها را به سکوت وادار کند یا احساسات واقعی خود را کم اهمیت جلوه دهند.

چرا بیان احساس مهم است؟

در اینجا دلایلی وجود دارد که نشان می دهد به جای اینکه احساسات خود را از بین ببرید، احساسات خود را به اشتراک بگذارید:

مزایای سلامت روان

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی در سال 2012 ، افرادی که احساسات خود را سرکوب می کنند، ممکن است احساسات منفی بیشتری نسبت به احساسات مثبت تجربه کنند. نگه داشتن احساسات می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. این متخصص می‌گوید: بیان احساسات به افراد اجازه می‌دهد آنها را پردازش و سپس رها کنند، که منجر به تعادل عاطفی می‌شود.

بهبود روابط

ارتباط آزاد در مورد احساسات می تواند رابطه شما با شریک زندگی تان را تقویت کند. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله جهانی علوم سلامت در سال 2016، با به اشتراک گذاشتن آنچه احساس می کنید، می توانید به صمیمیت عمیق تری با شریک زندگی خود دست یابید.

استرس را کاهش می دهد

نگه داشتن احساسات، به ویژه احساسات منفی مانند خشم یا غم، می تواند استرس و تنش ایجاد کند. ابراز چنین احساساتی می تواند به کاهش فشار و کاهش بار عاطفی بر شما کمک کند.

درک خود

ابراز احساسات می تواند به شما در درک بهتر خود کمک کند. هنگامی که احساسات خود را به اشتراک می گذارید، افکار خود را شفاف می کنید و به خود اجازه می دهید تا در مورد علل ریشه ای فکر کنید و بینش خود را نسبت به آنچه نیاز دارید یا می خواهید به دست آورید.

مکانیسم های مقابله ای سالم تر

جوشی می‌گوید: افرادی که در بیان احساسات خود مشکلی ندارند، احتمالاً با چالش‌های زندگی به روشی سالم‌تر کنار می‌آیند. زمانی که احساسات به رسمیت شناخته و بیان می شوند، تا حد شکست عاطفی ایجاد نمی شوند.

چگونه احساسات را بیان کنیم؟

در اینجا برخی از راه های موثر برای ابراز احساسات آورده شده است:

با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید

صحبت کردن با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده یکی از مستقیم ترین راه ها برای ابراز احساسات است. به اشتراک گذاشتن احساسات خود به صورت شفاهی به شما امکان می دهد آنچه را که در ذهنتان می گذرد بیان کنید، که این خود می تواند تسکین دهنده باشد. همچنین امکان تایید و پشتیبانی دیگران را فراهم می کند. این کارشناس می‌گوید: «اعتماد در اینجا مهم است، زیرا تضمین می‌کند شخصی که انتخاب می‌کنید بدون هیچ قضاوتی به شما گوش دهد.

نوشتن روزانه

نوشتن در یک دفتر می تواند راهی قدرتمند برای بیان احساسات باشد، به خصوص اگر صحبت کردن در مورد آنها با دیگران برایتان سخت باشد. در طی یک مطالعه در سال 2018 که در مجله JMIR Mental Health منتشر شد ، محققان ارتباطی را بین روزنامه نگاری و کاهش پریشانی روانی و افزایش رفاه یافتند. ژورنال نویسی اجازه می دهد تا خود را بازتاب دهند و به افراد کمک می کند تا احساسات پیچیده را با سرعت خود پردازش کنند. عمل نوشتن احساسات می تواند به سازماندهی افکار شما کمک کند و به شما وضوح بیشتری بدهد.

ورزش کنید

فعالیت‌های بدنی مانند دویدن، پیاده‌روی یا آهسته دویدن می‌تواند به رهایی از احساسات فروخورده کمک کند. این متخصص می‌گوید: فعالیت فیزیکی می‌تواند استرس را کاهش داده و اندورفین را آزاد کند، که می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد. برای برخی افراد، ورزش به یک فعالیت مدیتیشن تبدیل می شود که به آنها کمک می کند تا احساسات خود را مرتب کنند و احساس آرامش به دست آورند.

از گریه کردن، نترسید!

گریه نشان دهنده هیجان غم است. این نشانه ضعف نیست، بلکه راهی طبیعی و سالم برای رهایی از احساسات، به ویژه غم و اندوه یا ناامیدی است. بسیاری از مردم پس از گریه احساس آرامش می کنند زیرا به آنها اجازه می دهد تا از تجمع عاطفی که در خود نگه داشته اند رها شوند.

تعیین حد و مرز

گاهی ابراز احساسات مستلزم تعیین حد و مرز با دیگران است. اگر احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنید، ابراز نیازهای خود می تواند راه مهمی برای محافظت از رفاه عاطفی شما باشد. تعیین مرز شامل این است که به دیگران بگویید چه احساسی دارید و چه چیزی از آنها در یک موقعیت خاص نیاز دارید.

از عبارات "من" استفاده کنید

جوشی می‌گوید: «در حین بیان احساسات، استفاده از جملات «من» می‌تواند ارتباط را مؤثرتر و کمتر تقابل‌آمیز کند. به عنوان مثال، گفتن «وقتی به من گوش نمی‌دهی احساس ناراحتی می‌کنم» بهتر از «تو هرگز به من گوش نمی‌دهی» است. این رویکرد به وضوح نشان می دهد که شما در مورد تجربه خود صحبت می کنید نه اینکه طرف مقابل را سرزنش کنید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

گاهی اوقات هدایت احساسات به تنهایی یا حتی با کمک عزیزانتان دشوار است. درمانگران و مشاوران برای کمک به افراد برای کشف و ابراز احساسات خود در یک محیط امن آموزش دیده اند. کمک حرفه ای می تواند استراتژی هایی برای بیان و مدیریت موثرتر احساسات ارائه دهد.

ابراز احساسات برای سلامت روحی و روانی شما مفید است. می توانید صحبت کنید، بنویسید یا از راه های خلاقانه برای بیان احساسات خود استفاده کنید. این کار را برای درک بهتر خود، کاهش استرس و تقویت روابط انجام دهید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان