پوسیدگی رختخواب چیست؟ و کدام افراد را درگیر می کند؟

خط سلامت: نسل هزاره و نسل Z با "پوسیدن در رختخواب" از روزهای تعطیل خود نهایت استفاده را می کنند.

پوسیدگی رختخواب چیست؟ و کدام افراد را درگیر می کند؟

این اصطلاح به روندی اشاره دارد که در آن افراد کل روز را زیر پتوهای گرم و نرم خود می گذرانند و در حالی که تا دیروقت می خوابند، تلویزیون تماشا می کنند یا بی هدف به دستگاه های الکترونیکی خود خیره می شوند.

به گزارش خط سلامت، این روند به عنوان راهی برای کاهش استرس یا جلوگیری از فرسودگی شغلی بعد از یک هفته کاری طولانی در نظر گرفته می شود، اما به گفته سامانتا بردمن، روانپزشک و مدرس بالینی در دانشکده پزشکی ویل-کورنل و نویسنده کتاب "vitality Everyday, Turning Stress Into Strength" این کار می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد.

بردمن می گوید: این کار بسیار وسوسه انگیز است. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم بعد از گذراندن دوره طولانی 'پوسیدن در رختخواب' احساس چندان بهتری نمی کنند. در هر صورت، احساس خستگی بیشتری می کنند.

چرا " پوسیدن در رختخواب " می تواند مضر باشد؟

بردمن می گوید، "پوسیدن در رختخواب" می تواند ریتم شبانه روزی را مختل کند، که ساعت زنگ طبیعی بدن شماست و به شما می گوید چه زمانی بخوابید و چه زمانی بیدار شوید. اگر تا به حال یک روز را به این شکل گذرانده اید یا فقط کمی بیشتر از حد معمول خوابیده اید، ممکن است احساس سستی و بی حالی داشته باشید یا در زمان مناسب شب به خواب رفتن برایتان سخت تر شود.

خواب کافی برای سلامتی شما ضروری است. اما طبق گفته دانشکده پزشکی جان هاپکینز، خوابیدن بیش از حد نیز با بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله بیماری قلبی، چاقی و افسردگی مرتبط است.

به طور مشابه، تحقیقات نشان می دهد خیره شدن طولانی مدت به صفحه گوشی یا تلویزیون می تواند باعث خستگی چشم، اختلال خواب و سلامت روان ضعیف شود.

بردمن می گوید زمانی که بیش از حد می خوابید، یک سریال جدید را تماشا می کنید یا در شبکه های اجتماعی گم می شوید، در حال استراحت واقعی نیستید. شما فقط خودتان را از هر مشکلی که دارید، صرف نظر از اینکه خستگی ناشی از کار، یک مشکل استرس زا یا یک سبک زندگی ناسالم باشد، منحرف می کنید.

راه های بهتر برای تجدید قوا

استراحت در رختخواب برای ساعت ها ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما کلید استراحت واقعی "عمدی" است و "اغلب برعکس کاری است که دوست داریم انجام دهیم"، بردمن می گوید.

او توصیه می کند هر گونه ورزش کم شدت یا فعالیت آرامش بخشی را که شما را در یک فضای ذهنی خوب قرار می دهد و به بدن شما در بهبودی کمک می کند، امتحان کنید و روال عادی خود را تغییر دهید.

به نظر بردمن، استراحت می تواند شامل هر فعالیتی باشد که در دراز مدت سلامت روانی یا جسمی شما را بازیابی کند، حتی اگر بر خلاف تصور رایج باشد.

بردمن می گوید: "وقتی بیرون قدم می زنید، با یک دوست ملاقات می کنید، کاری انجام می دهید که حتی ممکن است از آن وحشت داشته باشید، احتمالاً احساس خیلی بهتری خواهید داشت."

تحقیقات نشان می دهد پیاده روی در طبیعت به ویژه در ارتقای سلامت روان و تندرستی مؤثر است. به عنوان مثال، یک پیاده روی 40 دقیقه ای در طبیعت به مردم کمک کرد تا احساس تجدید قوا و تمرکز بیشتری نسبت به یک پیاده روی 40 دقیقه ای در یک منطقه شهری داشته باشند.

بردمن از مراجعانش می خواهد لیستی از فعالیت هایی را که از انجام دادن آنها می ترسند تهیه کنند و میزان ترس خود را از یک تا 10 درجه بندی کنند و سپس بعد از انجام کار، احساس خود را بنویسند.

او می گوید: "آنها معمولاً از انجام آن کار بسیار خوشحال هستند... آنها بیرون رفتند، با کسی که برایشان مهم است، وقت دو نفره گذراندند، به نوعی در طبیعت بودند." "انجام کمی کار بسیار مرمت کننده تر [از پوسیدن در رختخواب] است."

دیان اوگلی، متخصص طب خواب در دانشکده پزشکی ویل کرنل/نیویورک-پرسبیتریان، می گوید اگر ترک خانه کاملاً غیرممکن است، همچنان می توانید راه بهتری برای استراحت پیدا کنید تا اینکه فقط در رختخواب دراز بکشید.

او گفت: «برای اینکه خواب شبانه تان را مختل نکنید، جلسه "پوسیدن" خود را به مبل، میز آشپزخانه یا اتاق خواب مهمان منتقل کنید. او همچنین پیشنهاد داد که به جای خیره شدن به صفحه نمایش، کتاب بخوانید یا مدیتیشن کنید. همچنین می توانید در خانه قدم بزنید یا یک تمرین ورزشی کوتاه و ساده انجام دهید تا خون شما به جریان بیفتد.»

بردمن می گوید استراحت فعال ممکن است کمی تلاش بخواهد. اما "این کار می تواند واقعاً در اطمینان حاصل کردن از اینکه شما واقعاً سرحال و شارژ شده اید، مفید باشد."

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان