چرا با افزایش سن خوابیدن سخت‌ و غیر ممکن تر می‌شود؟

خط سلامت: با بالا رفتن سن، بسیاری از ما متوجه تغییراتی در الگوهای خواب خود می‌شویم. خوابیدن ممکن است سخت‌تر شود، شب‌ها چندین بار از خواب بیدار شویم و صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شویم. این تغییرات طبیعی هستند و دلایل مختلفی دارند.

چرا با افزایش سن خوابیدن سخت‌ و غیر ممکن  تر می‌شود؟

با افزایش سن ، بدن ما تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی را تجربه می‌کند که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. برای مثال تولید هورمون ملاتونین، که به تنظیم خواب کمک می‌کند، کاهش می‌یابد.

به گزارش خط سلامت همچنین کاهش خواب عمیق و افزایش خواب سبک‌تر از دیگر تغییرات رایجی است که به دنبال افزایش سن در افراد اتفاق می افتد.

چرا با افزایش سن خوابیدن سخت می شود؟

شرایط سلامتی

علاوه بر تغییرات بیولوژیکی بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، آرتروز و مشکلات گوارشی می‌توانند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارند. داروهای مصرفی برای درمان این بیماری‌ها نیز ممکن است باعث اختلال در خواب شوند.

عوامل روانی

استرس، اضطراب، افسردگی و نگرانی‌های مربوط به سلامتی و آینده می‌توانند خواب را مختل کنند.

تغییرات سبک زندگی

بازنشستگی، کاهش فعالیت بدنی، تغییر در روال روزانه و چرت زدن‌های طولانی در طول روز می‌توانند بر الگوهای خواب تأثیر بگذارند.

چگونه با این تغییرات کنار بیاییم؟

رعایت بهداشت خواب

داشتن یک برنامه خواب منظم، ایجاد یک محیط خواب آرام، پرهیز از محرک‌ها قبل از خواب (کافئین، نیکوتین، الکل)، ورزش منظم (اما نه نزدیک به زمان خواب)، و محدود کردن استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

مدیریت استرس

تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس و بهبود خواب کمک کنند.

تغییر در روال روزانه

سعی کنید در طول روز فعال باشید، از چرت‌های طولانی خودداری کنید و یک روال آرامش‌بخش قبل از خواب ایجاد کنید.

اگر تغییرات خواب شما شدید و بر کیفیت زندگی‌تان تأثیر منفی گذاشته است، حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است یک اختلال خواب زمینه‌ای وجود داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

به یاد داشته باشید: با افزایش سن، خواب ممکن است تغییر کند، اما با رعایت بهداشت خواب و مدیریت عوامل مؤثر بر خواب، می‌توانید کیفیت خواب خود را بهبود بخشیده و احساس شادابی و انرژی بیشتری داشته باشید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان