حافظه اپیزودیک چه رابطه ای با بیماری های روانی دارد؟ + حافظه اپیزودیک چیست؟

خط سلامت: حافظه اپیزودیک نوعی از حافظه بلندمدت است که به ما امکان می دهد خاطرات تجربیات شخصی خودمان را ذخیره و بازیابی کنیم.

حافظه اپیزودیک چه رابطه ای با بیماری های روانی دارد؟ + حافظه اپیزودیک چیست؟

حافظه اپیزودیک به زمان و مکان وابسته است، به این معنی که شامل جزئیاتی در مورد اینکه چه زمانی و کجا یک رویداد رخ داده است، می باشد. این نوع حافظه به انسان کمک می کند هویت خود را حفظ کند و با دنیای اطراف ارتباط برقرار کند.

به گزارش خط سلامت برخی شواهد نشان داده است بین حافظه اپیزودیک و احتمال ابتلا به بیماری روانی رابطه ای پیچیده برقرار است که دانشمندان در حال بررسی آن هستند.

مثال هایی از حافظه اپیزودیک

به یاد آوردن اولین روز مدرسه

به یاد آوردن آخرین تعطیلات

به یاد آوردن جزئیات یک مکالمه خاص

آیا حافظه اپیزودیک قوی احتمال ابتلا به بیماری روانی را افزایش می دهد؟

در حال حاضر، دو نظریه اصلی در مورد این رابطه وجود دارد:

حافظه اپیزودیک به عنوان عاملی برای افزایش خطر

برخی تحقیقات نشان داده اند اختلالات در حافظه اپیزودیک، به ویژه در مورد خاطرات منفی یا تروماتیک، می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و PTSD قرار دهد.

دلیل این امر این است که تجربیات منفی می توانند در حافظه اپیزودیک به گونه ای رمزگذاری شوند که منجر به افکار و احساسات منفی مکرر و مزاحم شوند. این امر می تواند به نوبه خود به خلق و خوی پایین، اضطراب و سایر علائم بیماری روانی منجر شود.

حافظه اپیزودیک به عنوان پیامدی از بیماری روانی

نظریه دیگر این است که اختلالات حافظه اپیزودیک نه عاملی برای افزایش خطر، بلکه پیامدی از بیماری روانی هستند.

به عنوان مثال، افسردگی می تواند منجر به کاهش انگیزه و توجه شود، که به نوبه خود می تواند بر توانایی فرد در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های روانی می توانند عوارض جانبی داشته باشند که بر حافظه تأثیر می گذارد.

نقش عوامل دیگر

مهم است که توجه داشته باشیم که حافظه اپیزودیک تنها عاملی نیست که در خطر ابتلا به بیماری روانی نقش دارد. عوامل دیگری مانند ژنتیک، استرس و تجربیات دوران کودکی نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان