چگونه اضطراب رابطه را کنترل کنید؟

خط سلامت: اضطراب رابطه به آن دسته از احساسات نگرانی، ناامنی و شک اشاره دارد که ممکن است در یک رابطه ظاهر شود، حتی اگر همه چیز نسبتاً خوب پیش برود.

اضطراب رابطه به آن احساسات نگرانی، ناامنی و تردیدی اشاره دارد که می‌تواند در یک رابطه ظاهر شود، حتی اگر همه چیز نسبتاً خوب پیش برود.

به گزارش خط سلامت، شما در یک رابطه با فردی عالی هستید که او را دوست دارید. اعتماد ایجاد کرده‌اید، مرزها را تعیین کرده‌اید و سبک‌های ارتباطی یکدیگر را یاد گرفته‌اید.

اضطراب رابطه

در عین حال، ممکن است خودتان، شریک زندگی خود و رابطه را دائماً زیر سوال ببرید.

آیا این کار دوام خواهد داشت؟ چگونه می‌دانید که آیا این شخص واقعاً برای شما مناسب است؟ اگر آنها در حال پنهان کردن رازی تاریک باشند چه؟

اگر فقط قادر به حفظ یک رابطه سالم و متعهد نیستید چه؟

این نگرانی مداوم نامی دارد: اضطراب رابطه.

 آسترید رابرتسون، روانشناس می‌گوید: اضطراب رابطه بسیار شایع است.

برخی از افراد در ابتدای یک رابطه، قبل از اینکه بدانند شریک زندگی آنها علاقه ای به آنها دارد، اضطراب رابطه را تجربه می‌کنند.اما این احساسات همچنین می‌توانند در روابط متعهد و طولانی مدت ظاهر شوند.

با گذشت زمان، اضطراب رابطه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ناراحتی عاطفی
  • کمبود انگیزه
  • خستگی یا فرسودگی عاطفی
  • ناراحتی معده و سایر نگرانی‌های جسمی

اضطراب ممکن است ناشی از چیزی در خود رابطه نباشد. اما در نهایت می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که برای شما و شریک زندگی تان مشکل و ناراحتی ایجاد می‌کند.

اضطراب رابطه می‌تواند به روش‌های مختلف ظاهر شود.

اکثر مردم در برخی مواقع احساس کمی ناامنی در مورد رابطه خود می‌کنند، به خصوص در مراحل اولیه قرار ملاقات و تشکیل یک تعهد. این غیرعادی نیست، بنابراین معمولاً نیازی نیست نگران تردیدها یا ترس‌های گذرا باشید، به خصوص اگر خیلی روی شما تأثیر نگذارند.

اما این افکار مضطرب گاهی رشد می‌کنند و به زندگی روزمره می‌خزند.

در اینجا نگاهی به برخی از علائم بالقوه اضطراب رابطه آورده شده است:

تعجب از اینکه آیا برای شریک زندگی خود مهم هستید. معمول‌ترین بیان اضطراب رابطه مربوط به سوالات اساسی «آیا من مهم هستم؟» این نشان‌دهنده یک نیاز اساسی برای اتصال، تعلق و احساس امنیت است.

اگر اضطراب رابطه دارید، این نگرانی‌ها می‌توانند تبدیل به یک وسواس شوند.این افکار گاهی می‌توانند به ترس مداوم از ترک شدن توسط شریک زندگی تبدیل شوند.

این اضطراب می‌تواند مشکل ساز شود زمانی که رفتار خود را تنظیم کنید تا محبت مداوم آنها را تضمین کنید.

به عنوان مثال، ممکن است:

از مطرح کردن مسائلی مانند تأخیر مکرر در رابطه خودداری کنید.

نادیده گرفتن زمانی که شریک زندگی کارهایی انجام می‌دهد که شما را آزار می‌دهد، مانند پوشیدن کفش در داخل خانه 

نگرانید که از شما عصبانی شوند، حتی اگر به نظر عصبانی نیایند.

شک در سازگاری بلندمدت اضطراب رابطه می‌تواند باعث شود شما در مورد اینکه آیا شما و شریک زندگی خود واقعاً سازگار هستید، حتی زمانی که همه چیز در رابطه عالی پیش می‌رود، شک کنید. همچنین ممکن است در مورد اینکه آیا واقعاً خوشحال هستید یا فقط فکر می‌کنید خوشحال هستید، شک کنید.

در پاسخ، ممکن است شروع کنید به تمرکز توجه خود بر تفاوت‌های جزئی - آنها عاشق موسیقی پانک هستند، اما شما بیشتر یک فرد اهل موسیقی فولک راک هستید - و اهمیت آنها را بیش از حد تأکید کنید.

خراب کردن رابطه رفتارهای خرابکاری می‌توانند ریشه در اضطراب رابطه داشته باشند.

ممکن است این کارها را عمداً انجام ندهید، اما هدف اصلی - چه آن را متوجه شوید یا نه - معمولاً تعیین میزان اهمیت شریک زندگی شما است.

به عنوان مثال ممکن است باور داشته باشید مقاومت در برابر تلاش‌های شما برای دور کردن آنها ثابت می‌کند که آنها واقعاً شما را دوست دارند.

شناسایی علت اضطراب رابطه

شناسایی آنچه پشت اضطراب شماست می‌تواند زمان‌بر و نیازمند کاوش خودآگاهانه اختصاصی باشد، زیرا هیچ علت روشنی وجود ندارد. ممکن است حتی به سختی بتوانید دلایل بالقوه را به تنهایی شناسایی کنید.

رابرتسون می‌گوید: ممکن است از دلیل اضطراب آگاه نباشید. 

 برخی از عوامل رایج هستند که ممکن است در آن نقش داشته باشند:

تجربیات رابطه گذشته

خاطرات چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است می‌توانند همچنان بر شما تأثیر بگذارند، حتی اگر فکر کنید بیشتر بر آنها غلبه کرده‌اید.

اگر شریک زندگی قبلی شما:

  • به شما خیانت کرد
  • شما را به طور غیرمنتظره‌ای ترک کرد
  • درباره احساسات خود نسبت به شما دروغ گفت
  • شما را در مورد ماهیت رابطه خود گمراه کرد

ممکن است بیشتر احتمال داشته باشد که اضطراب رابطه را تجربه کنید.

پس از آسیب دیدن، داشتن مشکل در اعتماد دوباره به کسی غیرعادی نیست حتی اگر شریک زندگی فعلی شما هیچ نشانه‌ای از دستکاری یا عدم صداقت نشان ندهند.

محرک‌های خاص، چه از آنها آگاه باشید یا نه، همچنان می‌توانند شما را به گذشته برده و باعث شک و ناامنی شوند.

خود کم بینی

خود کم بینی گاهی می‌تواند به ناامنی و اضطراب رابطه کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که عزت نفس پایین‌تری دارند، بیشتر احتمال دارد که هنگام تجربه خود شک، در احساسات شریک زندگی خود شک کنند. این می‌تواند به عنوان یک نوع پیش‌بینی اتفاق بیفتد.

به عبارت دیگر، احساس ناامیدی از خود می‌تواند برای شما آسان‌تر کند تا باور کنید که شریک زندگی شما نیز همین احساس را نسبت به شما دارد.

افرادی که سطح بالاتری از عزت نفس دارند، برعکس، تمایل داشتند که هنگام تجربه خود شک، خود را از طریق روابط خود تأیید کنند.

سبک وابستگی

سبک وابستگی که در کودکی ایجاد می‌کنید می‌تواند تأثیر زیادی بر روابط شما به عنوان یک بزرگسال داشته باشد.

اگر والدین یا مراقب شما به سرعت به نیازهای شما پاسخ دادند و عشق و حمایت ارائه کردند، احتمالاً یک سبک وابستگی امن ایجاد کرده‌اید.

اگر آنها به طور مداوم نیازهای شما را برآورده نکردند یا اجازه دادند که به طور مستقل رشد کنید، سبک وابستگی شما ممکن است کمتر امن باشد.

سبک‌های وابستگی ناامن می‌توانند به روش‌های مختلف به اضطراب رابطه کمک کنند:

  • وابستگی اجتنابی می‌تواند منجر به اضطراب در مورد سطح تعهدی که شما در حال انجام آن هستید یا عمیق‌تر شدن نزدیکی شود.
  • از سوی دیگر، وابستگی مضطرب گاهی می‌تواند منجر به ترس از ترک شدن ناگهانی توسط شریک زندگی شما شود.

به خاطر داشته باشید داشتن سبک وابستگی ناامن به این معنی نیست که محکوم به تجربه دائمی اضطراب رابطه هستید.

جیسون ویلر، می‌گوید: همانطور که نمی‌توانید از یک نوع شخصیت به نوع دیگر تغییر کنید، نمی‌توانید سبک وابستگی خود را کاملاً تغییر دهید.اما قطعاً می‌توانید تغییرات کافی ایجاد کنید که سبک وابستگی ناامن شما را در زندگی عقب نگه ندارد.

تمایل به سوال کردن

یک طبیعت پرسشگر همچنین می‌تواند در اضطراب رابطه نقش داشته باشد.

ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد یک مسیر، نیاز داشته باشید همه نتایج ممکن یک موقعیت را در نظر بگیرید. یا شاید فقط عادت دارید هر تصمیمی را با دقت بررسی کنید.

اگر تمایل دارید در مورد انتخاب‌های خود، حتی پس از انجام آنها، سوالات زیادی از خود بپرسید، احتمالاً مدتی را نیز صرف سوال کردن در مورد رابطه خود خواهید کرد. این همیشه یک مشکل نیست. در واقع، معمولاً سالم است که وقت بگذارید تا در مورد انتخاب‌هایی که می‌کنید، به خصوص انتخاب‌های مهم (مانند تعهد عاشقانه) فکر کنید.

اضطراب رابطه می‌تواند برطرف شود، اگرچه زمان و تلاش می‌برد. 

رابرتسون می‌گوید: می‌توانم به کسی بگویم که اضطراب او لزوماً به معنای وجود یک مشکل اساسی در رابطه نیست و در واقع ممکن است آنها بسیار دوست داشته شوند. اما تا زمانی که احساس کنند همه چیز خوب است، اضطراب احتمالاً ادامه خواهد داشت.

او تشویق می‌کند اضطراب رابطه را زودتر قبل از اینکه به یک مشکل تبدیل شود، برطرف کنید.

این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا کار را شروع کنید:

هویت خود را حفظ کنید

همانطور که شما و شریک زندگی خود به هم نزدیک‌تر می‌شوید، ممکن است بخش‌های کلیدی هویت، فردیت یا حتی استقلال خود را تغییر دهید تا برای شریک زندگی خود و رابطه جا باز کنید.

این اغلب به طور طبیعی اتفاق می‌افتد زیرا شما و شریک زندگی خود تبدیل به یک زوج می‌شوید.  در حالی که برخی از تغییرات - مانند عادت کردن به خوابیدن با پنجره باز - ممکن است تأثیر زیادی بر احساس خود نداشته باشند، برخی دیگر ممکن است داشته باشند.

از دست دادن حس خود در رابطه یا تغییر برای تطبیق با آنچه فکر می‌کنید شریک زندگی شما می‌خواهد به هیچ یک از شما کمک نمی‌کند.

به یاد داشته باشید، دلایل شریک زندگی شما برای خواستگاری از شما با آنچه شما هستید مرتبط است. اگر شروع کنید به فشار دادن بخش‌هایی برای حفظ رابطه، ممکن است احساس کنید که کمتر شبیه خودتان هستید. علاوه بر این، ممکن است شریک زندگی شما احساس کند که فردی را که عاشقش شده است از دست داده است.

آگاهانه‌تر باشید

تمرینات ذهن آگاهی شامل تمرکز آگاهی شما بر آنچه در لحظه حاضر اتفاق می‌افتد بدون قضاوت است. هنگامی که افکار منفی ظاهر می‌شوند، آنها را تشخیص می‌دهید و اجازه می‌دهید که از بین بروند.

این می‌تواند به ویژه زمانی مفید باشد که در یک مارپیچ فکری منفی گیر کرده‌اید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا تجربیات روزمره خود را با شریک زندگی خود اولویت‌بندی کنید.

از این گذشته، شاید رابطه در چند ماه یا چند سال به پایان برسد، اما همچنان می‌توانید آن را قدردانی کرده و از آن لذت ببرید.

ارتباط خوب را تمرین کنید

اضطراب رابطه اغلب از درون می‌آید، بنابراین ممکن است هیچ ارتباطی با شریک زندگی شما نداشته باشد.

از عمل کردن بر اساس احساسات خود اجتناب کنید

احساس اضطراب در مورد رابطه خود یا شریک زندگی خود گاهی می‌تواند باعث شود که بخواهید مدرکی داشته باشید که همه چیز درست است.

طبیعی است که بخواهید خود را آرام کنید اما در برابر این انگیزه مقاومت کنید که این مدرک را به روش‌های غیر مفید یا مضر پیدا کنید.

به تفاوت بین رفتارهای معمول و اقدامات خودجوش خود توجه کنید. ارسال منظم پیامک ممکن است در رابطه شما طبیعی باشد و حفظ یک مکالمه مداوم می‌تواند به تقویت حس اتصال کمک کند.

اما ارسال چند پیامک در یک ساعت برای پرسیدن از شریک زندگی خود که کجاست و چه کاری انجام می‌دهد، حتی اگر بدانید که با دوستان خود بیرون است، می‌تواند منجر به درگیری شود.

هنگامی که این تکانه‌ها را احساس می‌کنید، سعی کنید خود را با تنفس عمیق، پیاده روی یا دویدن یا یک تماس تلفنی سریع با یک دوست نزدیک منحرف کنید.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر در کار کردن به تنهایی با اضطراب رابطه مشکل دارید، صحبت کردن با یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا کمی آرامش کسب کنید. این همچنین یک راه عالی برای یادگیری نحوه مقابله با اثرات اضطراب رابطه است.

برای اضطراب رابطه، یک درمانگر که با زوج‌ها کار می‌کند می‌تواند به ویژه مفید باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان