روغن ماهی و کاهش آلزایمر + برای چه افرادی امید بخش است؟

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی ممکن است برای افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر هستند مفید باشد.

روغن ماهی و کاهش آلزایمر + برای چه افرادی امید بخش است؟

تحقیقی که توسط دانشگاه علوم و بهداشت اورگان انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف روغن ماهی می‌تواند از تجزیه سلول‌های عصبی در مغز افرادی که حامل ژن APOE4 هستند، که با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است، جلوگیری کند.

به گزارش خط سلامت با این حال این یافته سودمند در مورد همه افراد مسن صق نمی کند. به بیان دیگر این مطالعه هیچ مزیت قابل توجهی را برای افرادی که حامل ژن APOE4 نیستند، نشان نداد.

روغن ماهی و کاهش خطر آلزایمر

محققان معتقدند روغن ماهی ممکن است برای افراد دارای ژن APOE4 مفید باشد، اما هنوز نمی‌توان گفت که آیا این مکمل برای پیشگیری از زوال عقل در همه افراد موثر است یا خیر.

در یک مطالعه، محققان 102 نفر بالای 75 سال را که دارای سطوح پایینی از اسیدهای چرب امگا 3 بودند، مورد بررسی قرار دادند. نیمی از شرکت‌کنندگان به مدت سه سال مکمل روغن ماهی مصرف کردند و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند. در پایان مطالعه، محققان تغییرات در ضایعات ماده سفید مغز شرکت‌کنندگان را با استفاده از MRI بررسی کردند.

نتایج نشان داد در افرادی که حامل ژن APOE4 بودند، مصرف روغن ماهی باعث کاهش قابل توجهی در تجزیه سلول‌های عصبی شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است یک راهکار امیدوارکننده برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در این گروه از افراد باشد.

با این حال، محققان تاکید می‌کنند این مطالعه تنها یک گام اولیه است و مطالعات بیشتری برای تایید این یافته‌ها مورد نیاز است. همچنین، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

در مجموع، این مطالعه نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است برای برخی از افراد، به ویژه افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر هستند، مفید باشد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزایای و خطرات مصرف روغن ماهی مورد نیاز است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان