مادرانی که این الگو غذایی را دارند کمتر فرزند مبتلا به اوتیسم دارند

خط سلامت: یک مطالعه نشان داده است مادرانی که از الگوهای غذایی سالم پیروی می‌کنند، در خطر کمتری برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم قرار دارند.

 مادرانی که این الگو غذایی را دارند کمتر فرزند مبتلا به اوتیسم دارند

یک مطالعه طولی گسترده که در نروژ و انگلیس انجام شد، نشان داد مادرانی که در دوران بارداری از الگوی غذایی سالم پیروی می‌کنند، در مقایسه با مادرانی که رژیم‌های غذایی نامناسب‌تری دارند، ۲۲ درصد کمتر احتمال دارد که کودکان مبتلا به اوتیسم داشته باشند.

به گزارش خط سلامت این مطالعه همچنین نشان داد فرزندان مادرانی که در دوران بارداری از الگوی غذایی سالم پیروی می‌کنند، کمتر در سنین ۳ و ۸ سالگی مشکلات ارتباط اجتماعی را تجربه می‌کنند. این یافته‌ها اخیراً در JAMA Network Open منتشر شده است.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم، یک وضعیت رشدی است که در چالش‌های مرتبط با ارتباطات اجتماعی، رفتار و پردازش حسی ظاهر می‌شود. اصطلاح "طیف" به این دلیل استفاده می‌شود که علائم و شدت آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات قابل توجهی در برقراری ارتباط داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائمی داشته باشند که به سختی قابل توجه هستند. تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۲ درصد از جمعیت جهان به نوعی از اوتیسم مبتلا هستند.

رابطه تغذیه مادر با خطر ابتلای فرزندان به اوتیسم

علل اوتیسم به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند. در حالی که ژنتیک عامل مهمی است، تحقیقات چندین عامل محیطی را نیز شناسایی کرده است که ممکن است با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان مرتبط باشد. اخیراً، علاقه فزاینده‌ای به ارتباط بالقوه بین الگوهای غذایی قبل از تولد و خطر ابتلا به اوتیسم وجود داشته است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند زنانی که مولتی ویتامین، مکمل‌های اسید فولیک و مقادیر کافی ویتامین D و ماهی در دوران بارداری مصرف می‌کنند، ممکن است در معرض خطر کمتری برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم باشند.

کاترین فریل و همکارانش این مطالعه را انجام دادند تا بررسی کنند که آیا یک رویکرد جامع‌تر به الگوهای رژیم غذایی در دوران بارداری می‌تواند با اوتیسم در کودکان مرتبط باشد یا خیر. برای انجام این کار، آن‌ها داده‌های دو مطالعه معروف و بزرگ را تجزیه و تحلیل کردند.

مطالعه MoBa که توسط موسسه بهداشت عمومی نروژ انجام شد، شامل ۹۵۲۰۰ زن باردار بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ بود. مطالعه ALSPAC شامل ۱۴۵۴۱ زن باردار از جنوب غربی انگلستان بود که بین آوریل ۱۹۹۱ تا دسامبر ۱۹۹۲ انتخاب شدند. هر دو مطالعه سلامت و توسعه مادران و فرزندانشان را در طی چندین سال دنبال کردند.

زنان شرکت‌کننده، که همگی حاملگی تک قلو داشتند، پرسش‌نامه‌های دقیقی را درباره مصرف غذا تکمیل کردند. این پرسش‌نامه‌ها از آن‌ها خواسته بود که چند بار انواع مختلف غذاها را مصرف می‌کنند. محققان از پاسخ‌ها برای دسته‌بندی زنان به سه گروه بر اساس پایبندی آن‌ها به یک الگوی غذایی سالم استفاده کردند. این الگو با مصرف زیاد میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، آجیل و غلات کامل و مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای پرچرب و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مشخص می‌شد. گروه‌ها به عنوان دارای پایبندی زیاد، متوسط یا کم به این الگوی غذایی سالم طبقه‌بندی شدند.

برای ارزیابی تأثیر بالقوه این الگوهای غذایی، محققان داده‌های MoBa را با تشخیص اوتیسم ثبت‌شده در ثبت بیماران نروژی مرتبط کردند. آن‌ها همچنین مشکلات ارتباط اجتماعی در کودکان ۳ و ۸ ساله را که توسط مادران در مطالعه MoBa تکمیل شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. به طور مشابه، در مطالعه ALSPAC، مادران یک فهرست ۱۲ موردی از اختلالات اجتماعی و ارتباطی را زمانی که فرزندانشان حدود ۸ سال داشتند، تکمیل کردند.

نتایج نشان داد بین پایبندی زیاد به الگوی غذایی سالم در دوران بارداری و احتمال کمتر اوتیسم در کودکان ارتباط معناداری وجود دارد. به طور خاص، مادران در گروهی که بیشترین پایبندی را داشتند، ۲۲ درصد شانس کمتری برای داشتن یک کودک مبتلا به اوتیسم در مقایسه با آن‌هایی که در پایین‌ترین گروه قرار داشتند، داشتند.

علاوه بر این، طبق داده‌های MoBa، این مادران ۲۴ درصد کمتر شانس داشتن فرزندی با مشکلات ارتباط اجتماعی در سن ۳ سالگی داشتند. در گروه ALSPAC، مادرانی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند نیز ۲۴ درصد احتمال کمتری داشتند که فرزندانشان در سن ۸ سالگی مشکلات ارتباط اجتماعی را نشان دهند.

فریل توضیح داد: مطالعه ما یک ارتباط بالقوه بین پیروی از یک الگوی غذایی «سالم» قبل از تولد و کاهش احتمال داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم را نشان می‌دهد. با این حال، درک این نکته ضروری است که این یک رابطه علت و معلولی ایجاد نمی‌کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا رژیم غذایی مادر مستقیماً بر رشد اوتیسم تأثیر می‌گذارد یا عوامل دیگری ممکن است یافته‌های ما را توضیح دهند، مورد نیاز است.

در حالی که یافته‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را کاهش دهد، همچنین ممکن است عوامل دیگری مانند ژنتیک، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، یا سلامت کلی مادر، هم بر احتمال ابتلا به اوتیسم و هم بر انتخاب رژیم غذایی در دوران بارداری تأثیر بگذارند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان