کدام بیماری مزمن دوران کودکی موجب روان پریشی می شود؟

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماری‌های مزمن دوران کودکی ممکن است نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و افسردگی در بزرگسالی داشته باشد.

کدام بیماری مزمن دوران کودکی موجب روان پریشی می شود؟

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بیرمنگام با بررسی داده‌های یک مطالعه طولانی‌مدت که از بدو تولد هزاران نفر را تحت نظر داشته است، به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

به گزارش خط سلامت این مطالعه نشان می‌دهد وجود التهاب مزمن در بدن کودکان ۹ ساله، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی ، افسردگی و حتی دیابت را در آینده افزایش دهد.

بیماری مزمن در دوران کودکی چگونه باعث مشکلات سلامت روان در آینده می شود؟

محققان بر این باورند التهاب مزمن در دوران کودکی می‌تواند با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی و ایجاد تغییراتی در سلول‌های ایمنی مغز، به بروز اسکیزوفرنی، افسردگی و حتی دیابت در آینده دامن بزند.

زمانی که بدن با عفونت یا استرس مواجه می‌شود، سطح یک پروتئین به نام CRP (پروتئین واکنشی C) افزایش می‌یابد. این پروتئین به عنوان یک نشانگر التهاب شناخته می‌شود و افزایش طولانی‌مدت آن می‌تواند به بافت‌های بدن، از جمله مغز، آسیب برساند.

آیا التهاب بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟

درک ارتباط بین التهاب دوران کودکی و بیماری‌های روانی در آینده می‌تواند به توسعه روش‌های پیشگیرانه برای این بیماری‌ها منجر شود. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استفاده از داروهای ضدالتهابی می‌تواند به بهبود علائم بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی کمک کند یا خیر.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که التهاب می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد، همانطور که در دهه‌های گذشته در مورد نقش التهاب در بیماری‌های مانند سرطان درک شده است.

عوامل مؤثر بر افزایش التهاب در دوران کودکی

عوامل مختلفی می‌توانند باعث افزایش التهاب در دوران کودکی شوند، از جمله:

ژنتیک: برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ابتلا به التهاب هستند.

عفونت: عفونت‌های مکرر یا مزمن در دوران کودکی می‌توانند باعث التهاب مزمن شوند.

استرس و ضربه: استرس و ضربه‌های روانی نیز می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث التهاب شوند.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان می‌دهد بیماری‌های دوران کودکی و التهاب مرتبط با آن‌ها می‌توانند تأثیرات طولانی‌مدتی بر سلامت روان افراد داشته باشند. با درک بهتر این ارتباط، می‌توان به روش‌های مؤثرتری برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی دست یافت.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان