مصرف داروهای درمان بیش‌فعالی (ADHD) و خطر روان‌پریشی

خط سلامت: مصرف داروهای محرک مانند آدرال برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) به ویژه در دوران همه‌گیری، افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استفاده از دوزهای بالای این داروها می‌تواند خطر ابتلا به روان‌پریشی یا شیدایی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

مصرف داروهای درمان بیش‌فعالی (ADHD) و خطر روان‌پریشی

مصرف داروهای محرک برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حالی که این داروها برای بسیاری از افراد مبتلا به ADHD بسیار مؤثر هستند، اما مطالعه جدیدی زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

به گزارش خط سلامت محققان دریافته‌اند مصرف دوزهای بالای این داروها، به ویژه آمفتامین‌های تجویزی، می‌تواند خطر ابتلا به روانپریشی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تجویز این داروها باید با احتیاط بیشتری همراه باشد و پزشکان باید به طور مرتب بیماران را تحت نظر داشته باشند.

مصرف داروهای درمان بیش‌فعالی (ADHD) و خطر روان‌پریشی

محققان دریافته‌اند مصرف دوزهای بالایی از داروهایی که برای درمان درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) تجویز می شود، به ویژه آمفتامین‌ها، می‌تواند خطر ابتلا به روان‌پریشی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. برخی یافته های کلیدی تحقیقات جدید، عبارت است از:

بیماران مصرف‌کننده آمفتامین‌های تجویزی، تقریباً 63 درصد بیشتر در معرض خطر روان‌پریشی یا شیدایی قرار دارند.

خطر ابتلا به روانپریشی در افرادی که دوزهای سنگین‌تر آمفتامین مصرف می‌کنند (مانند 30 میلی‌گرم دکستروآمفتامین یا بیشتر) به طور قابل توجهی بالاتر است (81 درصد افزایش خطر).

داروهای درمان بیش‌فعالی چگونه باعث روانپریشی می شود؟

مصرف‌کننده آمفتامین‌های تجویزی، تقریباً 63 درصد بیشتر در معرض خطر روان‌پریشی یا شیدایی قرار دارند. این ارتباط به دلیل آزادسازی دوپامین در مغز توسط آمفتامین‌ها است که نقش مهمی در روان‌پریشی دارد.

با این حال، تاکنون مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف متیل‌فنیدات (ریتالین) و افزایش خطر روان‌پریشی پیدا نکرده است.

نتیجه‌گیری

دوز بالای داروهای محرک می‌تواند خطر روان‌پریشی را افزایش دهد و پزشکان باید هنگام تجویز این داروها به این نکته توجه کنند.

بیماران و پزشکان باید از عوارض جانبی احتمالی این داروها آگاه باشند و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی، به پزشک مراجعه کنند.

داروهای جایگزین برای درمان ADHD وجود دارد که خطر کمتری برای سلامت روان دارند و پزشکان باید این گزینه‌ها را نیز در نظر بگیرند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان