رسانه های اجتماعی تأثیر زیادی بر تصویر سازی سیاه دارند

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تنها یک هفته دوری از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود اعتماد به نفس و تصویر بدن در زنان جوان کمک کند.

رسانه های اجتماعی تأثیر زیادی بر تصویر سازی سیاه دارند

اخیرا یافته‌های مطالعاتی نشان داده است شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری تصویر بدن دارند و کاهش استفاده از آن‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان و برداشت افراد از ظاهر بدن شان داشته باشد.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان جوانی که به مدت یک هفته از شبکه‌های اجتماعی فاصله می‌گیرند، اعتماد به نفس و تصویر بدنی بهتری پیدا می‌کنند.

تأثیر یک هفته دوری از شبکه‌های اجتماعی بر تصویر بدن زنان جوان

در این مطالعه، تعدادی دانشجوی زن به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به مدت یک هفته از استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام منع شدند و گروه دیگر به روال عادی خود ادامه دادند.

نتایج نشان داد گروهی که از شبکه‌های اجتماعی دور بودند، پس از یک هفته احساس بهتری نسبت به بدن خود و اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

پروفسور جنیفر میلز، روان‌شناس دانشگاه یورک، می‌گوید: نتایج این مطالعه بسیار هیجان‌انگیز است. ما اغلب در تحقیقات روانشناسی چنین تأثیرات بزرگی را نمی‌بینیم.

چرا شبکه‌های اجتماعی بر تصویر بدن تأثیر می‌گذارند؟

پروفسور میلز معتقد است یکی از دلایل اصلی این تأثیر، مقایسه مداوم است. در شبکه‌های اجتماعی، افراد اغلب تصاویر ویرایش شده و ایده‌آل از صورت و بدن دیگران را می‌بینند که می‌تواند منجر به احساس ناامنی و نارضایتی از بدن خود شود.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به اختلال در خواب، افزایش استرس و کاهش فعالیت‌های اجتماعی شود که همگی بر تصویر بدن تأثیر منفی می‌گذارند.

این مطالعه نشان می‌دهد  حتی یک هفته فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان و تصویر بدن داشته باشد. این یافته‌ها برای جوانان، والدین و متخصصان سلامت روان بسیار مهم است. بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه، توصیه می شود:

سعی کنید زمان کمتری را صرف مرور شبکه‌های اجتماعی کنید و فعالیت‌های دیگری را جایگزین آن کنید.

اگر نمی‌توانید به طور کامل از شبکه‌های اجتماعی دست بکشید، حساب‌هایی را دنبال کنید که محتوای مثبت و الهام‌بخش منتشر می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید شبکه‌های اجتماعی بر تصویر بدن شما تأثیر منفی می‌گذارد، با دوستان، خانواده یا یک متخصص صحبت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان