هنگام مراقبت از دیگران چگونه از خود مراقبت کنید؟

خط سلامت: در کنار مراقبت از عزیزتان، توجه به نیازهای شخصی خود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به شما کمک می‌کند تا از بروز استرس و افسردگی پیشگیری کرده و با انرژی بیشتری به مراقبت از عزیزتان ادامه دهید.

هنگام مراقبت از دیگران چگونه از خود مراقبت کنید؟

مراقبت از دیگران بسیار ارزشمند است، اما ممکن است منجر به فرسودگی و استرس شود. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود که زمان‌هایی را برای خود اختصاص دهید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به شما آرامش می‌دهند و انرژی‌تان را بازیابی می‌کنند.

مسیر بهبود رفاه روانی

به گزارش خط سلامت، مهم است که هنگام مراقبت از عزیزتان از خودتان مراقبت کنید. این به جلوگیری از اضافه بار استرس یا افسردگی کمک می کند. پیشنهادات زیر می تواند به شما کمک کند تا برای سلامتی خود سرمایه گذاری کنید.

مراقب سلامتی خود باشید

ممکن است احساس کنید که باید «همه کارها را انجام دهید»، صرف نظر از هزینه‌ای که بر شما وارد می‌شود. اما اگر مراقب خودت نباشی نمی‌توانی از دیگری مراقبت کنی. سلامتی را در اولویت قرار دهید:

پرهیز از الکل و تنباکو. ممکن است فکر کنید که آنها در کوتاه مدت کمک می کنند، اما اگر به طور منظم از آنها استفاده کنید، می توانند بر خواب شما تأثیر بگذارند و باعث مشکلات سلامتی شوند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. بدن شما به غذای مغذی نیاز دارد که به شما انرژی بدهد.

ورزش منظم. 30 تا 60 دقیقه ورزش 3 تا 5 بار در هفته می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد، استرس را کاهش دهد و خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

خواب زیاد . بدن شما هر شب نیاز به بازیابی فیزیکی و ذهنی دارد. اگر کمبود خواب دارید، سعی کنید زمانی که عزیزتان چرت می‌زند چرت بزنید.

مدیریت استرس. استرس بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی شما تأثیر می گذارد. راه های مدیریت آن را بیاموزید تا زندگی شما را تسخیر نکند.

برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید

به طور منظم معاینه شوید، حتی اگر احساس بیماری نمی کنید. پزشک می تواند با ارائه خدمات پیشگیرانه به شما کمک کند تا سالم بمانید. اینها شامل آزمایشات بهداشتی، غربالگری و واکسیناسیون است. آنها می توانند توصیه هایی متناسب با سن، جنس و سابقه پزشکی و خانوادگی به شما بدهند. این خدمات به پیشگیری از بیماری کمک می کند و به تشخیص زودهنگام هر بیماری پزشکی که دارید کمک می کند.

آگاهی از وضعیت پزشکی 

هرچه می توانید در مورد شرایطی که عزیزتان دارد، درمان او و عوارض جانبی آن بیابید. مطلع بودن می تواند به شما حس کنترل بدهد. پزشک عزیزتان، گروه های پشتیبانی، اینترنت و کتابخانه ها منابع خوبی برای اطلاعات بیشتر هستند.

منظم بمانید

مراقبت اغلب یک شغل تمام وقت است. اما ممکن است این کار را در کنار مسئولیت های دیگر انجام دهید.

اینها می تواند شامل شغل با حقوق یا مراقبت از فرزندان شما باشد. با خانواده خود برنامه ریزی کنید. این به همه شما کمک می کند تا سازماندهی شده باشید و به شما کمک می کند تا خواسته های خود را مدیریت کنید. فراموش نکنید که برای چیزهایی که از آنها لذت می برید زمان بگذارید. اینها می تواند شامل دیدار با دوستان یا بیرون رفتن برای شام یا یک فیلم باشد.

استراحت کنید

بپذیرید که محدودیتی برای کارهایی که می توانید انجام دهید وجود دارد. اگر در حال فرسودگی یا غرق شدن هستید، یک برنامه داشته باشید. فهرستی از افرادی که مایل به کمک هستند را نگه دارید. این لیست ممکن است شامل اعضای خانواده، دوستان یا کارکنان مراقبت موقت باشد. در صورت نیاز برای کمک تماس بگیرید.

با پزشک خانواده صحبت کنید

اگر خسته شدید، با پزشک خود صحبت کنید. از اینکه چه احساسی دارید خجالت نکشید و خجالت نکشید. در مورد تمام علائم خود به پزشک خود بگویید. او می‌تواند روش‌های مقابله، گروه‌های حمایتی، مشاوره یا دارو را برای کمک به احساس بهتر توصیه کند.

با عزیزتان و خانواده تان صحبت کنید

ممکن است احساس کنید که نباید احساسات خود را به دوش مردم بکشید زیرا شما بیمار نیستید. با این حال، صحبت در مورد بیماری و احساس شما می تواند به کاهش استرس کمک کند. با عزیزتان، سایر اعضای خانواده یا دوستانی که می توانند حمایت کنند صحبت کنید.

به دنبال کمک باشید

خدمات اجتماعی انواع مختلفی از کمک ها را ارائه می دهند. اینها شامل تحویل غذا، حمل و نقل و مشاوره حقوقی یا مالی است.

به گروه پشتیبانی بپیوندید

گروه‌های پشتیبانی به شما این امکان را می‌دهند که احساسات و تجربیات خود را با سایر افرادی که می‌روند به اشتراک بگذارید.

از طریق موقعیت های مشابه پزشک می تواند گروه های حمایتی محلی را پیشنهاد دهد. رسانه های اجتماعی نیز یک منبع هستند. ابزارهای آنلاین، انجمن‌ها و برنامه‌های تلفن همراه برای ارتباط شما با افرادی که در شرایط مشابه هستند در دسترس هستند.

به دنبال مشاوره باشید

تشخیص اینکه به کمک نیاز دارید، به قدرت و شجاعت نیاز دارد. گاهی اوقات صحبت با یک مشاور در مورد احساس خود مفید است. پزشک شما می تواند شما را به یک درمانگر معرفی کند که در نوع مشاوره مورد نیاز شما تخصص دارد

مواردی که باید در نظر گرفت

گاهی اوقات استرس مراقبت از یک عزیز بسیار زیاد می شود. این می تواند منجر به استرس بیش از حد و حتی افسردگی شود. مراقب این نشانه ها باشید:

علائم اضافه بار استرس

احساس غرق شدن یا درماندگی

اضطراب یا تحریک پذیری

عصبانیت بیش از حد نسبت به شخصی که از او مراقبت می کنید، خانواده یا خودتان

مشکلات سلامتی (سوزش سر دل، سردرد، یا ابتلا به یک سری سرماخوردگی یا آنفولانزا)

مشکلات خواب (خوابیدن زیاد یا ناکافی)

کناره گیری اجتماعی

رفتارهای ناسالم، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن بیش از حد الکل

نشانه های افسردگی

تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن ناخواسته

به راحتی یا بدون دلیل گریه می کند

احساس غم، ناامیدی یا درماندگی

احساس کندی، بی قراری یا تحریک پذیری

احساس بی ارزشی یا گناه

سردرد ، کمردرد یا مشکلات گوارشی

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

هیچ علاقه یا لذتی به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید ندارید

مشکلات خواب (خوابیدن زیاد یا ناکافی)

مشکل در یادآوری چیزها، تمرکز، یا تصمیم گیری

افکار مربوط به مرگ یا خودکشی

اگر فکر می کنید از استرس زیاد یا افسردگی رنج می برید، با پزشک خانواده خود تماس بگیرید. او می تواند به شما در مدیریت احساسات و استرس کمک کند. این می تواند از طریق تکنیک های مدیریت استرس، مشاوره یا دارو باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان