4 پیش بین قوی طلاق که تا 94 درصد درست است

خط سلامت: جان گاتمن، روانشناس نامدار، با تحقیقات گسترده خود توانسته است با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کند که کدام زوج‌ها به طلاق می‌انجامند. او با شناسایی "چهار سوار آخرالزمان" در روابط زناشویی، کلیدی برای درک دلایل شکست ازدواج‌ها ارائه داده است.

4 پیش بین قوی طلاق که تا 94 درصد درست است

آیا می‌دانستید که با شناخت چند رفتار خاص در یک رابطه، می‌توان آینده یک ازدواج را پیش‌بینی کرد؟ جان گاتمن، روانشناس مشهور، با شناسایی "چهار سوار آخرالزمان" در روابط زناشویی، این راز را فاش کرده است.

به گزارش خط سلامت، در سال 1992، جان گاتمن، روانشناس بالینی و مشاور ازدواج مشهور، یک کاوش آماری پیشگامانه در مورد ازدواج ها و طلاق ها انجام داد. از طریق این تحقیق که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شد، او توانست با دقت خیره کننده 94 درصد پیش بینی کند که کدام زوج ها در نهایت طلاق می گیرند. از آن زمان، گاتمن - به همراه همسرش جولی گاتمن - تحقیقات گسترده ای در مورد عواملی که باعث ایجاد یا شکستن روابط می شوند، انجام داده اند.

کار آنها به پویایی های کلیدی مختلفی اشاره کرده است که به موفقیت یا شکست زناشویی کمک می کند. و طبق تحقیقات آنها از کتاب راهنمای بالینی زوج درمانی، حضور "چهار سوار آخرالزمان" - استعاره ای که از عهد جدید به عاریت گرفته شده است که به پایان زمان نشان می دهد یکی از بزرگترین پیش بینی کننده های طلاق است. این چهار رفتار، اگر به طور مداوم در یک ازدواج ظاهر شوند، می توانند نشان دهنده مشکلات جدی در آینده باشند.

1. انتقاد

گاتمن ها انتقاد، اولین سوارکار را به عنوان ارائه مشکلات در یک رابطه به عنوان نتیجه مستقیم کاستی های همسرتان تعریف می کنند. برخلاف یک شکایت ساده یا انتقاد از یک اشتباه خاص، انتقاد یک حمله مستقیم به شخصیت شریک زندگی شما است که اغلب شامل کلی‌گویی‌های گسترده است.

این رفتار می تواند به ویژه آسیب زا باشد، زیرا تمرکز را از موضوع مورد نظر به نقص های درک شده شریک زندگی شما تغییر می دهد - که در نهایت باعث می شود بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستند تا کاری که انجام داده است، تغییر کند.

به عنوان مثال، یک شکایت واقعی ممکن است به نظر برسد: "دیروز وقتی با من تماس نگرفتی و به من اطلاع ندادی که شب بیرون رفتنت با دوستانت تا دیر وقت ادامه خواهد داشت، واقعاً نگران شدم." در اینجا، شما به یک رفتار خاص و احساساتی که در شما ایجاد کرده، بدون حمله به شریک زندگی خود می پردازید.

در مقابل، انتقاد ممکن است اینگونه به نظر برسد: «شما همیشه مرا از جریان دور نگه می دارید و هرگز به احساسم فکر نمی کنید. من هرگز کاری به این خودخواهانه انجام نمی دهم.» در اینجا، تمرکز شما از رفتار به ارزیابی منفی گسترده از شخصیت همسرتان تغییر می کند.

با گفتن «تو همیشه این کار را می‌کنی» و «تو هرگز آن کار را نمی‌کنی»، به طور مداوم شریک زندگی‌تان را به‌عنوان یک مرتکب ناقص یا خودخواه معرفی می‌کنید. انتقاد در خدمت ابراز نارضایتی نیست، بلکه برای سرزنش کردن است. این می تواند باعث شود نیمه دیگر شما احساس طرد شدن، صدمه دیدن و عصبانیت کند - که می تواند به سرعت به مشکلات بیشتر یا سوارکاری تبدیل شود.

2. حالت دفاعی

سوارکار دوم، حالت تدافعی، به عنوان تلاش شریک برای محافظت یا حفظ خود درک می شود، که اغلب در پاسخ به انتقاد سر خود را بالا می برد. این سوارکار می تواند به دو شکل باشد که هر دوی آنها حل و فصل تعارضات درون یک رابطه را تضعیف می کند.

اولین شکل، «موضع قربانی بی گناه» است، که در آن ما ناله می کنیم یا بهانه ای برای اشتباهات خود می گیریم تا اینطور به نظر برسد که به ناحق متهم شده ایم. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی‌تان از شما بپرسد که چرا به او اجازه ندادید تا دیر وقت بیرون بیایید، با این جمله پاسخ می‌دهید: «سال‌هاست که دوستانم را ندیده‌ام، و می‌دانی که چند وقت است که هستم. تمایل به دیدن آنها آیا اجازه ندارم یک شب تفریح ​​کنم؟» در اینجا، شما سرزنش را از اعمال خود دور می‌کنید و به ناعادلانه بودن شریکتان می‌اندازید.

شکل دوم «موضع خشم درست» است، که در آن ما در تلاش برای ضدحمله با انتقاد با انتقاد مبارزه می کنیم. برای مثال، اگر شریک زندگی‌تان از کاری که قول داده‌اید انجام دهید، اما فراموش کرده‌اید، شکایت می‌کند، در پاسخ می‌گویید: «روز بسیار طولانی داشتم. می دانستی امروز برای من شلوغ خواهد بود، پس چرا خودت این کار را نکردی؟» در اینجا، شما موضوع مورد نظر را به طور کامل نادیده می گیرید و در عوض، با انتقاد از اعمال یا بی عملی شریک زندگی خود منحرف می شوید.

نمی توان انکار کرد که همه ما هر از گاهی به حالت دفاعی تکیه می کنیم. با این حال، استفاده مداوم از آن فقط رسیدگی به مشکلات درون رابطه را به تأخیر می اندازد، زیرا یک سلاح عالی برای اجتناب از مسئولیت پذیری است. با این حال، در یک رابطه سالم، شرکا نباید در قبول مسئولیت یک اشتباه یا کاستی مشکل زیادی پیدا کنند – زیرا در انجام این کار نباید ترسی داشته باشند. در نهایت، حالت تدافعی فقط در خدمت این است که به همسرمان نشان دهیم که نگرانی‌های او را جدی نمی‌گیریم، که می‌تواند مشکلات موجود را به مشکلات بزرگ‌تر و ترسناک‌تر تبدیل کند.

3. تحقیر

سومین سوارکار، و مطمئناً شریرترین آنها، تحقیر است - که شامل اظهارات خشمگینانه از موقعیت درک شده اقتدار بر شریک زندگی شما است. این پست ترین و فرومایه ترین اسب سواری است که گوتمن ها آن را بزرگترین پیش بینی کننده طلاق می دانند. تحقیر عموماً نتیجه کینه یا خشم عمیق است و می تواند به طرق مختلف ظاهر شود:

    طعنه: استفاده از عبارات گزنده برای تحقیر شریک زندگی خود.

    توهین: انجام حملات adhominem به شخصیت یا هوش شریک زندگی خود.

    لقب دادن: استفاده از اسامی تحقیرآمیز یا تحقیرآمیز برای خطاب به همسرتان.

    زبان بدن بی‌احترامی: غلتیدن چشم، تمسخر، تمسخر، یا سایر حرکاتی که نشانه تحقیر است.

با توجه به ماهیت نفرت انگیز تحقیر، اثرات آن بر یک رابطه می تواند ویرانگر باشد - و نیازی به گفتن نیست که نشانه های مستمر تحقیر یک پرچم قرمز مهم است. حل یک مشکل در صورت وجود تحقیر تقریباً غیرممکن است، زیرا نادیده گرفتن آن بسیار دشوار است. تحقیر به شریکتان نشان می‌دهد که شما خود را برتر می‌دانید و به او خیلی کم فکر می‌کنید، که راهی تضمین شده برای ایجاد احساس بی ارزشی یا حقارت در اوست.

4. سنگ اندازی

آخرین سوارکار سنگ اندازی است که شامل جدایی کامل و کامل از تعامل با شریک زندگی شماست. این عقب نشینی کامل معمولاً در پاسخ به سایر سوارکاران رخ می دهد که اغلب به تحقیر می رسد. در این حالت، شما به طور کامل خاموش می شوید. آنقدر عصبانی، صدمه دیده یا غرق می شوید که به طور کامل گوش نمی دهید و این را برای همسرتان نیز کاملاً واضح می سازید. به عنوان مثال، شما ممکن است

    نشانه های گوش دادن مانند تکان دادن سر، تماس چشمی و حرکات صورت را متوقف کنید

    از مکالمه دور شوید

    به طور کامل تنظیم کنید

    مشغول کارهای دیگر باشید

    فعالانه طرف مقابل را نادیده بگیرید

Stonewalling معمولاً وقتی سرش را بالا می‌برد که سه سوار دیگر آنقدر غیرقابل تحمل می‌شوند که به نظر می‌رسد هیچ راه دیگری برای مقابله با یک تعامل وجود ندارد. اما، هنگامی که سنگ اندازی شروع می شود، می تواند به یک مکانیسم مقابله ای عمیقاً ریشه دار و ناسازگار تبدیل شود که شکستن آن دشوار است. برای حل مشکل یا آشتی مناسب نیست، زیرا، همانطور که از نام آن پیداست، ممکن است شریک زندگی شما احساس کند که دارد با یک دیوار آجری صحبت می کند. آنها هیچ راهی برای رسیدن به شما نخواهند داشت و به نوبه خود، هیچ راهی برای پیشرفت در ایجاد ارتباط مجدد نخواهند داشت.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان