کوکائین چگونه شبکه های مغزی را از کار می اندازد؟ + مسیر درمان کوکائین کشف شد

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف مداوم کوکائین ارتباط بین شبکه‌های اصلی مغز را مختل می‌کند. این اختلال می‌تواند منجر به مشکلات تمرکز، کنترل تکانه‌ها و انگیزه شود.

کوکائین چگونه شبکه های مغزی را از کار می اندازد؟ + مسیر درمان کوکائین کشف شد

مغز انسان مانند یک ارکستر است که هر بخش آن نقشی خاص در ایجاد یک هارمونی کلی دارد. شبکه‌های اصلی مغز نیز به همین شکل عمل می‌کنند. برای مثال شبکه حالت پیش فرض (DMN) در زمان رویاپردازی و تفکر درونی فعال است، شبکه برجسته (SN) برای توجه و تمرکز بسیار مهم است و شبکه قشر جانبی (LCN) در تصمیم‌گیری و حل مسئله نقش دارد.

به گزارش خط سلامت مطالعه اخیر نشان داده است مصرف مداوم کوکائین باعث اختلال در ارتباط بین این شبکه‌ها می‌شود.

تاثیر مصرف کوکائین بر ارتباطات مغزی

 مطالعه اخیر نشان داده است مصرف مداوم کوکائین باعث اختلال در ارتباط بین این شبکه‌ها می‌شود. به ویژه، ارتباط بین شبکه حالت پیش فرض (DMN) که در تفکر درونی فعال است و شبکه برجسته (SN) که در توجه و تمرکز نقش دارد به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این اختلال در ارتباط می‌تواند باعث شود افراد معتاد به کوکائین در کنترل رفتارهای خود و مقابله با وسوسه مصرف مجدد با مشکل مواجه شوند.

اهمیت کاربردی مطالعه

در این پژوهش محققان دریافتند با افزایش مصرف کوکائین، اختلال در ارتباطات مغزی نیز تشدید می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهند می‌توان از این اختلالات در ارتباطات مغزی به عنوان یک هدف برای درمان اعتیاد به کوکائین استفاده کرد.

تغییرات در ارتباطات مغزی می‌تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص و پیگیری اعتیاد به کوکائین مورد استفاده قرار گیرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان