باکتری‌های خاص روده با آلزایمر رابطه دارد

خط سلامت: شواهد رو به افزایشی نشان می‌دهد ارتباط عمیقی بین میکروبیوم روده (مجموعه باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های موجود در روده) و سلامت مغز وجود دارد. یکی از بیماری‌های پیچیده‌ای که این ارتباط در آن مورد مطالعه قرار گرفته، آلزایمر است.

باکتری‌های خاص روده با آلزایمر رابطه دارد

بیماری‌ آلزایمر که با از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی همراه است، ممکن است ریشه در تغییرات میکروبی روده داشته باشد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند ترکیب خاص باکتری‌های روده می‌تواند بر التهاب در مغز تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

به گزارش خط سلامت محققان با استفاده از داده‌های یک مطالعه گسترده روی ژنوم باکتری‌های روده انسان، به این نتیجه رسیده‌اند برخی از انواع خاص باکتری‌ها با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند. همچنین، این مطالعه نشان می‌دهد که ژن APOE که با افزایش خطر آلزایمر مرتبط است، بر روی ترکیب باکتری‌های روده نیز تأثیرگذار است.

ارتباط باکتری های روده با بیماری آلزایمر

نتایج برخی تحقیقات نشان داده است تغییرات در ترکیب باکتری‌های روده می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر گذاشته و به بیماری‌هایی مانند آلزایمر منجر شود؛ به این صورت که برخی از انواع باکتری‌ها می‌توانند باعث التهاب در روده شوند و این التهاب می‌تواند به مغز آسیب رسانده و به بروز آلزایمر کمک کند.

همچنین مشخص شده است ژن APOE  نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر ایفا می‌کند. مطالعه نشان می‌دهد این ژن همچنین بر ترکیب باکتری‌های روده نیز تأثیرگذار است.

اهمیت این مطالعه

این مطالعه گامی مهم در جهت درک بهتر ارتباط بین روده و مغز است. با شناسایی انواع باکتری‌هایی که با آلزایمر مرتبط هستند، محققان می‌توانند در آینده به توسعه روش‌های درمانی جدید برای این بیماری بپردازند.

هنوز مشخص نیست که چگونه تغییرات در ترکیب باکتری‌های روده باعث بروز آلزایمر می‌شود. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این مکانیسم لازم است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان