مردان این مطلب را نخوانند رابطه شان به بن بست می رود

خط سلامت: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا زنان اغلب احساس خستگی و فرسودگی بیشتری نسبت به مردان دارند؟ پاسخ ممکن است در تقسیم نابرابر کارهای خانه، به ویژه بار ذهنی مرتبط با آن نهفته باشد.

مردان این مطلب را نخوانند رابطه شان به بن بست می رود

کارهای خانه فراتر از انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی است. بخشی از آن به برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت زمان مربوط می‌شود که به آن بار ذهنی می‌گویند.

به گزارش خط سلامت، هنگامی که به کارهای خانه فکر می‌کنید، احتمالاً فعالیت‌هایی مانند شستن ظرف‌ها، انجام کارهای بیرون از خانه و خرد کردن سبزیجات برای شام به ذهنتان می‌آید. و جای تعجب نیست که مادران اغلب بار بیشتر این فعالیت‌ها را بر دوش می‌کشند.

بار سنگین نامرئی: تأثیر کارهای ذهنی خانه بر سلامت روان زنان

اما بعد دیگری از کارهای خانه وجود دارد که در پس‌زمینه شکل می‌گیرد: تلاش ذهنی که صرف پیش‌بینی نیازها، برنامه‌ریزی، سازماندهی و واگذاری کارهای خانه می‌شود. به عبارت دیگر، باید کسی به یاد آورد که صابون ظرف‌ها را عوض کند و تصمیم بگیرد که کدام سبزیجات را خرد کند.

تحقیق جدید دریافت این بعد شناختی کارهای خانه، که اغلب به عنوان «بار ذهنی» شناخته می‌شود، در زوج‌ها حتی بیشتر از بعد فیزیکی تقسیم می‌شود - و به نظر می‌رسد تأثیر خاصی بر سلامت روان زنان دارد.

طبق مطالعه‌ای که در Archives of Women’s Mental Health منتشر کردیم، مادرانی که سهم نامتناسب بیشتری از کارهای خانگی شناختی را بر عهده می‌گیرند، سطح بالاتری از افسردگی، استرس، نارضایتی از رابطه و فرسودگی گزارش می‌دهند.

پیگیری کارها

از ۳۲۲ مادر کودکان خردسال درباره اینکه چه کسی در خانواده آن‌ها مسئول انجام ۳۰ کار معمول خانه است پرسیدیم. ما با سازندگان سیستم بازی منصفانه - یک کتاب و بازی کارت برای اندازه‌گیری دقیق‌تر تقسیم کار در خانه‌ها - همکاری کردیم تا هر کار را به دو بعد تقسیم کنیم: شناختی (پیش‌بینی، برنامه‌ریزی، تفویض و فکر کردن درباره کارهای خانه) و فیزیکی (اجرای عملی کارهای خانه). سپس بررسی کردیم که این کارها چگونه بین شرکا تقسیم می‌شوند.

ما نابرابری قابل توجهی در جنسیت را مشاهده کردیم: مادران نه تنها کارهای خانگی فیزیکی بیشتری انجام می‌دادند، بلکه سهم به مراتب بیشتری از کار ذهنی نسبت به شرکای خود بر عهده داشتند.

راز نارضایتی زنان: بار پنهان کارهای خانه

به طور متوسط، مادران گزارش دادند مسئول حدود ۷۳ درصد از کل کار شناختی خانه در مقایسه با ۲۷ درصد شرکای خود هستند و ۶۴ درصد از کل کار فیزیکی خانه در مقایسه با ۳۶ درصد شرکای خود را انجام می‌دهند. در واقع، برای هر کاری که بررسی کردیم، اختلاف جنسیتی در بعد شناختی بیشتر از بعد اجرای فیزیکی بود.

تنها کاری که پدران در آن برنامه‌ریزی و اجرا را بیشتر انجام می‌دادند، بیرون بردن زباله بود. پدران همچنین کارهای نگهداری بیشتری در خانه انجام می‌دادند، اما مادران برنامه‌ریزی بیشتری انجام می‌دادند.

نکته جالب این است در حالی که تقسیم نابرابر کارهای فیزیکی به کیفیت پایین‌تر رابطه زوج‌ها مرتبط بود، این کار شناختی بود که تأثیر عمیق‌تری بر رفاه روانشناختی زنان داشت.

تاثیر پویایی خانوادگی بر جامعه

تقسیم نابرابر کارهای خانه یکی از عوامل اصلی نابرابری جنسیتی جهانی است و مشارکت کامل زنان را در نیروی کار سرکوب می‌کند و به طور قابل توجهی بر سلامت و رفاه زنان تأثیر می‌گذارد.

مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که بعد شناختی کارهای خانه و تأثیر آن بر سلامت روان مادران را بررسی می‌کند. کار ذهنی ممکن است برای زنان به ویژه دشوار باشد، زیرا اغلب در پس‌زمینه انجام می‌شود و توسط دیگران دیده نمی‌شود یا قدردانی نمی‌شود. این کار همچنین انرژی ذهنی را از اولویت‌های دیگر دور می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند زنان در مقایسه با مردان اثرات منفی بیشتری را از مراقبت از کودک و کارهای خانه تجربه می‌کنند، مانند نرخ بالاتر افسردگی، تا حدی به دلیل بار شناختی سنگین‌تر.

تقسیم ناعادلانه کارهای خانه یک منبع مکرر استرس در روابط و اغلب توسط زنان به عنوان دلیل طلاق ذکر می‌شود. بار شناختی می‌تواند یک جنبه کم‌توجه کار خانگی باشد که مستحق توجه بیشتر از سوی درمانگران زوج‌ها، مشاوران سلامت روان و مربیان روابط قبل از ازدواج است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان