کشف جدید در مورد مکانیسم افسردگی مقاوم به درمان

خط سلامت: یک مطالعه جدید روی مدل های حیوانی، ژنی را شناسایی کرده است که با استرس تعامل دارد و می‌تواند نقش مهمی در بروز افسردگی مقاوم به درمان داشته باشد.

اختلال افسردگی اساسی (MDD) یک بیماری روانی شایع و گاهی ناتوان‌کننده است. محققان مدت‌هاست می‌دانند که عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز این بیماری نقش دارند.

به گزارش خط سلامت در یک مطالعه، دانشمندان ژنی به نام LHPP را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد با استرس تعامل داشته و در ایجاد نوعی افسردگی مقاوم به درمان در موش‌ها نقش دارد.

علت بروز افسردگی مقاوم به درمان

محققان برای انجام این مطالعه از مدل موشی استفاده کردند که با قرار گرفتن در معرض استرس‌های اجتماعی، علائمی شبیه به افسردگی در انسان از خود نشان می‌داد. آن‌ها متوجه شدند که افزایش فعالیت ژن LHPP در این موش‌ها با کاهش فعالیت برخی از پروتئین‌های مهم در مغز مرتبط است. این کاهش فعالیت پروتئینی به نوبه خود باعث تشدید علائم افسردگی در موش‌ها می‌شد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند ژن LHPP ممکن است در ایجاد نوعی افسردگی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد، نقش مهمی داشته باشد. همچنین، محققان متوجه شدند دارویی به نام کتامین (که برای درمان برخی انواع افسردگی مقاوم به درمان استفاده می‌شود) می‌تواند اثرات مخرب ژن LHPP را خنثی کند.

این کشف می‌تواند به محققان کمک کند تا درمان‌های جدید و موثرتر برای افسردگی مقاوم به درمان توسعه دهند. با هدف قرار دادن ژن LHPP، ممکن است بتوان داروهایی تولید کرد که بتوانند علائم افسردگی را کاهش دهند و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان