4 چیزی که به هیچ وجه مسئول آن نیستید!

خط سلامت: همه ما گاهی اوقات احساس می‌کنیم مسئولیت همه چیز بر دوش ماست. مخصوصاً وقتی اضطراب سراغ‌مان می‌آید، این احساس تشدید می‌شود. اما واقعیت این است که بسیاری از چیزها خارج از کنترل ما هستند. تلاش برای کنترل همه چیز نه تنها غیرممکن است، بلکه می‌تواند باعث استرس و اضطراب بیشتری نیز بشود.

4 چیزی که به هیچ وجه مسئول آن نیستید!

وقتی مضطرب هستیم، تمایل داریم که همه چیز را شخصی کنیم و فکر کنیم که هر اتفاق بدی به نوعی تقصیر ماست. این تفکر نادرست می‌تواند باعث شود احساس گناه، شرم و ناتوانی کنیم. اما حقیقت این است که بسیاری از اتفاقات در زندگی ما تحت تأثیر عوامل خارجی قرار دارند که ما نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم. به عنوان مثال، ممکن است نگران باشیم که دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند یا اینکه آیا می‌توانیم انتظارات دیگران را برآورده کنیم. اما این نگرانی‌ها اغلب بی‌مورد هستند و ما نیازی نیست که خودمان را برای خوشحال کردن دیگران تحت فشار بگذاریم.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به چهار مورد مهم اشاره می‌کنیم که مسئولیت آنها بر عهده شما نیست، حتی اگر اضطراب‌تان به شما بگوید که هست.

4 چیزی که شما به هیچ وجه مسئول آن نیستید!

4 چیزی که مسئولیت آن با شما نیست، عبارت است از:

شادی، ناراحتی و سایر احساسات دیگران

شما مسئول احساسات دیگران نیستید. هر فردی مسئول احساسات خودش است. رفتار و اعمال ما می‌تواند بر احساسات دیگران تأثیر بگذارد، اما پاسخ عاطفی آنها به عهده خودشان است.

برای مثال، اگر دوستی از شما کمک بخواهد و شما نتوانید کمک کنید، ممکن است او ناامید شود. اما مدیریت این ناامیدی به عهده شما نیست.

تصمیمات دیگران

تماشای تصمیماتی که به عزیزانمان آسیب می‌رساند می‌تواند سخت باشد، اما این چیزی نیست که بتوانیم کنترل کنیم. ممکن است بخواهیم وارد عمل شویم و به آنها کمک کنیم، اما این کار فرصت یادگیری و رشد از اشتباهات را از آنها می‌گیرد. تصمیمات دیگران به عهده خودشان است.

نتیجه تلاش‌های شما

نتیجه تلاش‌های ما همیشه در کنترل ما نیست. عوامل زیادی در نتیجه یک کار دخیل هستند که برخی از آنها خارج از کنترل ما هستند. برای مثال، ترفیع گرفتن در محل کار به عوامل زیادی بستگی دارد که شما نمی‌توانید همه آنها را کنترل کنید. به جای تمرکز بر نتیجه، روی تلاش‌های خود تمرکز کنید و نتیجه را رها کنید.

انتظارات دیگران

ممکن است احساس کنیم که باید انتظارات خانواده، دوستان یا جامعه را برآورده کنیم، اما اینطور نیست. این انتظارات اغلب ناعادلانه هستند یا با ارزش‌های ما همسو نیستند. فقط به این دلیل که انتظاری وجود دارد، به این معنی نیست که شما باید آن را برآورده کنید.

چه چیزی باعث می شود سعی کنید، مسائل خارج از اختیار را کنترل کنید؟

اضطراب ما از احساس عدم کنترل متنفر است. بنابراین، همیشه ما را به سمت چیزی سوق می‌دهد که احساس کنترل بیشتری به ما بدهد، حتی اگر این کنترل کاذب باشد.

اضطراب می‌خواهد ما را از احساس ناراحتی محافظت کند. برای مثال، اگر برنامه‌ای را با دوستی لغو کنیم، ممکن است بیش از حد برای توجیه خود توضیح دهیم تا از احساس ناراحتی او جلوگیری کنیم.

مهم ترین چیزهایی که مسئولیت آن بر عهده انسان است

نحوه برقراری ارتباط: ما مسئول نحوه برقراری ارتباط با دیگران هستیم.

نحوه رفتار با دیگران: ما مسئول نحوه رفتار خود با دیگران هستیم.

مراقبت از خود: ما مسئول مراقبت از خود و زندگی خود هستیم.

ما نمی‌توانیم احساسات دیگران، واکنش‌های آنها یا اتفاقات آینده را کنترل کنیم. تلاش برای کنترل این موارد، فشار روانی زیادی به ما وارد می‌کند و ما را به شکست محکوم می‌کند. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان