چگونه به کودکان درباره اخبار جنگ صحبت کنید؟

خط سلامت: سیلاب‌های ویرانگر و حوادث دلخراش انسانی، همچون طوفانی سهمگین، آرامش روح و روان انسان‌ها را به هم می‌ریزند و به ویژه بر کودکان آسیب‌پذیر تاثیر می‌گذارند.

چگونه به کودکان درباره اخبار جنگ صحبت کنید؟

کودکان ، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر اخبار بد هستند. از سیلاب‌های ویرانگر تا حوادث دلخراش انسانی، هر خبر ناگوار می‌تواند بر روح لطیف آن‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش خط سلامت، با وجود این اخبار جنگ شاید آثار روانی بیشتری برای کودکان به همراه داشته باشد و باید بدانیم در این مواقع چه رفتاری با کودکان داشته باشیم.

 اگر کودکان شروع به سؤال درباره این موضوع کردند یا از شنیدن این اخبار دچار اضطراب و ترس شدند، بهتر است پاسخ‌های کوتاه و مطمئن به آنها داده شود. مثلا بهتر است تأکید کنیم که حال همه ما خوب است و خوب هم خواهد ماند. از طرفی باید تمام ترس و اضطراب آنها را به رسمیت بشناسیم و کودکان باید درباره احساساتشان به‌راحتی برای ما حرف بزنند.

در پاسخ آنها می‌توان جملاتی شبیه به اینکه «من می‌دونم ممکنه احساس نگرانی کنی، چون شنیدی که سرباز‌ها دارن می‌جنگن. اما اون اتفاق خیلی خیلی دور از اینجاست و ما هم مراقب تو هستیم» گفت تا آرامش کودکان بازگردد. درواقع هدف ما باید این باشد که به کودک اطمینان بدهیم امنیت دارد و خودش و خانواده و دوستانش در امنیت کامل هستند.

ذهن خلاق کودک

با وجود اینکه امکان دارد شما بار‌ها درباره این موضوع با کودکتان صحبت کرده باشید، ممکن است او باز هم سراغ شما بیاید و همان سؤال‌ها یا سؤال‌های بیشتری را بپرسد. یکی از دلایل مهم همین است که موضوع ناگوار در ذهن خلاق کودک شما در حال چرخیدن است و هر روز سؤال جدیدی به ذهنش می‌رسد.

پس هنگام پرسش از شما، باید با نهایت آرامش تمام پاسخ‌ها را دقیق تکرار کنید و اطمینان خاطرش را بیشتر کنید. هرچند کودک نیاز دارد پاسخ شما را بشنود، اما نیازی نیست همه‌چیز را با جزئیات تعریف کنید. فقط در حد فهم و درک کودک توضیح دهید. به صورتی که نه تصور کند شما درحال پنهان‌کاری هستید و نه آنکه فکر کند به او دروغ گفته‌اید. همه‌چیز را فقط در حد فهم او توضیح دهید. با وجود اینکه کودک به گفتگو با شما نیاز دارد، به همان اندازه هم به ارتباط فیزیکی و غیرکلامی نیاز دارد. بهتر است او را در آغوش مادرانه یا پدرانه بگیرید. این کار به حس امنیت کودک شما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان