رابطه آلرژی های غذایی با ایجاد اضطراب

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اکثریت قابل توجهی از افراد مبتلا به آلرژی غذایی و مراقبان کودکان مبتلا به چنین آلرژی‌هایی می‌گویند که این وضعیت به ناراحتی روانی منجر شده است.

رابطه آلرژی های غذایی با ایجاد اضطراب

آلرژی‌های غذایی نه‌تنها بر سلامت جسمی افراد تأثیر می‌گذارند، بلکه می‌توانند به شدت بر وضعیت روانی و احساسی آن‌ها نیز تأثیر بگذارند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اکثریت بزرگ افراد مبتلا به این آلرژی‌ها و همچنین مراقبان کودکان مبتلا، از اضطراب و ناراحتی روانی رنج می‌برند

به گزارش خط سلامت این نگرانی‌ها عمدتاً ناشی از احتمال آنافیلاکسی، واکنش شدید و خطرناکی است که می‌تواند با مصرف حتی مقادیر کمی از مواد غذایی حساسیت‌زا به وجود آید.

ربکا کنیب، استاد روانشناسی در دانشگاه آستون در بیرمنگام انگلستان، گفت: تحقیق ما نیاز اساسی برآورده نشده به حمایت روانی برای آلرژی غذایی را نشان می‌دهد.

رابطه آلرژی غذایی با مشکلات سلامت روان

مطالعه جدید روی یک نظرسنجی آنلاین از بیش از 1300 بزرگسال مبتلا به آلرژی غذایی و همچنین بیش از 1900 مراقب از کودکان مبتلا به آلرژی غذایی متمرکز بود. پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی از بیش از 20 کشور بودند.

در مجموع، تقریباً 68٪ از بزرگسالان مبتلا به آلرژی غذایی مورد بررسی گفتند "تجربه مستقیم" از ناراحتی روانی مرتبط با وضعیت خود داشته‌اند، همان‌طور که تقریباً 78٪ از کسانی که از کودکی با چنین آلرژی مراقبت می‌کردند.

اکثر این افراد گفتند که منبع اصلی اضطراب آن‌ها احتمال آنافیلاکسی است، اما تیم تحقیقاتی گزارش داد: "بیش از نیمی از آن‌ها از تأثیر آلرژی غذایی بر زندگی خود غمگین بودند (54.1٪)."

در میان مراقبان کودکان مبتلا به آلرژی غذایی، حدود 35٪ نگران بودند که این وضعیت ممکن است منجر به آزار و اذیت فرزندشان شود. همچنین این احساس مداوم در بین والدین کودکان مبتلا به آلرژی غذایی وجود داشت که دیگران از خطرات ناشی از آن بی‌توجه بودند.

محققان گفتند: مراقبان ترس از اعتماد به دیگران در مراقبت از فرزندشان را گزارش کردند [71٪]. بیش از نیمی از مراقبان نگران هستند که سایر مراقبان، جدیت آلرژی غذایی کودک خود را درک نمی‌کنند، حتی اگر مراقب سعی کرد آن را برای آن‌ها توضیح دهد (59.7٪).

از سوی دیگر، این مطالعه نشان داد تنها 20 درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی یا والدین کودکان مبتلا به آلرژی غذایی تا به حال توسط پزشک غربالگری شده‌اند تا سطح اضطراب خود را بررسی کنند. مانع اصلی برای افرادی که به دنبال غربالگری و کمک روانشناختی هستند، هزینه بود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان