بیش فعالی را با این رژیم غذایی کاهش دهید / بایدها و نبایدهای تغذیه ای کودکان مبتلا به بیش فعالی

خط سلامت: بیش فعالی در فرزندان یکی از مواردی است که ذهن والدین را دچار مخاطره می کند. بسیاری از والدین با فرزند بیش فعال، نمی دانند بهترین رژیم غذایی برای کاهش علائم را چگونه انتخاب کنند.

بیش فعالی  را با این رژیم غذایی کاهش دهید / بایدها و نبایدهای تغذیه ای کودکان مبتلا به بیش فعالی

 بیش فعالی با رژیم غذایی رابطه دارد. تحقیقات نشان داده است برخی مواد غذایی در بروز علائم بیش فعالی نقش مهمی دارند. 

 به گزارش خط سلامت تغییر دادن برخی غذاهایی که به خوردن آن عادت شده است برای مغز ایده آل است، چرا که به دنبال مصرف برخی غذاهای خاص، مغز بهتر کار می کند و به دنبال آن بیقراری کاهش یافته و تمرکز کودکان بیش فعال افزایش می یابد.

بیش فعالی و غذاهای مقوی

در رابطه با رژیم غذایی بیش فعالی تحقیقات زیادی صورت نگرفته و داده ها محدود و نتایج متفاوت است، ولی یک فرمول کلی وجود دارد : هرچه برای مغز مفید است در رژیم غذایی بیش فعالی توصیه می شود.

رژیم غذایی با پروتئین بالا

رژیم غذایی دارای پروتئین بالا مثل لوبیا، پنیر، تخم مرغ، گوشت و دانه های روغنی منابع خوبی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده برای کودکان مبتلا به بیش فعالی توصیه می شود. در کنار سالاد و سبزیجات حتما از میوه های فصل مثل پرتقال ، نارنگی، گلابی، سیب، گریپ فروت و کیوی بهتر است استفاده شود. مصرف این سالاد به عنوان میان وعده در عصر موجب بهبود در کیفیت خواب می شود.

امگا 3

امگا 3 در ماهی های آب سرد، گردو و روغن زیتون بیشتر از سایر موادغذایی وجود دارد. امگا 3 منبع بسیار خوبی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است.

نباید های بیش فعالی (ADHD)

محققان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند بهتر است کودکان مبتلا به بیش فعالی ، برخی مواد غذایی را تاحد امکان در کمترین میزان ممکن مصرف کنند. برخی از این موادغذایی ممنوعه عبارت است از:

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات های ساده را از الگوی غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی (ADHD) حذف کنید. آب نبات، شربت، عسل، قند، آرد سفید، برنج و سیب زمینی بدون پوست از جمله کربوهیدرات های ساده هستند.

مکمل ها در بیش فعالی (ADHD)

نتایج تحقیقات در رابطه با مصرف مکمل ها توسط کودکان مبتلا به بیش فعالی، ضد ونقیض است. برخی از متخصصان می گویند بهتر است کودکان مبتلا به بیش فعالی از مکمل های ویتامین و مواد معدنی هر روز استفاده کنند ولی گروهی دیگر از متخصصان می گویند اگر کودک از تمام مواد غذایی روزانه بهره مند می شود، نیازی به مکمل ندارد.

به گزارش خط سلامت هیچ منبعی در تایید نیاز کودکان مبتلا به بیش فعالی به مکمل وجود ندارد.

افزودنی ها و بیش فعالی (ADHD)

یک متخصص آلرژِی برای اولین بار اعلام کرد رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها و نگه دارنده ها در برخی کودکان منجر به بیش فعالی می شود. در یک مطالعه متمرکز بر تغذیه کودکان مبتلا به بیش فعالی روشن شد برخی مواد غذایی حاوی افزودنی ها، رنگ و مواد نگه دارنده منجر به پرکاری و فعالیت بیش از حد می شود. البته این تاثیر با توجه به سن و مواد افزودنی متفاوت بود.

کافئین و بیش فعالی (ADHD)

مطالعات نشان می دهد مقدار کمی کافئین علائم بیش فعالی و عدم تمرکز را افزایش می دهد. اکثر متخصصان حذف یا کاهش کافئین از رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی را توصیه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان