ارتباط خطرناک آنوریسم مغزی و سلامت روان

خط سلامت: مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به آنوریسم مغزی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب قرار دارند.

ارتباط خطرناک آنوریسم مغزی و سلامت روان

یافته‌های یک مطالعه جدید زنگ هشدار را به صدا درآورده است. محققان کشف کرده‌اند که افرادی که با آنوریسم مغزی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی از جمله اضطراب ، افسردگی و مشکلات خواب هستند.

به گزارش خط سلامت این کشف مهم نشان می‌دهد که علاوه بر نگرانی‌های فیزیکی مرتبط با آنوریسم، بیماران باید به سلامت روان خود نیز توجه ویژه داشته باشند.

آنوریسم چیست؟

آنوریسم مغزی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن یک رگ خونی در مغز ضعیف شده و به شکل یک برآمدگی یا کیسه کوچک متورم می‌شود. این برآمدگی می‌تواند در هر نقطه‌ای از مغز رخ دهد و با افزایش فشار خون یا ضربه به سر بزرگ‌تر شود. اگر این برآمدگی پاره شود، خونریزی شدیدی در مغز ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب مغزی دائمی یا حتی مرگ شود.

علل ایجاد آنوریسم مغزی

ضعیف شدن دیواره رگ‌های خونی به دلایل ژنتیکی یا بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز

فشار خون بالا

ضربه به سر

عفونت‌ها

مصرف سیگار

علائم آنوریسم مغزی

سردرد شدید و ناگهانی

تاری دید یا دوبینی

درد گردن

حساسیت به نور و صدا

تهوع و استفراغ

ضعف یا بی‌حسی در یک طرف بدن

تشخیص و درمان

تشخیص آنوریسم مغزی معمولاً با استفاده از تصویربرداری‌های پزشکی مانند آنژیوگرافی انجام می‌شود. درمان آنوریسم بستگی به اندازه، محل و سرعت رشد آن دارد و می‌تواند شامل دارو درمانی، جراحی یا روش‌های اندوواسکولار باشد.

آنوریسم مغزی چه ارتباطی با بیماری های روانی دارد؟

مطالعه‌ای که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که آگاهی از وجود آنوریسم مغزی، حتی اگر پاره نشده باشد، می‌تواند خطر ابتلا به طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی را تا 10 درصد افزایش دهد. این خطر در افراد جوان‌تر و کسانی که سابقه خانوادگی آنوریسم دارند، بیشتر است.

چرا آنوریسم احتمال بروز مشکلات روانشناختی را افزایش می دهد؟

محققان معتقدند این ارتباط ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تأثیر فیزیکی آنوریسم بر مغز، استرس ناشی از تشخیص بیماری و عوامل روانی اجتماعی دیگر باشد.

اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات دوقطبی از جمله شایع‌ترین مشکلات روانی مرتبط با آنوریسم مغزی هستند. محققان در این پژوهش بر اهمیت ارائه خدمات سلامت روان به افرادی که با آنوریسم مغزی دست و پنجه نرم می‌کنند، تأکید دارند.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان