آیا قلدری باعث روان پریشی می شود؟

خط سلامت: مطالعه جدیدی که در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده است، نشان می دهد ممکن است ارتباطی بین قلدری و خطر ابتلا به روان پریشی در نوجوانان وجود داشته باشد.

آیا قلدری باعث روان پریشی می شود؟

محققان دریافتند نوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند، بیشتر در معرض ابتلا به "تجربیات روان پریشی تحت بالینی" بودند. این مشکل سلامت روان در بر گیرنده علائم شبه روان پریشی است اما به طور کامل برای تشخیص یک اختلال روان پریشی مانند اسکیزوفرنی واجد شرایط نیست.

به گزارش خط سلامت نوجوانان قربانی قلدری  همچنین سطوح پایین تری از گلوتامات، یک انتقال دهنده عصبی مهم در مغز را داشتند که در تنظیم احساسات نقش دارد.

قربانیان قلدری چگونه در معرض روانپریشی قرار می گیرند؟

این یافته ها نشان می دهد که کمبود گلوتامات ممکن است نقشی در افزایش خطر روان پریشی در قربانیان قلدری داشته باشد.

در حالی که این مطالعه اولین مطالعه ای است که به طور خاص به بررسی رابطه بین قلدری، سطوح گلوتامات و خطر روان پریشی می پردازد، یافته ها نشان می دهد که مداخلات جدیدی برای پیشگیری از روان پریشی وجود دارد.

به عنوان مثال، برنامه های مقابله با قلدری در مدارس می تواند به کاهش خطر ابتلا به روان پریشی در نوجوانان کمک کند. علاوه بر این، حمایت از نوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند ممکن است به آنها کمک کند تا با اثرات منفی قلدری کنار بیایند و خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان را کاهش دهد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه فقط یک ارتباط بین قلدری و خطر روان پریشی را نشان می دهد و ثابت نمی کند که قلدری باعث روان پریشی می شود. تحقیقات بیشتری برای درک پیچیدگی های این رابطه و تعیین بهترین راه برای کمک به نوجوانانی که در معرض خطر روان پریشی هستند، مورد نیاز است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان