آینده‌ای بدون دمانس و آلزایمر با یک قطره خون

خط سلامت: پژوهش‌های اخیر در زمینه تشخیص بیماری آلزایمر از طریق آزمایش خون نتایج چشمگیری به همراه داشته‌اند.

آینده‌ای بدون دمانس و آلزایمر با یک قطره خون

تحقیقات نشان می‌دهند آزمایش خون بر پایه پروتئین‌های tau و amyloid به دقت تست‌های مایع نخاعی تایید شده توسط FDA عمل می‌کند. در این آزمایش‌ها، نسبت پروتئین‌های phosphorylated tau-217 (ptau-217) و tau بدون فسفور بررسی شده و ارتباط مستقیمی با تجمع amyloid در مغز دارد.

به گزارش خط سلامت تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دانشگاه واشنگتن توانسته‌اند دقت این آزمایش‌های خونی را به سطح تست‌های مایع نخاعی برسانند. این آزمایش‌ها با استفاده از نمونه‌های خون و مایع نخاعی داوطلبان از گروه‌های مختلف، از جمله افراد با علائم خفیف و افراد سالم، مقایسه شده‌اند و دقتی بین 95 تا 98 درصد داشته‌اند.

تشخیص زودهنگام آلزایمر با یافته‌ها نویدبخش

این یافته‌ها نویدبخش توسعه روش‌های غیرتهاجمی و کم‌هزینه برای تشخیص زودهنگام آلزایمر هستند. با توجه به اینکه آلزایمر فاز پیش‌نشانه‌ای طولانی دارد که ممکن است دو دهه یا بیشتر به طول بینجامد، تشخیص زودهنگام می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های جدی مغزی و درمان‌های موثرتر کمک کند.

آزمایش‌های خونی همچنین در مطالعات کلینیکی، مانند AHEAD 3-45، برای غربالگری و انتخاب شرکت‌کنندگان استفاده می‌شوند. هدف این مطالعات ارزیابی این است که آیا درمان افراد با نشانگان مثبت amyloid قبل از ظهور علائم می‌تواند از کاهش شناختی جلوگیری کند یا خیر.

گروهی از دانشمندان آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که می‌تواند آلزایمر را زود تشخیص دهد و دقت آن ۹۰ درصد است.

دکتر سباستین پالمکویست، استاد نورولوژی در دانشگاه لوند سوئد و یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه، گفت: این آزمایش پروتئین تاو ۲۱۷ را اندازه گیری می‌کند که یک شاخص عالی برای آلزایمر و زوال عقل است.

وی افزود: غلظت پروتئین تاو ۲۱۷ در خون با ابتلا به آلزایمر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، زیرا در مقایسه با غلظت آن در سالمندانی که به این بیماری مبتلا نیستند، بیش از ۸ برابر بیشتر است.

این مطالعه که روز یکشنبه در مجله علمی JAMA منتشر شد، 1213 نفر با میانگین سنی 74 سال را که قبلاً برای مدتی تحت ارزیابی های شناختی در سوئد قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

محققان آزمایشی را برای آزمایش خون جدید روی شرکت کنندگان انجام دادند و دریافتند که ۹۰ درصد در تشخیص بیماری آلزایمر بر روی آنان دقیق است.

دکتر ماریا کریلو، مدیر ارشد علمی انجمن آلزایمر که این مطالعه را تامین مالی کرده است، گفت: ما دوست داریم آزمایش خونی داشته باشیم که پزشک مراقبت‌های اولیه بتواند از آن استفاده کند و مانند آزمایش کلسترول برای آلزایمر عمل کند.

وی افزود: این آزمایش جدید نشان داده شده است که دقیق ترین آزمایش در تشخیص بیماری آلزایمر است.

اما محققان تاکید کردند که آزمایش خون باید تنها یک مرحله از فرآیند غربالگری باشد و مهمتر از همه، این آزمایش فقط باید برای افرادی که از دست دادن حافظه و سایر علائم زوال شناختی دارند استفاده شود و نه برای افرادی که از نظر شناختی سالم هستند برای پیش بینی اینکه آیا آنها به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد.

بیماری آلزایمر بیش از ۳۲ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و توسعه آن می تواند حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علائم شروع شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان