چرا زندگی با افراد دو قطبی ما را دچار مشکلات اقتصادی و مالی می کند؟

خط سلامت: اختلال دوقطبی، با نوسانات شدید خلقی، نه تنها بر سلامت روان فرد تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت مالی او نیز تأثیر بگذارد.

چرا زندگی با افراد دو قطبی ما را دچار مشکلات اقتصادی و  مالی می کند؟

در دوره‌های افسردگی اختلال دوقطبی ، فرد تمایل به انزوا، کاهش انگیزه و مشکلات تصمیم‌گیری دارد که همه این‌ها می‌توانند منجر به عادات خرج کردن ناسالم شوند. از طرف دیگر، در دوره‌های شیدایی، فرد ممکن است به خریدهای بی‌رویه و پرهزینه روی آورد.

به گزارش خط سلامت این نوسانات خلقی و تصمیم‌گیری‌های ناشی از آن، می‌تواند منجر به بدهی، مشکلات مالی و استرس بیشتر شود.

چرا اختلال دوقطبی منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی تأثیر اختلال دوقطبی بر هزینه‌ها، تغییرات در الگوهای مصرف است. در دوران افسردگی، فرد ممکن است برای فرار از احساسات منفی، به خریدهای بی‌هدف روی آورد یا برای پاداش دادن به خود، هزینه‌های غیرضروری انجام دهد.

همچنین، در این دوره‌ها، انگیزه برای پخت و پز یا انجام کارهای خانه کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های غذاخوری و خدمات نظافتی شود. سایر دلایلی که این اختلال بر افزایش هزینه های زندگی تاثیر می گذارد، عبارت است از:

پنهان کردن مشکلات: افراد ممکن است با خرید لباس‌های گران یا محصولات آرایشی سعی کنند مشکلات خود را پنهان کنند و به نظر سالم‌تر بیایند.

مشکل در تصمیم‌گیری: افسردگی می‌تواند توانایی فرد در تصمیم‌گیری را کاهش دهد و منجر به خریدهای هیجانی شود که غالبا پشیمانی را به دنبال دارند.

راهکارهای مدیریت هزینه‌ها در دوران افسردگی

مهم‌ترین قدم برای کنترل هزینه‌ها، درمان افسردگی است. دارو درمانی، روان درمانی و گروه‌های حمایتی می‌توانند بسیار موثر باشند.

همچنین پیگیری هزینه‌ها و شناسایی الگوهای خرج کردن بی‌رویه می‌تواند به کنترل بهتر آنها کمک کند. صحبت با دوستان، خانواده یا یک مشاور مالی می‌تواند در مدیریت بهتر پول مفید باشد. سای روش هایی که به مدیریت هزینه ها کمک می کند، عبارت است از:

قبل از خرید، از خود بپرسید آیا این خرید واقعا ضروری است و آیا به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.

ایجاد یک بودجه ماهانه و پایبندی به آن می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های خود را تحت کنترل داشته باشید.

چگونه افزایش هزینه ها علایم و مشکلات خلقی را تشدید می کند؟

خریدهای بی‌رویه می‌توانند منجر به بدهی‌های سنگین و مشکلات مالی شوند. همچنین نگرانی در مورد پول می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود و در نتیجه وضعیت افسردگی و نوسانات خلقی را تشدید کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان