چه نوع روان درمانی برای اضطراب بهتر است؟ + این گزارش روانشناسی را حتما بخوانید

خط سلامت: اگر اضطراب شما ناشی از الگوهای فکری منفی یا باورهای نادرست است، روان درمانی می تواند به شما کمک کند.

چه نوع روان درمانی برای اضطراب بهتر است؟ + این گزارش روانشناسی را حتما بخوانید

اضطراب ممکن است به نظر برسد که از هیچ جا بیرون می‌آید، اما در بسیاری از موارد، توسط الگوهای فکری منفی، مهارت‌های مقابله‌ای توسعه نیافته یا باورهای ناخودآگاه عمیقاً ریشه دار هدایت یا تشدید می‌شود که حضور یک روان درمانی یا گفتار درمانی می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

به گزارش خط سلامت، هنگامی که به ریشه اضطراب می‌رسید - چه باورهای نادرست، ترومای گذشته یا مهارت‌های اجتماعی ضعیف - می‌توانید شروع به بهبودی از درون به بیرون کنید.

چندین نوع روان درمانی وجود دارد که برای درمان اضطراب مؤثر هستند. در زیر برخی از رایج‌ترین رویکردها آمده است:

رفتار درمانی شناختی (CBT)

مداخلات CBT برای اضطراب بر کمک به شما برای تغییر باورهای غیر واقعی در مورد احتمال و هزینه واقعی آسیب‌های پیش‌بینی شده با استفاده از تکنیک‌های مختلف شناختی و رفتاری (مانند مواجهه) تمرکز می‌کنند.

CBT معمولاً به صورت کوتاه مدت (یک بار در هفته برای 3-5 ماه) استفاده می‌شود و بر موضوع خاصی که می‌خواهید آن را حل کنید تمرکز دارد.

درمان پذیرش و تعهد (ACT)

درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر این ایده استوار است که افکار و احساسات دردناک بخشی از شرایط انسانی هستند و تلاش برای اجتناب یا کنترل آن‌ها فقط باعث رنج بیشتر می‌شود.

ACT ممکن است با آموزش شما برای پذیرش افکار و احساسات دشوار خود به روش غیر قضاوتگرانه، به شما در توسعه انعطاف‌پذیری روانشناختی بیشتر کمک کند. شما همچنین یاد می‌گیرید که با وجود احساسات دردناک خود، بر ارزش‌های خود عمل کنید.

درمانگران ACT از تکنیک‌های مختلف ذهن‌آگاهی و همچنین استراتژی‌های تغییر رفتار استفاده می‌کنند.

ACT اغلب همراه با سایر اشکال درمان استفاده می‌شود و می‌تواند در تنظیمات فردی یا گروهی ارائه شود. این می‌تواند به عنوان یک مداخله کوتاه مدت یا در طول یک دوره زمانی طولانی‌تر استفاده شود.

درمان مواجهه

درمان مواجهه نوعی CBT است که شما را به تدریج در معرض ایده‌ها یا اشیایی قرار می‌دهد که اضطراب یا ترس شما را تحریک می‌کنند. این کار در یک محیط کنترل شده و حمایتی انجام می‌شود تا بتوانید اضطراب خود را مدیریت کنید و رفتارهای اجتنابی را کاهش دهید.

درمان مواجهه می‌تواند برای شرایط زیر مؤثر باشد:

  • فوبیای خاص

  • اختلال پانیک

  • اختلال اضطراب اجتماعی

  • OCD

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT)

درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) نوعی CBT است که مدیتیشن ذهن‌آگاهی را با تکنیک‌های سنتی CBT ترکیب می‌کند تا به شما کمک کند افکار و احساسات منفی مانند اضطراب را مدیریت کنید.

معمولاً در یک محیط گروهی انجام می‌شود اما همچنین می‌تواند به صورت فردی انجام شود.

در طول MBCT، شما یاد می‌گیرید که:

  • به لحظه حال به روشی غیر قضاوتگر توجه کنید

  • الگوهای فکری منفی را شناسایی و به چالش بکشید

  • علائم اضطراب مانند تنفس سریع، تنش و افکار مسابقه‌ای را تشخیص و مدیریت کنید

MBCT می‌تواند برای بسیاری از انواع اختلالات اضطرابی مؤثر باشد و اغلب با درمان‌های دیگر مانند دارو یا سایر انواع درمان استفاده می‌شود.

درمان روانشناختی

درمان روانشناختی بر این ایده استوار است که بسیاری از افکار، احساسات و رفتارهای ما توسط نیروهای ناخودآگاه، از جمله تجربیات گذشته و احساسات سرکوب شده ما هدایت می‌شوند.

در طول درمان روانشناختی، شما برای حل این تضادها، احساسات و رفتارهای ناخودآگاه کار می‌کنید و یاد می‌گیرید که تصمیمات عمدی‌تر و سالم‌تری بگیرید.

درمان روانشناختی معمولاً شامل کاوش در افکار، احساسات و رفتارهای شما و همچنین رویاها و سایر فرآیندهای ناخودآگاه شما است.

درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT)

درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT) نوعی درمان است که شامل هم درمان فردی و هم آموزش مهارت‌های گروهی است. DBT به شما کمک می‌کند تا روی تنظیم هیجانات، روابط بین فردی و مهارت‌های حل مسئله کار کنید.

مطالعه‌ای در سال 2020 اثربخشی CBT را با DBT در 68 شرکت‌کننده مبتلا به GAD مقایسه کرد.

آن‌ها دریافتند که CBT در کاهش اضطراب و افسردگی بهتر عمل می‌کند، در حالی که DBT در بهبود تنظیم هیجانات و ذهن‌آگاهی مؤثرتر بود.

درمان بین فردی (IPT)

درمان بین فردی (IPT) نوعی درمانی است که بر بهبود روابط و عملکرد اجتماعی شما تمرکز دارد.

در حالی که به‌طور خاص برای درمان اضطراب طراحی نشده است، IPT می‌تواند یک مداخله مؤثر باشد اگر اضطراب شما مربوط به روابط یا تعاملات اجتماعی شما باشد.

IPT می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به مهارت‌های ارتباطی و عملکرد اجتماعی خود را شناسایی و حل کنید، که می‌تواند اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان را کاهش دهد.

هیچ درمانی یک اندازه برای همه برای اضطراب وجود ندارد و مهم است که شما آن درمانی را انتخاب کنید که بهترین پاسخگوی نیازهای شما باشد.

به عنوان مثال، اگر اضطراب شما توسط استرس رابطه هدایت می‌شود، IPT ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. یا اگر فکر می‌کنید تروماهای گذشته التیام نیافته اضطراب شما را هدایت می‌کنند، ممکن است از درمان روانشناختی بهره‌مند شوید.

درمان برای افرادی که مبتلا به اضطراب هستند بسیار مؤثر است زیرا به شما کمک می‌کند:

  • الگوهای فکری منفی را شناسایی و تغییر دهید

  • مهارت‌های مقابله‌ای سالم را یاد بگیرید

  • مسائل زمینه ای را حل کنید

  • حمایت و راهنمایی دریافت کنید

اگر با اضطراب زندگی می‌کنید، درمان می‌تواند به شما کمک کند تا الگوهای فکری منفی خود را حل کنید و مهارت‌های مقابله‌ای جدید را یاد بگیرید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان