14 عبارتی که رابطه تان را با فرزند نوجوان متحول می کند

خط سلامت: شاید شما در هجوم فرزندپروری یک نوجوان باشید، یا به یاد داشته باشید رابطه با نوجوان چگونه است. در هر صورت، می دانید که رابطه نوجوان و والدین معمولاً یک رابطه پرتنش است.

14 عبارتی که رابطه تان را با فرزند نوجوان متحول می کند

آویگیل لو، روانشناس توضیح داد: نوجوانان در این سن فردی مستقل می شوند. این برای آنها بسیار دشوار است، زیرا آنها در تلاش هستند تا خودمختارتر شوند و خودشان فکر کنند، نمی‌خواهند مانند گذشته به مامان و بابا وابسته شوند. با این حال، آنها هنوز به والدین خود وابسته هستند، که باعث ناهماهنگی شناختی و ناامیدی می شود. در یک سطح، آنها احساس می کنند آماده بزرگسالی هستند، اما در سطح دیگر، آنها هنوز وابسته هستند. این درگیری ارتباط آنها با والدینشان را بسیار دشوار می کند.

به گزارش خط سلامت برای والدین مهم است بپذیرند که احتمالاً در طول سال‌های نوجوانی به راحتی با فرزندان خود ارتباط برقرار نمی‌کنند. از سوی دیگر، عبارات خاصی می توانند احساس امنیت و ارتباط را تقویت کنند.

بهترین عبارات برای استفاده با نوجوان

لو تأکید کرد پرسیدن سؤالات باز، بازتاب و تأیید احساسات و نیازها کلیدی است.

او گفت: نوجوانان از نظر عاطفی بسیار بی نظم، تکانشی و عاطفی هستند. آنها به آینه کاری زیادی نیاز دارند، مشابه آنچه که یک کودک 2 ساله نیاز دارد.این بدان معنا نیست والدین رفتارهای بد را تأیید می کنند، بلکه احساسات را منعکس می کنند، آنها را در خود نگه می دارند و یک چهره و ظرف ثابت برای احساسات خود باقی می مانند. این به نوجوانان مهارت های خودتنظیمی را می آموزد.

با در نظر گرفتن این موضوع، لو عباراتی را بیان کرد که می تواند به بهبود رابطه شما کمک کند، عبارتند از: «احساس ات منطقی است...»، «من می دانم که بهترین کار را انجام می دهی،» «تو می‌توانی از پس این کار بر بیای»، «من به تو ایمان دارم»، «به تو اعتماد دارم»، «می‌توانی به خودت اعتماد کنی»، «اگر به من نیاز داری من اینجا هستم»، «امیدوارم در صورت نیاز احساس راحتی داشته باشی که پیش من بیای. هر چیزی، و "البته که شما احساس می کنید...".

دانستن اینکه شما همیشه در کنار آنها هستید می تواند آنها را تشویق کند تا افکار و احساسات خود را باز کنند و به اشتراک بگذارند.

ساندرا کوشنیر، درمانگر ازدواج و خانواده اضافه کرد عبارت مورد علاقه او برای استفاده از نوجوانان این است: اینجا برای شما هستم، مهم نیست چه باشد.

او توضیح داد این بیانیه به آنها اطمینان می دهد از حمایت بی قید و شرط  برخوردارند و احساس امنیت و اعتماد را تقویت می کنند. او گفت: دانستن اینکه همیشه در کنار آنها هستید، می تواند آنها را تشویق کند تا افکار و احساسات خود را باز کنند و به اشتراک بگذارند.

کوشنیر گفت: با نشان دادن علاقه واقعی به نظرات آنها، احساس فردیت رو به رشد آنها را تایید می کنید و ارتباطات باز را ترویج می کنید.این همچنین نشان می دهد به دیدگاه های در حال ظهور بزرگسالان احترام می گذارید.

کوشنیر گفت: می‌دانم این برای شما مهم است می‌تواند یک عبارت مفید و معتبر باشد. تصدیق اولویت ها و علایق آنها، حتی اگر برای شما بی اهمیت به نظر برسند، به ایجاد ارتباط کمک می کند. این نشان دهنده همدلی و احترام به استقلال آنهاست.

در نهایت، استفاده از عبارت "بیایید این را با هم بفهمیم" می تواند پویایی را از ذهنیت والدین در مقابل نوجوان به یک رابطه مشارکتی تر تغییر دهد.

کوشنیر افزود: همکاری در حل مشکل، ایده کار تیمی و حمایت را تقویت می کند، که می تواند پیوند را تقویت کند.

عبارات و سوالاتی که باید اجتناب کنید

 نیکول اوسکودا، درمانگر ازدواج و خانواده در شیکاگو، گفت: برخی اظهارات ممکن است به‌عنوان تقابل‌آمیز یا قضاوت‌آمیز تلقی شوند و ارتباط را به جای تشویق کردن، قطع کنند.

به جای تقویت تفاهم، ممکن است به دفاع و مقاومت منجر شوند. برای تأثیر مؤثر بر انتخاب‌ها و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها، والدین باید درک دیدگاه نوجوان خود را در اولویت قرار دهند. والدین می توانند به ایجاد رابطه ای کمک کنند که پاسخگوی نیازها و احساسات نوجوانان باشد.

اوسکودا گفت والدین باید در استفاده از سؤالات و عباراتی مانند «می‌خواهم با شما در مورد... صحبت کنم»، «باید به من بگویید چرا این کار را کردید» و «چطور ممکن است به انجام آن فکر کنید، محتاط باشند؟»

کوشنیر گفت مقایسه دام دیگری است که باید تمام تلاش خود را برای اجتناب از آن انجام دهید. گفتن چیزی به این مضمون: «چرا نمی‌توانی شبیه‌ او باشی...؟» می تواند به عزت نفس نوجوان آسیب برساند و باعث ایجاد رنجش شود. کوشنیر توضیح داد: هر نوجوان منحصر به فرد است و مقایسه آنها با دیگران شخصیت و ارزش آنها را تضعیف می کند.

عبارات دیگر می توانند نوجوانان را در زمانی که بیشتر والدین تلاش می کنند برعکس انجام دهند، خاموش کنند. گفتن "چون من این را گفتم" و "شما بیش از حد واکنش نشان می دهید" می تواند نادیده گرفته شود.

نادیده گرفتن احساسات آنها می تواند منجر به ناامیدی و احساس شنیده نشدن شود. مهم است احساسات آنها را تأیید کنیم، حتی اگر نامتناسب به نظر برسند.

نتیجه نهایی

پدر و مادری کردن یک نوجوان چیزی آسان نیست،  اگر متوجه شدید در این دوران برای برقراری ارتباط با فرزندتان مشکل دارید، نباید خیلی به خود سخت بگیرید. اما با دلسوزی کافی و کمی تغییر در سبک ارتباطی خود، ممکن است رابطه خود را تغییر دهید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان