عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

خط سلامت: بسیاری از والدین، به اشتباه، از روش‌های تربیتی مبتنی بر ترس برای اصلاح رفتار فرزندان خود استفاده می‌کنند. جملاتی مانند "اگر دروغ بگویی، لولو می‌خوردت" نمونه‌ای از این روش است.

عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

ترس ، سلاحی است که گاه در دست والدین قرار می‌گیرد تا کودکان را به اطاعت وادار کنند. جملاتی چون "اگر بیرون بروی، نمکی تو را می‌دزدد"، شاید در نگاه اول راهکاری آسان برای تربیت به نظر رسد، اما غافل از آنکه ریشه‌های ترس در دل کودک می‌کارند. در این نوشتار، به بررسی عواقب این روش تربیتی و اهمیت ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد با کودکان خواهیم پرداخت.

به گزارش خط سلامت، بسیاری از والدین برای تربیت فرزندانشان از جملاتی مانند اگر دروغ بگویی، لولو می‌خوردت یا اگر بیرون بروی نمکی تو را می‌دزدد استفاده می‌کنند. اما متاسفانه اکثر والدین از عواقب این روش تربیتی اطلاع ندارند؟ در این مقاله عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی را شرح می‌دهیم. اگر تا به حال سعی در تربیت کودک با این شیوه داشتید، این مقاله را از دست ندهید.

عواقب و اثرات مخرب تربیت کودکان با ترساندن

تربیت کودکان با ترساندن، گاهی عواقبی جبران‌ناپذیر به دنبال دارد. در ادامه، اثرات مخربی که والدین با ترساندن کودکان بر روح و روان آن‌ها به جا می‌گذارند را شرح می‌دهیم.

۱- کودک وابسته و ترسو می‌شود

کودکانی که دائما با تهدید و ترس روبرو می‌شوند، به مرور زمان به افرادی وابسته و ترسو تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، اگر به کودکی گفته شود که در صورت بیرون رفتن از خانه دزدیده خواهد شد، او از ترس از خانه بیرون نخواهد رفت و از لذت بازی با دوستان محروم می‌شود.

والدین ممکن است در ابتدا از اطاعت کودک خوشحال شوند، اما باید بدانند که این ترس می‌تواند اثرات روانی بر کودک گذاشته، اعتماد به نفس او را کاهش دهد و او را به فردی به شدت ترسو و وابسته به دیگران تبدیل کند.

۲- سلامت روان کودکان آسیب می‌بیند

زمانی که والدین از ترس برای تربیت فرزندان خود استفاده می‌کنند، کودک توانایی تصمیم‌گیری و تشخیص درست از غلط را از دست می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که این روش تربیتی می‌تواند به مشکلات جدی مانند اختلالات رفتاری، افسردگی و اضطراب در کودکان منجر شود.

در موارد شدیدتر، حتی ممکن است ترس از مکان‌های باز و شلوغ و در نتیجه ابتلا به آگورافوبیا را در آن‌ها ایجاد کند. بنابراین، ترساندن کودکان نه تنها راهکار مناسبی برای تربیت نیست بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روانی آن‌ها وارد کند.

۳- کودک لجباز و سرکش می‌شود

شاید در ابتدا، ترساندن کودک از لولو، دزد و … او را به اطاعت وادار کند و باعث شود که کودک رفتاری که والدین می‌خواهند را از خود بروز دهد. اما با گذشت زمان، کودک به این تهدیدها عادت کرده و دیگر تاثیری بر او نخواهند گذاشت.

در نتیجه، کودک سرکش و لجباز شده و دیگر به حرف‌های والدین حتی اگر به صلاحش باشد گوش نمی‌دهد. پس اگر نمی‌خواهید که کودکی لجباز و سرکش داشته باشید، بهتر است از این شیوه تربیتی صرف نظر کنید.

لجباز و سرکش شدن کودک از عواقب و اثرات مخرب تربیت کودکان با ترساندن

۴- اعتماد کودک نسبت به والدین سلب می‌شود

عواقب ترساندن کودکان به عنوان روش تربیتی نه تنها روی کودک اثر می‌گذارد بلکه بر روی اعتماد کودک نسبت به والدین نیز به شدت اثر منفی می‌گذارد. والدینی که برای کنترل رفتار فرزندانشان از ترساندن استفاده می‌کنند، به مرور زمان اعتماد کودک را نسبت به خود سلب می‌کنند. این عدم اعتماد نتیجه‌ای جز دور شدن کودک از والدین نخواهد داشت.

منبع: اکالا
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان